Blev dåligt med provningar under hösten pga av ny lägenhet att renovera och flytta in i men nu har vi så sakteliga kört igång igen.
Uppställningen var några unga viner samt en prestige jag aldrig provat förr :
Leclerc-Briant Le Clos des Trois Clochers 2019
Frederic Savart Le Mont des Chretiens 2019
Grand Siecle par Laurent-Perrier No 26
Marguet La Grande Ruelle 2019
Var nyfiken på alla fyra så kändes som en rolig och intressant provning.
Hade ej provat Grand Siecle tidigare (tror jag) och mycket positivt snack på No 26 så trodde den skulle sticka ut lite men man bedrog sig som så många gånger förut.
Den kändes väldigt anonym på näsan och övertygade sen ej heller smakmässigt så slutade på tredje plats och lämnde mig lite konfunderad. Var den ej bättre än så här ?Resterande flaskor får ligga ett bra tag så får vi.
Leclerc-Briant har jag aldrig riktigt synat men positivt intryck vid somarens besök och denna skulle vara bra av vad jag läst mig till. Kändes lite blek men kanske kan ta sig med tiden. Såklart unga viner men det var det andra som var i provningen och de visade andra nivåer. Dessa två hamnade en bit efter de två resterande som båda gjorde bra intryck.
Drack en del Marguet i början av mitt intresse för champagne men har "tappat bort" honom längs vägen men blev lit enyfiken att återknyta bekantskapen nu när det är några bra årgångar (?) ute. Har pratade vi ett mycket bättre vin är de två tidigare och det knep två bästa röster.
Savart är bra och känns som han kanske lyft sig ett snäpp ? Två första röster och två andra gjorde att det blev WOTN.
Röstningen (halvblint för mig och sambon) utföll så här med 1-2-3-4 poäng där 1 = bästa vin. Antal första röster inom parentes. (fyra personer)
Frederic Savart Le Mont des Chretiens 2019 : 6
Marguet La Grande Ruelle 2019 : 8
Grand Siecle par Laurent-Perrier No 26 :12
Leclerc-Briant Le Clos des Trois Clochers 2019 : 14