Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Soignerad

Medlem
Kul, jag var på samma provning. Minns att Gobillard gjorde bra ifrån sig, men hjärnan luras lätt när man vet att det är prestige-lineup.

Krugen var 27 eme, sagolikt bra.
Minns inte exakt hur poängen föll men tror vi var två-tre stycken som hade Gobillard som vinnare. Det var innan pris och producent avslöjats och Gobillard fick naturligtvis högre poäng eftersom den är lättdrucken, pang på medan många andra behöver ännu mer tid. Och givet den kostar 1/10 av Krug rosén... 🥰

Edit: Den andra flaskan som stod ut för mig och överraskade positivt var Comtes 2014 (min poäng 93) som var ett helt annat vin än 2012 jag uppfattar som bortkastade pengar. Och den som inte alls levererade var R.D. 2008. Konstigt nog, eftersom jag drack en av mina egna flaskor (degorgerad samma datum som SBs flaska) helgen innan och upplevde som bra och typisk Bollinger. Flaskvariation?

Last edited:
  • Haha
Reactions: Jos
tempImageZ0qxVA.jpg

Bubbelmiddag på SK Mat & Människor tillsammans med Louis Roederer och vinmakaren Jean-Baptiste Lécaillon igår – inte svårsmält!

Collection 245 (mag) till amuse-boucherna.
Blanc de Blanc 2011 till gravad hälleflundra.
Vintage 2009 till eldad havskräfta.
Cristal 2012 (mag) till färserad piggvar.
Rosé 2014 och 2010 (mag) till ankbröst.
Carte Blanche till både ostservering och jordgubbsdessert.

Bland kvällens cuvéer tycker jag att Vintage 2009 och Rosé 2010 på Magnum stod ut lite extra:
· 2009:an var sådär härlig som 2009or brukar vara, med en första gnutta mognad.
· Rosé 2010 var både kraftig och krämig, med en fin reduktion (mer framträdande än i 2014). Den sprakade av energi.
· Cristal 2012 var förstås god men den får gärna vila ett gäng år till för att verkligen blomma ut, synnerligen på magnum.

Maten var topp! Länge sedan jag var på SK, så kul att vara tillbaka igen.

I sällskap med @Crist(al)ian 77 och @Vingubben

Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_0220.jpeg

2012 Lanson Le Vintage
( Deg. juli 2018)

Drack denna förra sommaren och upplevde den som en välgjord och smaskig champagne. Och för ett tag sedan så öppnade jag en flaska med senare deg.datum (2020), men den kändes inte alls lika färdig. Tänkte därför se hur förra sommarens upplevelse står sig.

Här finns en ståtlig syra som klingar vackert och ger ett elegant intryck. Aromerna har hunnit att utvecklas en del men annars finns här mycket av ungdomens energi kvar. Doften är nötig och med en blommig touch, och i munnen tillkommer bl.a grillad citron, lime och lite champinjoner i avslutet.
Riktigt snygg och välsmakande champagne!

På tallriken blir det någon form smørrebrød med bergtungafilé och färska räkor som frun ansvarar för. Det räcker att jag ansvarar för dryck. Blir bäst så.
IMG_0987.jpeg

Last edited:

Foley

Medlem
IMG_8159.jpeg

Dumenil 2007 på magnum
60% Ch, 20% PN, 20% PM
Härlig gyllengul färg. Fortfarande fräsch men med begynnande mognad och ett runt, fint avslut. Smakar mycket, var det någon som sa. Brioche, mogen citrus, lite äpple i smaken. Jag blev positivt överraskad av denna. Bra kvalitet och en väldigt trevlig champagne att bjuda flera personer på. De tre flaskor jag hade gick åt i snabbt tempo så blev till av köpa 3 st magnum till. Om 2008 släpps härnäst på magnum är det nog värt att bunkra upp.

LeChat

Medlem
IMG_0247.jpeg

2009 Gaston Chiquet Grand Cru Blanc de Blancs d'Aÿ (deg.2020)

En ganska så standardmässig champagne men samtidigt väldigt god med bl.a. citron, smör, vanilj, rostade hasselnötter och med en liten sälta. Mjuk och behaglig med en avrundad syra.

Har nu druckit tre årgångar av detta vin och kan konstatera att detta verkar vara en pålitlig producent som gör champagne av god kvalitet. Springer man på några flaskor till bra pris så kan de absolut rekommenderas. Köpte mina flaskor för under 600:- och det anser jag som mycket prisvärt.

Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_0248.jpeg

Bollinger Brut Rosé
(deg. 2020 eller 2021)

Det får även bli lite roséchampagne idag.
Lite sluten på doften till en början. Men när den öppnar upp så har den en härlig komplexitet. Det första som kom till mig var doften av ny bil(!) vilket för mig är nytt att associera med vin.
Därefter kommer mer traditionella doft- och smakmarkörer som bl.a. citrus, röda bär, blodgrape och jord.
Bollinger är bra. Gör sällan bort sig.

Last edited:

Foley

Medlem
IMG_8197.jpeg
IMG_8196.jpeg

Louis Roederer Collection 246
Första gången jag provar en collection så jag är lite spänd. Har tidigare bara druckit brut premier. Basår 2021, med reservviner från 2012-2017. Otroligt ung flaska med väldigt pigg mousse. I munnen är den väldigt brödig och jästig. Lite för mkt jäst för min smak. Sedan har den smak av päron och äpple. Den höga kvaliteten skiner ändå igenom och den bli bättre med luft. Har en äldre version hemma (245) som nog får ligga 3-4 år minst till i källaren.

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Provning med ett gäng glada bubbeldrickare. Vad jag vet, ingen från detta forum. (Ge er till känna annars, finns på dm)
IMG_3378.jpeg

Tog inga direkta noter men kan konstatera att dompa-12 behöver lite mer tid. Winston -08 har bra tryck nu och var den som var bäst till en sashimitallrik med lax, pilgrimsmussla och ponzumajonäs. Dricker fint nu men kan nog hållas på ett tag till.

Bäst för sig självt var Deutz -08 med en knivskarp syra som gled in i fina frukter. Doften på Comtes-12, när den fått upp lite temperatur, var otroligt charmig. (Bdb med en liten liten kyss av ek är ju härligt! Rostat och kaffe. Mums)
Balansen i Belle var riktigt fin men skilde sig lite mellan doft och smak. Fin frukt och skarp syra.

Alla viner var riktigt bra, kul att prova dessa pjäser mot varandra på detta sätt. Man har ingen stress att öppna någon av dem, men det gör inte ont heller (kanske dompan behöver lite mer tid). Men sen är jag sån som gärna dricker ungdomliga viner med spänst och studs!

De flesta på provningen höll Winston som etta.
Allt provades helt öppet och med en bra och engagerad provningsledare.

buteljen

Medlem
1781475848672.jpeg

1781475879481.jpeg

NV A. Lamblot, Les Cotes Cheries
100% Pinot Meunier
Zero dosage
Disgorged 01/25
Osäker på årgång med tror det är 2020? (verkar ligga 1-2 år på lees och sedan 3 år under kork innan deg)

Stor doft. Den är inte citrusdriven utan mer åt den mogna delen av skalan – mogna äpplen, gula plommon och aprikos (nästan åt det torkade hållet), rostade mandlar, kryddor.
I munnen massor av power. Rund och vinös med härlig textur där aromerna från doften kommer tillbaka i lager på lager. Komplex och intensiv men samtidigt elegant. Lång kritig finish.

Har druckit för lite Meunier för att ha koll på om detta är typiskt för Meunier. Men riktigt kul att bli så överraskad - att dricka något helt utan minne och begär. 95 p

Någon som har provat Lamblot? Verkar ha jobbat med Prevost. Får ingen träff här när jag söker. Skulle gärna prova fler av hans champagner :)

Från RP - Based in Janvry, with vineyards primarily located in Vrigny, Janvry, Gueux in Petite Montagne de Reims and Chenay (in Massif de Saint Thierry), Alexandre Lamblot continues to push forward with his ambitious project. Certified organic since 2018 and practicing biodynamic methods in alignment with lunar phases, Lamblot is testing the limits viticulturally. He has planted 600 fruit trees throughout his 21 plots, which span a 3.9-hectare estate, where he prunes late in cordons, rolling the canopies instead of hedging (a practice dependent on the year) and cultivates the soils using a small caterpillar-tracked "chénillard" instead of a heavy tractor. He is also experimenting with permaculture techniques. Such methods mean that, thus far, yields have been very low.

Harvest occurs in the early hours, when temperatures are lower, and fruit is picked into 14-kilogram cases. The pressing process is deliberately slow, lasting between four and six hours in an old two-ton Coquard press. The musts are descended by gravity to the cellar, where they're fermented with native yeasts in barrels of various sizes, ranging from 140-liter feuillettes to 600-liter barrels, with the majority aged in demi-muids. The wines typically mature for 11 months to two years on the lees, undergoing malolactic fermentation.

Lamblot's barrel program has evolved over time; while he once relied on second-hand barrels, he now mainly invests in new barrels, renewing approximately 20% of them each year. The new barrels are initially used for wines reserved for his Intuition cuvée. Use of sulfites is minimal, generally limited to after pressing, and the wines see no fining nor cold stabilization.

Lamblot credits Jérôme Prévost, for whom he worked, with helping him have the confidence to take risks in the winery and “find his way.” Concentrated but incisive, produced from physiologically ripe fruit and patinated by their long maturation in wood on the lees, before disgorgement without dosage, these wines reveal the untapped potential of this largely undiscovered sector of Champagne.

Last edited:
Toppen