Champagne millésimé 2009 (allmän diskussionstråd om årgången)

Diskussion i 'Vin' startad av Emanuel, 25 december 2015.

1. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Sitter faktiskt på mariatorget just nu så det va passande :D
    Nämen där jag hittade dom går det nog inte att få fler om man säger så.:cool:

magnum gillar detta.
  2. Emanuel

Emanuel - Ad astra per alas amforae

Det var värst vad du var hemlig då men okej, jag förstår att du måste döda mig omedelbart om du avslöjar den informationen.
    -Vet att jag såg att de hade deras grejjer i en butik i Reims så jag får ta det i vår om jag lyckas ta mig ner igen.

Skumpagne gillar detta.
  3. Elvis

Elvis Medlem

Håller helt med om 2006!

4. FredrikC

FredrikC Medlem

Livar upp den här tråden med denna nyhet
    Screenshot_20200304-184222_Instagram.jpg

Vad har ni tyckt om prestigerna från 09? Cristal och Dompa är de jag kommer på och jag har bara druckit dompa 09 för några drygt ett år sedan och den var ganska svag så har jag för mig.

glenn_peter gillar detta.
  5. Champagne99

Champagne99 Medlem

Det gick att dricka Winston 09 (på glas t.o.m. tror jag) på Perini i Stockholm i måndags då de hade Pol Roger som måndagsproducent. Tyvärr upptäckte jag det i efterhand så jag var inte där och provade. Vet inte om man fortfarande kan göra det, brukar väl bara vara på måndagar det är special. De som jag såg var där uppskattade den i.a.f. vad nu det är värt :)

Kan den tänkas vara mer tillgänglig att dricka nu än 08an som jag upplevde som väldigt knuten.

Ska släppas om en månad? 1750:- har de höjt priset till nu.

FredrikC gillar detta.
  6. FredrikC

FredrikC Medlem

Spännande. Ja Winston 08 var ganska stängd senast så vore kul med en annorlunda Winston nu.

7. Jag köpte 2008 för 1450:-

8. Champagne99

Champagne99 Medlem

Samma här med de första flaskorna men sen höjde dem priset i flera omgångar och nu är det uppe på 1750:-. Tyvärr.

9. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

Har inte druckit någon av dessa och kommer inte heller på några andra prestiger. Troligtvis många producenter som hoppar en eller flera prestiger mellan 2009 och 2011.
    Min erfarenhet av Winston är dock att den brukar vara stängd och rätt svår ung. Det var anledningen till att jag prioriterade bort Winston enda fram tills jag fick en mogen 96a blint på ett nyår.

00 och i viss mån 06 är undantagen på senare tid.

magnum och FredrikC gillar detta.
  10. Elvis

Elvis Medlem

Cristal 2009 tycker jag är jättebra men min favorit från årgången (hittills) är Vilmart Coeur de Cuvée. Näst bäst är Vilmart Les Blanches Voies som kommer att bli gudomlig om några år (Vilmarts nya prestige-bdb).

MartinE, magnum och Anders Landström gillar detta.
  11. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite.

Oväntat :ängel:

MartinE, Elvis och Crist(al)ian 77 gillar detta.
  12. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Den såg man inte komma!!!;)

Sorry, ser att @Anders Landström hann före!

13. FredrikC

FredrikC Medlem

Var det någon som såg om Winston 09 ens kom in i lager igår? Jag såg bara 0 hela dagen. Kollade inte direkt vid 10 dock.

14. FredrikC

FredrikC Medlem

Nu finns Winston 09 att beställa.

15. Johan Blom

Johan Blom Hobbysamlare och allsörplare

Beställde och finns nu 3 i skrivande stund. Kan man anse att 1750 är ett "bra" pris för SWC-09 ?

16. FredrikC

FredrikC Medlem

Nej jag hoppar faktiskt denna. De experter jag hört prova den låter inte jätteimpade så jag väntar på 2010 istället.

Johan Blom och Emanuel gillar detta.
  17. Elvis

Elvis Medlem

Kommer det en 2010:a av Winston Churchill?

Stefan J och magnum gillar detta.
  18. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

Ja. Winston (och Polles årgångar) är en av få champagner som fortfarande är billigare på det fantastiska bolaget.

Det förändrar såklart ekvationen.;)

Generellt är jag dock nog mer positivt inställd till 09 som årgång än 10. Inte helt säker så jag hoppar nog båda och väntar på 12.:)

Stefan J, Johan Blom, Emanuel och 2 andra gillar detta.
  19. FredrikC

FredrikC Medlem

Vet inte iförsäg eftersom de gick på 12 direkt på vintage. Kommer det en 12a Winston nästa gång blir jag bara ännu mer glad att jag hoppar 09.

20. Johan Blom

Johan Blom Hobbysamlare och allsörplare

Men om man inte villa paja vertikalen då? :D
    Då MÅSTE man ju köpa -09 nu...

Anders Landström gillar detta.

Dela sidan