Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne millésimé 2009 (allmän diskussionstråd om årgången)

Per Stade

Lege artis
Skall man tro Anselme så låter ju 2013 som ett bra år med lågt skördeuttag och bra mognad om jag förstår det rätt så då finns det ju kanske hopp för att dottern får dricka bra skumpa från sitt födelseår när hon blir stor i alla fall...

-Om hon nu kommer till att uppskatta Champagne... Men annars får jag väl bjuda över hela forumet så blandar vi Sangria på hela skiten... Schkål!

Hon kommer att uppskatta champagne. Inget av mina barn tackar nej när jag öppnar en flaska.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Hon kommer att uppskatta champagne. Inget av mina barn tackar nej när jag öppnar en flaska.
Det gäller att träna dom tidigt, min dotter -05 och dotter -10 får alltid dofta och beskriva vad dom känner innan pappa dricker upp. Sålänge dom känner sig delaktiga så tycker dom det är spännande.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kanske skall tillägga att även min tvååring får lukta på skumpan, det blev dock lite awkward när dagispersonalen berättade att hon gått runt en hel dag och sjungit Poppa champagne...poppa champagne...

Såhär på landsbygden där man kanske inte dricker skumpa precis varje tisdag så undrar de nog lite vad vi är för folk... :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kanske skall tillägga att även min tvååring får lukta på skumpan, det blev dock lite awkward när dagispersonalen berättade att hon gått runt en hel dag och sjungit Poppa champagne...poppa champagne...

Såhär på landsbygden där man kanske inte dricker skumpa precis varje tisdag så undrar de nog lite vad vi är för folk... :)
Hade du gjort din hemläxa mer utförligt så hade din tvååring snurrat på nappflaskan och utbrustit: "fiiin brödig ton och härlig elegans. Jag tippar på en 08:a!".

Festlig historia i vilket fall som helst. :)

Köptips till nästa kulting...

image.jpg
 

chambertin

Medlem
Precis som jag så har säkert de allra flesta vänner av Champagne ägnat det senaste året eller så åt att frenetiskt köpa upp sig på så mycket Champagne som man bara kunnat hitta från demonåret 2008.
Men, i skuggan av detta finns ju årgång 2009 ute på marknaden och vad jag förstår så verkar även en del producenter välja att släppa sin nollnia före sin nollåtta.
Vad tycker Ni om årgången, skall man plocka på sig bara sådär lite lagom för att inte få störande hål i vertikalerna och parallellt fortsätta att köpa alla nollåtta som fortfarande finns tillgängliga eller är nollniorna såpass bra att man skall bereda dem lite större plats i källaren?
Kom på att vi ju drack två st -09 när du var på vår BYOB ( http://www.finewines.se/threads/idag-dricker-vi-som-vanligt-skumpa.3673/page-18#post-90860 ) och jag "host" fick din Vilmart till en nollåtta.
Vill minnas att 6 av 10 röstade Ledru som bästa bubbel och sedan jämt skägg mellan Vilmart och Cristal (-06 var det av den).
Vill med det bara ha sagt att man nog har svårt att generalisera om årgången och vore jag väldig champagnefokuserad i mitt vinköpande så skulle jag inte lägga alla mina kort på 08 utan sprida mina surt förvärvade slantar lite på -09 också och framför allt -06 (ingen har nämnt denna årgång som i mitt tycke verkar leverera eminenta viner). Släppen till marknaden av årgångar skiljer ju sig markant mellan storhusen och odlarna i det att många av odlarna ofta släpper sina årgångsviner ganska snabbt efter det att 36månaders-gränsen är passerad. 2010 och 2012 ser dessutom mycket lovande ut och börjar komma på marknaden nu.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kom på att vi ju drack två st -09 när du var på vår BYOB ( http://www.finewines.se/threads/idag-dricker-vi-som-vanligt-skumpa.3673/page-18#post-90860 ) och jag "host" fick din Vilmart till en nollåtta.
Vill minnas att 6 av 10 röstade Ledru som bästa bubbel och sedan jämt skägg mellan Vilmart och Cristal (-06 var det av den).
Vill med det bara ha sagt att man nog har svårt att generalisera om årgången och vore jag väldig champagnefokuserad i mitt vinköpande så skulle jag inte lägga alla mina kort på 08 utan sprida mina surt förvärvade slantar lite på -09 också och framför allt -06 (ingen har nämnt denna årgång som i mitt tycke verkar leverera eminenta viner). Släppen till marknaden av årgångar skiljer ju sig markant mellan storhusen och odlarna i det att många av odlarna ofta släpper sina årgångsviner ganska snabbt efter det att 36månaders-gränsen är passerad. 2010 och 2012 ser dessutom mycket lovande ut och börjar komma på marknaden nu.
Ja, Vilmarts Rosé 09 är ju faktiskt ett av mina favorit-guldägg i stället så om den är representativ för årgången så är det ju bara att tokköpa :)
-Men vafasen, jag antecknade att Marie Ledru var en 2008:a? Har jag gjort samma sak nu och bara tänkt att den borde ha varit det för att jag tyckte den var bäst (I jämnt skägg med Cristal)?
I så fall kan jag ju sluta leta Ledru 08 och börja leta efter nollnian istället... Eller vänta nu, om nollnian var så god, hur jäkla bra är då nollåttan??? Så många jobbiga frågor nu...
-Verkar svårt att få tag på någon av dem oavsett.
 

chambertin

Medlem
Ja, Vilmarts Rosé 09 är ju faktiskt ett av mina favorit-guldägg i stället så om den är representativ för årgången så är det ju bara att tokköpa :)
-Men vafasen, jag antecknade att Marie Ledru var en 2008:a? Har jag gjort samma sak nu och bara tänkt att den borde ha varit det för att jag tyckte den var bäst?
I så fall kan jag ju sluta leta Ledru 08 och börja leta efter nollnian istället... Eller vänta nu, om nollnian var så god, hur jäkla bra är då nollåttan??? Så många jobbiga frågor nu...
-Verkar svårt att få tag på någon av dem oavsett.
2010 finns av Cuvée du Goulté. @Skumpagne hade fått tag på några äldre exemplar också om jag inte minns fel.
 

Krisman

Medlem
Det vore ju fantastiskt om nästa generation i vårt avlånga land inte växte upp i missuppfattningen att "nollåtta" skulle vara något dåligt.
Det vore ju fantastiskt on nästa generation lär sig att "äkta Champagne" är från just Champagne som ligger i Frankrike. :eek:
 

MartinE

Medlem
Ja, Vilmarts Rosé 09 är ju faktiskt ett av mina favorit-guldägg i stället så om den är representativ för årgången så är det ju bara att tokköpa
Vilmart är faktiskt ett riktigt dåligt exempel i det här fallet, eftersom de har erkänt jämn kvalitet från årgång till årgång för samtliga sina årgångscuvéer och därmed en mycket hög lägstanivå! Därmed inte sagt att 2009 är en dålig årgång, snarare ganska medelmåttig. Rent generellt alltså!

Jag håller för övrigt med om att Grand Cellier Rubis 2009 är en riktigt bra champagne!

Lösning: Köp allt du ser av alla årgångar! :cigarr:
 
Toppen