Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne till nyår för en nybörjare.

rico90

Medlem
Hej!

Första inlägget här. Jag funderar på vad jag ska välja för champagne nu till nyår. Jag har alltid tyckt att exempelvis Moet i prisklassen 350-409kr är för söta, har på tok för mycket kolsyra och inte är goda. Jag prövade nyligen en Henriot 1995 som kostade ungefär 550kr. Den var helt klart bättre men inte otroligt god.

Jag tror jag söker efter den upplevelse jag fick när jag inför milleniumskiftet köpte och drack Bollinger RD 1981 vilket var en av de mest otroliga vinupplevelser jag har varit med om. Idag köpte jag en Gosset Celebris extra brut 1998 (nr. 90159) och kände när jag kom hem att det blev ett impulsinköp utan någon direkt tanke.

Vad tror ni passar mig på nyår i champagneväg? Jag tror jag föredrar torrare viner framför söta.

Tacksam för svar.

Mvh
Rickard
 

Elvis

Medlem
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Välkommen till forumet, Rickard. Det finns gott om champagnenördar här så du kommer att få mängder av tips.

Till att börja med så tycker jag att du ska lägga undan din nyinköpta Gosset Celebris extra brut 1998 i vinkällaren. Jag har druckit den tre gånger och den är alldeles för ung och sluten fortfarande.

Om Bollinger RD 1981 var en stor champagneupplevelse så tolkar jag det som att du uppskattar mogen champagne. Då är utbudet på Systembolaget rätt begränsat men Henriot Cuvée de Enchanteleurs 1995 är ett utmärkt val om den finns kvar - den är flera klasser bättre än Henriots vanliga årgångschampagne.

Sedan släpps det en del spännande champagner den 15 december. Både Jacques Selosse Substance och Bollinger RD 1996 är två underbara champagner. Bollingern är ung fortfarande men fullt njutbar. Jag vet inte hur många som släpps av Selosse/Bollinger RD - antagligen måste man köa för att få en flaska.
 
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Hej Richard.
Välkommen till forumet. Några frågor,

1. Prisläge (ser att du spontanköpte en Gosset Celebris så det är väl enbra början :) )
2. Vad ska du ha champagnen till? Mat, kontemplera, aperitif
3. Vad gillar du för andra viner.

När du drack din Bollinger RD 1981 (vilket är ett ganska syrarikt år har jag för mig) så var den runt 19 år gammal. Det är en bra riktlinje på vad du gillar. Det är också en champagne som legat länge på jäst samt har hög andel Pinot Noir.

I tillägg till vad Elvis skriver om Bolllinger RD 1996 (som är väldigt bra just nu) Henriot Enchanteleurs 1995 . Selosse Substance (en fantastiskt upplevelse) så kan kans Clos des Goisses 1998 vara något (om dock idag ALLT för ung) samt Enchanteluers 1996 (även om just den är svindyr i Sverige). Prova också lite odlare som undviker eller har en låg dosage tex Tarlant Discobitch på beställningssortimentet.

Finns inte så mycket just nu att tillgå på Systembolaget Alternativet är att slänga sig till Auktionsverket och bjuda lite (auktion 14-15e December).
 

CH

Medlem
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Stämmer in med övriga, välkommen till forumet.

Av det du nämnt så tror jag som Elvis att du föredrar en hel del mognad på din champagne och det gör tyvärr att utbudet på SS inte är det största.
Utöver de rekommendationerna som Elvis och shorepower gjort så tror jag nog att Dom Perignon -02 skulle kunna funka också. Blev förvånad över hur öppen och tillgänglig den var när jag provade den för några helger sedan.
 

chambertin

Medlem
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

rico90 skrev:
Hej!

Första inlägget här. Jag funderar på vad jag ska välja för champagne nu till nyår. Jag har alltid tyckt att exempelvis Moet i prisklassen 350-409kr är för söta, har på tok för mycket kolsyra och inte är goda. Jag prövade nyligen en Henriot 1995 som kostade ungefär 550kr. Den var helt klart bättre men inte otroligt god.

Jag tror jag söker efter den upplevelse jag fick när jag inför milleniumskiftet köpte och drack Bollinger RD 1981 vilket var en av de mest otroliga vinupplevelser jag har varit med om. Idag köpte jag en Gosset Celebris extra brut 1998 (nr. 90159) och kände när jag kom hem att det blev ett impulsinköp utan någon direkt tanke.

Vad tror ni passar mig på nyår i champagneväg? Jag tror jag föredrar torrare viner framför söta.

Tacksam för svar.

Mvh
Rickard
Philipponnats "Clos des Goisses" -98 imponerade stort på mig under Champagnedagarna i våras.
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=96612&Butik=0&SokStrangar=
 

Per Stade

Lege artis
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Måste bara delge er ett mail, som jag fick idag.
(Nu blir jag väl bannlyst för reklam). Tycker att
en BdN gjord på druvor från 80 år gamla stockar
från Verzenay bara inte kan bli fel.

Jessica.Perrion 5:12 (4 timmar sedan)
 
Trådskapare
R

rico90

Medlem
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Hej,

Stort tack för alla bra och snabba svar. Jag lägger undan min Gosset.

Gällande prisläge kan jag nog hantera priser mellan 700-1500kr om det gäller några flaskor så här innan jul :). Jag gillar torra vita viner och tanken är att champagnen ska drickas under dagen innan förrätten.

Kanske ska man ställa sig i kön på onsdag. Är även Selossen drickbar redan nu? Känns som jag har några kandidater nu. Bollingern, Selossen, DP2002, Henriot. Blir huvudvärk att bestämma sig ??? Kanske köpa alla och blunda och peka på nyårsafton.
 

Elvis

Medlem
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

rico90 skrev:
Är även Selossen drickbar redan nu?

Selosse Substance är absolut njutbar redan nu - den är gjord enligt solerametoden och innehåller ett stort antal årgångar.
 

CH

Medlem
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

rico90 skrev:
Bollingern, Selossen, DP2002, Henriot. Blir huvudvärk att bestämma sig ??? Kanske köpa alla och blunda och peka på nyårsafton.

Jag skulle försökt få tag på dem i följande ordning: Selosse, Henriot, DP, Bollinger.
Finns det inga Selosse Substance kvar så kan nog V.O. funka också.

Lycka till och återkom med vad det blev.
 
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

CH skrev:
Jag skulle försökt få tag på dem i följande ordning: Selosse, Henriot, DP, Bollinger.
Finns det inga Selosse Substance kvar så kan nog V.O. funka också.

Lycka till och återkom med vad det blev.
Selosse (Substance, inte V.O) , Bollinger, Henriot,/Clos de Goisse, DP skulle vara min ordning

Dock verkar det som att den ska vara till fördrink. Då kanske jag skulle skippa hela listan ovanför och gå på en yngre mer CH dominerad skumpa. Selosse V.O är bra här, Comtes De Champagne eller liknande.
 

CH

Medlem
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Som fördrink så skulle man nog skippa hela listan jag tog upp innan men ursprungsfrågan var vilken champagne som kunde ge ungefär samma upplevelse som den Bolly RD -81 som provades vid millenniumskiftet och då vidhåller jag min lista.

Vi var ju alla överens om att det är något moget och torrt som eftersöks och att utbudet på SS inte är det bästa då utan försökte komma med förslag som är så nära som möjligt.
Jag tror Rico90 kan få en riktigt aha-upplevelse av Selosse Substance men om det är fler som vill prova som inte är speciellt insatta eller intresserade så kan den snarare få motsatt effekt.

Sedan undrar jag vilken Bollinger vi diskuterar när vi rekommenderar den, är det RD-96 eller GA-00 vi pratar om?
 

Per Stade

Lege artis
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Kanske inte helt rätt tråd enligt rubriken eller kanske helt rätt.

Jag vill gärna ta ett glas champagne till fördrink på julafton.
Vi har druckit Winston Churchill -96 de två senaste jularna
men eftersom jag bara har två flaskor kvar så börjar jag bli snål.
Hade tänkt ta DP 2002 istället i år men eftersom vi blir rätt
många så behövs det nog två flaskor. Och då är det ju alltid
kul att ha två olika sorter.
Selosse VO har jag aldrig provat men eftersom den nämndes
tidigare har i tråden så undrar jag:
Kan jag börja med DP 2002 och sedan VO.
Vad säger ni?
 

Andreas L

Medlem
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Är nyfiken på vad Shorepower som är himla champagneintresserad ämnar dra fram. :D
Själv är jag en enkel man - mogen Krug Grande Cuvée...
 

Keen

slan
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Andreas L skrev:
Är nyfiken på vad Shorepower som är himla champagneintresserad ämnar dra fram. :D
Själv är jag en enkel man - mogen Krug Grande Cuvée...

Haha;D

Som simpel student får jag nöja mig med nåt enkelt. Man kanske borde se hur min sista selosse rosé mår.
 
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Per Stade skrev:
Kanske inte helt rätt tråd enligt rubriken eller kanske helt rätt.

Jag vill gärna ta ett glas champagne till fördrink på julafton.
Vi har druckit Winston Churchill -96 de två senaste jularna
men eftersom jag bara har två flaskor kvar så börjar jag bli snål.
Hade tänkt ta DP 2002 istället i år men eftersom vi blir rätt
många så behövs det nog två flaskor. Och då är det ju alltid
kul att ha två olika sorter.
Selosse VO har jag aldrig provat men eftersom den nämndes
tidigare har i tråden så undrar jag:
Kan jag börja med DP 2002 och sedan VO.
Vad säger ni?

En intressant fråga! Till saken hör ju inte bara att Selosse V.O. – som Elvis redan påpekat - förvisso är en BdB, utan också att den är extra-brut...
Båda dessa faktum talar kanske för att man skulle börja med ultra-torr V.O. och sedan ta den lite sötare DP:n.

Så långt teorin. Men i just det HÄR fallet så tror jag du blir besviken om du inte tar V.O:n sist, för den är nämligen godast. ;)
 

Elvis

Medlem
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Själv ska jag fira nyår utomlands och det är alltid nervöst att checka in bra viner. Just nu lutar det åt Roederer 2000 på magnum men jag har gott om tid att ändra mig. :)
 
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Andreas L skrev:
Är nyfiken på vad Shorepower som är himla champagneintresserad ämnar dra fram. :D
Själv är jag en enkel man - mogen Krug Grande Cuvée...
Garanterat en Deutz 1975 på magnum och lite Cristal dito. Sedan blir det nog något från en obskyr odlare med ett outtalbart namn men med fina plyschkläder.

Eller så kör jag som vanligt, silvergrogg på Renat ;D
 
Toppen