Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne till nyår för en nybörjare.

SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Per Stade skrev:
Och när är en Krug GC mogen enligt dig?

Vågar naturligtvis inte uttala någon åsikt i denna fråga före krönikören, tillika världsmästaren har sagt sitt... :) men 80-tals GC som har lagrats rätt är riktigt njutbara right about now. Naturligtvis ökar bommarna med åldern, men av mina senaste tre så har två varit riktigt bra.

Eller vad säger Andreas (utan L), som väl hör till de av oss som druckit flest gamla GC - han har ju praktiskt taget tagit en corner på hela marknaden! ;)
 

Hans A-g

Medlem
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

(Kul tråd det här - som på en tennismatch. Fast med champagneflaskor istf bollar...)

En sak som förvånar mig är att ingen av forumets nördar nämnt EGLY-OURIET. Finns två utmärkta på BS, med läckert smörig fat.

PS. När är en Krug mogen? Igår. Är oftast övermogen.
 

Elvis

Medlem
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Hans A-g skrev:
En sak som förvånar mig är att ingen av forumets nördar nämnt EGLY-OURIET. Finns två utmärkta på BS, med läckert smörig fat.

Jag tycker faktiskt inte att Egly-Ourier är i närheten av ovan nämnda toppchampagner. De gör bra viner, särskilt deras årgångschampagne, men är på en annan nivå än Selosse Substance, Bollinger RD, Dompa 02 och Henriot Cuvée Enchanteleurs.
 
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Hans A-g skrev:
En sak som förvånar mig är att ingen av forumets nördar nämnt EGLY-OURIET. Finns två utmärkta på BS, med läckert smörig fat.

PS. När är en Krug mogen? Igår. Är oftast övermogen.
Jag gillar Egly-Ouriets rena Pinot Noir, i övrigt så tycker jag att han fatar lite för mycket för det vin han gör. Kan inte sätta riktigt punkten på det. Sedan har väl några på det här forumet en viss mening om honom. För att citera en blogg som jag läste för ett tag sedan:
Tydligen är gubben som driver Egly-Ouriet lika utåtriktad som en dövstum norrländsk fyrvaktare med social fobi.

Gillar ditt Krug citat, klockrent ;D
 

Hans A-g

Medlem
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

OK, himla champagneintresserade, förstår att ni främst använder drycken solo, som masturbationsobjekt.

Men om man nu också vill få pengar över till lite ackompanjerande mat, finns faktiskt flera trevliga skumpor på ordinarie sortiment.
Perfekt till sushi: 2004 Palmer Blanc de Blancs (284:). Till fylligare anrättningar: Bollinger Special Cuvée (389:) och vanliga Billecart-Salmon (339:).
Nobelbubblet Franck Bonville (289:) är heller inte att förakta. (Enda problemet med den är att den när man avlägsnat grimman har tendens att "självavfyra"...)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Hans A-g skrev:
OK, himla champagneintresserade, förstår att ni främst använder drycken solo, som masturbationsobjekt.

Men om man nu också vill få pengar över till lite ackompanjerande mat, finns faktiskt flera trevliga skumpor på ordinarie sortiment.
Perfekt till sushi: 2004 Palmer Blanc de Blancs (284:). Till fylligare anrättningar: Bollinger Special Cuvée (389:) och vanliga Billecart-Salmon (339:).
Nobelbubblet Franck Bonville (289:) är heller inte att förakta. (Enda problemet med den är att den när man avlägsnat grimman har tendens att "självavfyra"...)

Åh, trevligt! Prisvärda alternativ.

Men nu var det ju faktiskt så att de övriga i tråden har svarat på topic och i den prisklass som trådskaparen efterfrågar.

Masturbationsobjekt eller inte, det får man tycka vad man vill om.
 
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Hans A-g skrev:
OK, himla champagneintresserade, förstår att ni främst använder drycken solo, som masturbationsobjekt.

Men om man nu också vill få pengar över till lite ackompanjerande mat, finns faktiskt flera trevliga skumpor på ordinarie sortiment.
Perfekt till sushi: 2004 Palmer Blanc de Blancs (284:). Till fylligare anrättningar: Bollinger Special Cuvée (389:) och vanliga Billecart-Salmon (339:).
Nobelbubblet Franck Bonville (289:) är heller inte att förakta. (Enda problemet med den är att den när man avlägsnat grimman har tendens att "självavfyra"...)

Kanske det... Om vi nu skall prata prisvärda standardskumpor så har jag i flera år rekommenderat Jacquesson Cuvée 733 för 329 kr som systemet mest prisvärda skumpa i den här klassen, men bästa rådet här som alltid är ju att smaka själv - i synnerhet gäller detta förstås billigare viner där blindskotten är fler och den personliga smaken avgör mer definitivt.

Tror dock inte detta är speciellt relevant ens i den här tråden - där vår "nybörjare" ju satte helt andra nivåer på de önskade råden, och det tackar vi honom för! ;)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Hans A-g skrev:
OK, himla champagneintresserade, förstår att ni främst använder drycken solo, som masturbationsobjekt.

Men om man nu också vill få pengar över till lite ackompanjerande mat, finns faktiskt flera trevliga skumpor på ordinarie sortiment.
Perfekt till sushi: 2004 Palmer Blanc de Blancs (284:). Till fylligare anrättningar: Bollinger Special Cuvée (389:) och vanliga Billecart-Salmon (339:).
Nobelbubblet Franck Bonville (289:) är heller inte att förakta. (Enda problemet med den är att den när man avlägsnat grimman har tendens att "självavfyra"...)

Dricker alltid tillsammans med min fru.

Av de du nämner så säger min ringa erfarenhet att Bollinger Special Cuvée Brut blir bättre med
några år på nacken (blir inte alla champagner det?).
Av de övriga så har jag väl mest druckit Franck Bonville BdB 2002 vilket ju inte är riktigt samma
som du skriver om. Den var dock inte dyr.
Även den har dock blivit bättre efter några års lagring.

Så bästa sättet, vare sig man vill dricka en NV eller prestigechampagne, är nog att köpa hem
några lådor och lagra.
Desto fler desto bättre.
 
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Hans A-g skrev:
OK, himla champagneintresserade, förstår att ni främst använder drycken solo, som masturbationsobjekt.
Den här meningen säger mer om dig än de du riktar inlägget till. Bli inte förvånand när besökare/importörer på nästa obestämd vindag som du dyker upp på börjar diskutera eventuella masturmationsobjekt med dig. ;D
 

Hans A-g

Medlem
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

BRATSEN väljer alltid en prestigechampagne framför en standard (som är för fattiglappar). Liksom de i alla lägen hellre dricker amarone än vanlig valpolicella.
Så länge de ser etiketten sätter de en taskig Dompa före en ren Leclaire-Gaspard...

(Ber om ursäkt om jag frångått "topic")
 

Andreas L

Medlem
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Per Stade skrev:
Och när är en Krug GC mogen enligt dig?

Jag har några 80-talare som är helt ljuvliga - en skön förening av både grandeur, prisvärdhet och masturbationsobjekt...
 

Elvis

Medlem
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Hans A-g, du får ursäkta men du verkar lite förvirrad i den här tråden. Låt mig sammanfatta lite.

En ny medlem i forumet vill ha tips på vad han ska köpa för att få en upplevelse i närheten av Bollinger RD -81 som han drack för tio år sedan. Han säger också att han tycker att Henriot -95 är bra men inte jättebra, och att han nyligen spontanköpt en Gosset Celebris -98, en 900-kronorschampagne. Nåväl, efter att vi champagnefrälsta gett våra bästa tips föreslår du Egly-Ouriet och får lite mothugg. Så långt allt väl.

Sedan började dina obegripliga inlägg att komma:

Hans A-g skrev:
OK, himla champagneintresserade, förstår att ni främst använder drycken solo, som masturbationsobjekt.

Hans A-g skrev:
BRATSEN väljer alltid en prestigechampagne framför en standard (som är för fattiglappar). Liksom de i alla lägen hellre dricker amarone än vanlig valpolicella.
Så länge de ser etiketten sätter de en taskig Dompa före en ren Leclaire-Gaspard...

Masturbationsobjekt? Brats? Vad kommer all upprördhet ifrån? Knappast från den här tråden. Är det kanske unga djursholmare som dricker Cristal nere i St Tropez som du är arg på?

Dina tips om prisvärda skumpor har trådskaparen knappast någon större nytta av. Om man inte blir särskilt imponerad av Henriot -95 tror jag inte att Palmer -04 kommer att imponera särskilt mycket heller. Men visst, "Systembolagets bästa skumpa under 400 kr" kan vara ett intressant diskussionsämne för en annan tråd.
 
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Hans A-g skrev:
Liksom de i alla lägen hellre dricker amarone än vanlig valpolicella.
Kan inte förstå att någon väljer Amarone. Om jag nu måste dricka italienskt så dricker jag helst Sassicaia eller kanske en vällagrad Barolo.
 

Hans A-g

Medlem
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Elvis

Jag är inte "upprörd", jag bara retas lite. Med nördar som tydligen betraktar alla champagner under 400 kr som boxviner.
Min jämförelse med BRATSEN (som aldrig skulle klara ett blindtest) känns helt adekvat...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Hans A-g skrev:
Elvis

Jag är inte "upprörd", jag bara retas lite. Med nördar som tydligen betraktar alla champagner under 400 kr som boxviner.
Min jämförelse med BRATSEN (som aldrig skulle klara ett blindtest) känns helt adekvat...

Det där är inte att retas. Det är att förolämpa.

Men nu är ju faktiskt vinklubben.se uppe igen Hans, då kan du ju garanterat få ditt lystmäte med diskussioner om prisvärda alternativ på nyårsbubbel som passar utmärkt till Lidels lyxköttbullar för 29,90 kronor kilot (så retas man).

Jimmy
 
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Lando skrev:
Kan inte 2000 Bollinger La Grande Anneé vara något, knappast mogen men i vart fall tillgänglig och svingod?

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=

Visst kan det vara det - den är defintivt njutbar redan idag, även om GA 2000 inte riktigt (Hans: skulle aldrig klara ett blindtest, förstås ;)) når upp till 1999:ans tillgänglighet.

Ett annat roligt alternativ i samma prisklass som finns just nu är Selosse V.O. - som trots endast ett halvår sedan deg redan är fantastisk, speciellt om man är förtjust i zero/extra brut. Såg till min förvåning att det fortfarande finns kvar några flaskor av detta fyndvin sedan släppet i förrgår.

Eller så stannar vi i Aÿ och årgång 2000, och väljer en Bollinger V.V.F. 2000 – den är inte heller så dum... :)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Champagne till nyår

Vet inte om det enkom är ämnat att i denna tråd snacka champagne för nybörjare. Jag vill höra vad ALLA planerar till nyår.

Har själv tänkt mig Pierre Peters Cuvée Speciale Les Chétillons 2002 och Diebolt Vallois Prestige Brut. Börjar med Diebolt som välkomstdricka och sedan PP till förrätten och återigen Diebolt till 12-slaget. Oroar mig mest för att det jag skaffat inte skall räcka...
 

chambertin

Medlem
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Vi gör nog som du Bubblaren och börjar med D-V Préstige (har Préstige med deg-datum -08, -09 och -10 och det blir nog ngn av dom äldre som vi tar).
Till förrätt så vet jag inte eftersom vi kör lite knytis men jag misstänker vit Bourgogne.
Huvudrätt blir lamm och jag står och velar mellan Cos d'Estournel -82, Mouton -88 och Ch. Margaux -89
Vi är sex stycken så det blir kanske två av dom. Gästerna är ganska vinintresserade så två olika viner parallellt brukar uppskattas.
Sedan ostbricka och Château de Fargues -86.
Avlsutar med dessert som återigen är knytis så lite frågetecken där.
Hoppas att vi har gott om tid till tolvslaget efter detta så att det blir lite mer Champagne.

Lite off topic, sorry...
 
Toppen