Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Chianti Classico etc. – vilka hus levererar?

Bastardo

Medlem
Vilka viner har ni som favoriter från Chianti Classico, Chianti Classico Riserva och Chianti Gran Selezione? Låt oss säga, i något så när humana prisklasser.
Den sistnämnda kategorin gör inte automatiskt att vinerna blir godare, och inte ens Riserva-vinerna från området är inte alltid godare än ordinarie Chianti Classico. Det här är lite av en djungel, även om man inbillar sig att kunna något om italienska viner. :)
Kom igen nu, var inte blyga. Säg din mening så att vi får en meningsfull och bra dialog!
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag borde ha påpekat detta även tidigare, men jag eftersöker viner som finns på bolis. Och helst även under 300 kronor. För det priset måste det finnas flera bra viner. Men om man jagar bara dyraste vinerna så finns det alltid sådana. Men för chianti skulle jag inte betala så stora summor, jag efterlyser lite PV också. :)
Skulle rekommendera de här till vem som helst, OM man inte är ute efter SÅ dyra viner i området som möjligt … ;)
Marchesi Mazzei Ser Lapo Riserva
Barone Ricasoli Rocca Guicciarda Riserva
 
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
2010 Podere le Boncie (Giovanna Morganti) Le Trame är den bästa Chianti Classico jag har druckit och jag vill minnas att den hamnar långt under femhunkan om du stöter på vinet. Har funnits i BS.
90.7 poäng i snitt på Cellartracker, jag är inte så imponerad för de siffrorna. :) Men smaken är olika.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Summerade poäng på cellartracker har föga med vad jag tycker att göra. Om du viktar det högre än min åsikt finns det bättre källor än finewines.se att vända dig till. :)
Jag brukar jämföra med ganska många olika källor innan jag bestämmer mig vilket vin jag ska köpa. Det grundar sig sällan vad bara en enstaka människa säger. Jag tog med exemplet på CT, då det verkar vara högaktad av många här på forumet. Men jag litar mer på källor som har människor med MW som merit, eller sådana som har skrivt böcker i ämnet och som har bra renomme i överlag.
Jag upplever att det är ytterst sällan man får riktigt bra tips här på forumet. Allting verkar röra sig omkring priser och att det är superexklusivt och svårt att beställa etc.
Det som är ni är jättebra är att ta bilder på varenda sänding ni har fått hem etc. Och vad ni har beställt just nu. Om man vill fråga lite tips om ganska ordinarie viner, så får man nästan ingenting. Det är min åsikt och det står jag för.
Det verkar vara nästan som en dödssynd om man nämner viner som levererar utan att kosta ofantliga mängder pengar! För jag tror inte en enda sekund att alla här dricker bara gamla viner som fått minst 95 poäng! Utom en stolle som sa så i intervjun!? ;) Ungefär i stilen: ”jag dricker aldrig viner som kostar under 500 kronor, ens till korv!”
Inte ens kungen dricker så dyra viner HELA tiden. Tänk på alla banketter som han är med, förutsatt att han dricker samma viner som andra är de inte alltid så märkvärdiga pjäser. :)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Jag brukar jämföra med ganska många olika källor innan jag bestämmer mig vilket vin jag ska köpa. Det grundar sig sällan vad bara en enstaka människa säger. Jag tog med exemplet på CT, då det verkar vara högaktad av många här på forumet. Men jag litar mer på källor som har människor med MW som merit, eller sådana som har skrivt böcker i ämnet och som har bra renomme i överlag.
Jag upplever att det är ytterst sällan man får riktigt bra tips här på forumet. Allting verkar röra sig omkring priser och att det är superexklusivt och svårt att beställa etc.
Det som är ni är jättebra är att ta bilder på varenda sänding ni har fått hem etc. Och vad ni har beställt just nu. Om man vill fråga lite tips om ganska ordinarie viner, så får man nästan ingenting. Det är min åsikt och det står jag för.
Det verkar vara nästan som en dödssynd om man nämner viner som levererar utan att kosta ofantliga mängder pengar! För jag tror inte en enda sekund att alla här dricker bara gamla viner som fått minst 95 poäng! Utom en stolle som sa så i intervjun!? ;) Ungefär i stilen: ”jag dricker aldrig viner som kostar under 500 kronor, ens till korv!”
Inte ens kungen dricker så dyra viner HELA tiden. Tänk på alla banketter som han är med, förutsatt att han dricker samma viner som andra är de inte alltid så märkvärdiga pjäser. :)
Mitt tips är bra. Lyssna om du vill ha bra tips.
 
Jag brukar jämföra med ganska många olika källor innan jag bestämmer mig vilket vin jag ska köpa. Det grundar sig sällan vad bara en enstaka människa säger. Jag tog med exemplet på CT, då det verkar vara högaktad av många här på forumet. Men jag litar mer på källor som har människor med MW som merit, eller sådana som har skrivt böcker i ämnet och som har bra renomme i överlag.
Jag upplever att det är ytterst sällan man får riktigt bra tips här på forumet. Allting verkar röra sig omkring priser och att det är superexklusivt och svårt att beställa etc.
Det som är ni är jättebra är att ta bilder på varenda sänding ni har fått hem etc. Och vad ni har beställt just nu. Om man vill fråga lite tips om ganska ordinarie viner, så får man nästan ingenting. Det är min åsikt och det står jag för.
Det verkar vara nästan som en dödssynd om man nämner viner som levererar utan att kosta ofantliga mängder pengar!
Really!?

Om du frågar om tips kan du väl knappast förvänta dig att folk kommer med CT-favoriter? I sådana fall är det väl bara att titta på CT själv? Mattias kom med ett bra tips och istället för att tacka kommer du med en, i min mening, nästan lite dryg kommentar. Att du inte nöjer dig med 90,7 på CT.

I övrigt håller jag inte alls med dig om att du inte får tips när du frågar efter viner i de lägre prisregionerna. Tvärt om, finns där något fall ens där folk inte kommit med tips? Om så skulle vara fallet, vilken jag inte tror, beror det sannolikt på att folk inte har något tips. Du försöker väldigt ofta klä dig i någon slags offerkofta... I min mening får du väldigt ofta respons på dina inlägg, ibland är det folk som inte håller med dig, men detta ska man väl knappst kräva heller? Man måste väl få säga vad man tycker!? Det har du naturligtvis också rätt att göra det, men i sådana fall måste du också förvänta dig att inte alla tycker som du.

Om du tycker att vissa trådar inte intresserar dig, exempelvis gällande folks inköp eller angående exklusiva viner, då skulle jag rekommendera att du inte läser de trådarna.
 
Last edited:

jrick

Medlem
Jag borde ha påpekat detta även tidigare, men jag eftersöker viner som finns på bolis. Och helst även under 300 kronor. För det priset måste det finnas flera bra viner. Men om man jagar bara dyraste vinerna så finns det alltid sådana. Men för chianti skulle jag inte betala så stora summor, jag efterlyser lite PV också. :)
Skulle rekommendera de här till vem som helst, OM man inte är ute efter SÅ dyra viner i området som möjligt … ;)
Marchesi Mazzei Ser Lapo Riserva
Barone Ricasoli Rocca Guicciarda Riserva
Är också rätt trött på din stil som alltid ska såga tips som är för dyra (utan att du först nämnt någon begränsning) och extrapolera i något raljerande om att alla på forumet är snobbar.

På fredag nästa vecka släpps Monteraponi Chianti Classico 2016. 93 poäng av Vinous och 199 kr. Jag gillade 2015, allt tyder på att 2016 är bättre.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Den kvinnliga vinmakerskan Barbara Wiedmer gör massa jättetrevliga Chiantis hos vinhuset Brancaia. Börja med att testa hennes Tre (på Sangiovese, merlot och cab sauvignon) Kostar bara 139:- på SB.

Jag håller med! Fast vill ändå säga att jag märkte skillnad på Brancaia Tre för 139kr och Brancaia Chianti Classico för 164kr. Så om man nu ska köpa vin från det här huset, så skulle jag lagt till 25kr!
 

Carinasomm

Medlem
Jag håller med! Fast vill ändå säga att jag märkte skillnad på Brancaia Tre för 139kr och Brancaia Chianti Classico för 164kr. Så om man nu ska köpa vin från det här huset, så skulle jag lagt till 25kr!
Tänkte först likadant... att rekommendera Brancaia Classico först. (men just nu finns det bara 2 flaskor i Karlskrona och 12 i Mullsjö kvar på Systemet.)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag upplever att det är ytterst sällan man får riktigt bra tips här på forumet. Allting verkar röra sig omkring priser och att det är superexklusivt och svårt att beställa etc.
Där tycker jag du har helt fel. Många vinet som nämns på forumet ligger i prisspannet 200-400 kr, flertalet är även lätta att få tag på. Bara för att man gör sina inköp från andra handlare än Systembolaget betyder inte att det är svårare eller ”exklusivt”. Caparsa som nämndes tidigare av @Skaggs är ett mycket bra tips som du enkelt kan beställa hem från fanwine.se. Varför inte vidga dina vyer?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag brukar jämföra med ganska många olika källor innan jag bestämmer mig vilket vin jag ska köpa. Det grundar sig sällan vad bara en enstaka människa säger. Jag tog med exemplet på CT, då det verkar vara högaktad av många här på forumet. Men jag litar mer på källor som har människor med MW som merit, eller sådana som har skrivt böcker i ämnet och som har bra renomme i överlag.
Jag upplever att det är ytterst sällan man får riktigt bra tips här på forumet. Allting verkar röra sig omkring priser och att det är superexklusivt och svårt att beställa etc.
Det som är ni är jättebra är att ta bilder på varenda sänding ni har fått hem etc. Och vad ni har beställt just nu. Om man vill fråga lite tips om ganska ordinarie viner, så får man nästan ingenting. Det är min åsikt och det står jag för.
Det verkar vara nästan som en dödssynd om man nämner viner som levererar utan att kosta ofantliga mängder pengar! För jag tror inte en enda sekund att alla här dricker bara gamla viner som fått minst 95 poäng! Utom en stolle som sa så i intervjun!? ;) Ungefär i stilen: ”jag dricker aldrig viner som kostar under 500 kronor, ens till korv!”
Inte ens kungen dricker så dyra viner HELA tiden. Tänk på alla banketter som han är med, förutsatt att han dricker samma viner som andra är de inte alltid så märkvärdiga pjäser. :)
Jag är ledsen men nu är jag uppriktigt trött på detta. Du ställer oerhörda krav på oss att leverera enligt dina anvisningar och när anvisningarna är ofullständiga är det vårt fel att vi levererar "fel" tips. Många här, mig inklusive, har försökt att tillmötesgå dina frågeställningar men möts mest av arroganta och "klass"färgade svar. De tips du själv kommer med verkar vara sådana du läst dig till men inte provat själv? Vi kan också läsa! Enligt dig är vi alla snobbiga överklassmänniskor som bara dricker viner som kostar mellan 600 och oändligheten. Är vi? Vad jag ser när jag är här är en massa människor som delar mitt intresse för goda viner. 109 spänn eller 1090 är helt egalt. Även 10900.- är kul att prata, och drömma, om. Vi har en kutym inom finewines och det är att om man frågar om viner i 300kr klassen så får man räkna med tips + 50%. Just nu njuter jag av min första 2016 CdP och den kostade några 10kronor under 300. Gilla läget! Om inte så försök med ordinarywines.se :raseri:
 

Old Sparky

Medlem
Chianti är överlag en region vars viner inte brukar få så höga poäng på CT.
Om man tittar på CT och drar ut statistik över de 20 högst rankade vinerna från Chianti de senaste 20 åren (med minst fyra betyg av fyra olika recensenter) så blir det nedanstående lista. Att ta ett urval på endast fyra recensenter per vin gör ju att underlaget riskerar vara ganska "opålitligt", men trots denna breda sökning är högsta poängen "endast" 94.2.

2015 Fontodi Chianti Classico Gran Selezione Vigna del Sorbo (Italy, Tuscany, Chianti, Chianti Classico DOCG) Notes (5) / Avg. 94,2 pts. in 5 ratings
2013 Fontodi Chianti Classico Gran Selezione Vigna del Sorbo (Italy, Tuscany, Chianti, Chianti Classico DOCG) Notes (34) / Avg. 93,8 pts. in 31 ratings
2006 Isole e Olena Chianti Classico Gran Selezione (Italy, Tuscany, Chianti, Chianti Classico DOCG) Notes (5) / Avg. 93,8 pts. in 4 ratings
2006 Fattoria Selvapiana Vin Santo del Chianti Rùfina (Italy, Tuscany, Chianti, Vin Santo del Chianti Rùfina) Notes (4) / Avg. 93,7 pts. in 3 ratings
2001 Riecine Chianti Classico Riserva (Italy, Tuscany, Chianti, Chianti Classico DOCG) Notes (15) / Avg. 93,5 pts. in 15 ratings
2001 Podere il Palazzino Vin Santo del Chianti Classico (Italy, Tuscany, Chianti, Vin Santo del Chianti Classico) Notes (13) / Avg. 93,5 pts. in 10 ratings
2007 Acino D'Oro Chianti Classico (Italy, Tuscany, Chianti, Chianti Classico DOCG) Notes (6) / Avg. 93,5 pts. in 6 ratings
2010 Fattoria di Fèlsina Berardenga Chianti Classico Gran Selezione Colonia (Italy, Tuscany, Chianti, Chianti Classico DOCG) Notes (14) / Avg. 93,4 pts. in 13 ratings
2012 Monte Bernardi Chianti Classico Riserva (Italy, Tuscany, Chianti, Chianti Classico DOCG) Notes (5) / Avg. 93,3 pts. in 3 ratings
2007 Castello di Ama Chianti Classico Vigneto Bellavista (Italy, Tuscany, Chianti, Chianti Classico DOCG) Notes (9) / Avg. 93,3 pts. in 7 ratings
1999 Lornano Vin Santo del Chianti Classico (Italy, Tuscany, Chianti, Vin Santo del Chianti Classico) Notes (7) / Avg. 93,0 pts. in 5 ratings
2004 Badia a Coltibuono Vin Santo del Chianti Classico Occhio di Pernice (Italy, Tuscany, Chianti, Vin Santo del Chianti Classico) Notes (4) / Avg. 93,0 pts. in 3 ratings
2004 Fattoria di Fèlsina Berardenga Vin Santo del Chianti Classico (Italy, Tuscany, Chianti, Vin Santo del Chianti Classico) Notes (26) / Avg. 93,0 pts. in 22 ratings
2006 Vignole Chianti Classico Riserva (Italy, Tuscany, Chianti, Chianti Classico DOCG) Notes (8) / Avg. 92,9 pts. in 8 ratings
2004 Le Cinciole Chianti Classico Petresco Riserva (Italy, Tuscany, Chianti, Chianti Classico DOCG) Notes (7) / Avg. 92,9 pts. in 7 ratings
2007 Castello di Ama Chianti Classico Vigneto La Casuccia (Italy, Tuscany, Chianti, Chianti Classico DOCG) Notes (16) / Avg. 92,8 pts. in 13 ratings
2010 Fontodi Chianti Classico Gran Selezione Vigna del Sorbo (Italy, Tuscany, Chianti, Chianti Classico DOCG) Notes (50) / Avg. 92,8 pts. in 45 ratings
1999 Fontodi Vin Santo del Chianti Classico (Italy, Tuscany, Chianti, Vin Santo del Chianti Classico) Notes (8) / Avg. 92,8 pts. in 4 ratings
2011 Castello di Ama Chianti Classico Gran Selezione Vigneto La Casuccia (Italy, Tuscany, Chianti, Chianti Classico DOCG) Notes (5) / Avg. 92,8 pts. in 4 ratings
2007 Fattoria Selvapiana Vin Santo del Chianti Rùfina (Italy, Tuscany, Chianti, Vin Santo del Chianti Rùfina) Notes (4) / Avg. 92,7 pts. in 3 ratings

Så jag skulle säga att 90.7 på CT är ganska bra för regionen. Är du ute efter högt ratio avseende CTpoäng/pris skulle jag leta i Södra Rhone.
Sen är det ju så att CT poäng inte alls behöver stämma överens med vad du gillar. Ibland kan man se 20 poängs skillnad i rating på samma vin på CT, vissa hatar och vill hälla ner i vasken/andra fullständigt älskar samma vin.

 
Last edited:

Old Sparky

Medlem
Jag vill också tillägga under mina 10 år som vinintresserad och samlare som tycker det är kul med betyg och höga CT poäng, så kan jag inte minnas att jag någonsin köpt ett vin för 300kr som hamnat i källaren. Det jag kommer på som kom nära denna prisnivå var när 2007 Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape Cuvée du Quet släpptes för 399kr. Då var det kö utanför systembolaget här i Malmö. Snobb, nej. Nördig, ja.
Vill du ha höga CT-poäng och högt rankade viner överlag så går det inte att kombinera med helst under 300kr.
 
Last edited:
Toppen