Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Chianti Classico etc. – vilka hus levererar?

Fredrik L

Medlem
På fredag nästa vecka släpps Monteraponi Chianti Classico 2016. 93 poäng av Vinous och 199 kr. Jag gillade 2015, allt tyder på att 2016 är bättre.

Monteraponi är en mycket bra producent. Il Campitello och Baron Ugo som ibland dyker upp på bolaget därifrån är mycket bra, men kostar förstås lite mer. Riecine, Monsanto och Fontodi är annars producent som jag gillar, och som ibland dyker upp på Systembolaget.

Beställer man från annat håll kan Montevertine och Candialle också rekommenderas. En favorit som tyvärr är svår att få tag på är Fattoria di Lamoles viner.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Oj, denna tråd var det då berikad med känslor. Lite humor ändå att första förslaget som lämnades kostar under 300 kr (utan angivna önskade prisnivåer) och ändå fick det att spåra ur. :D

Beror ju på hur man menar med humana prisklasser:). Chianti har "bra" viner, men att hitta viner med 90p++ för mycket under 300 kr är svårt. Området har viner som jag tycker passar till viss specifik mat (oftast innehållande tomatsås o/e chark/ost), typ pasta eller pizza... inget fel med det. De viner med högre betyg från området (läs: är oftast inte från Chianti, utan från övriga Toscana) är oftast mycket dyrare och mycket bättre enligt mig. Chianti från 2015 är bra och prisvärd, men att de skall nå höga betyg har jag svårt att se. Sedan kring diskussionen kring prisvärdhet på viner under 200 kr, så är jag ganska ointresserad av det på forumet... finns en massa andra källor kring dessa viner i standardsortimentet och läser med välbehag kring viner med lite högre kvalitet:)
 

lukastollig

Pudelfantast
Jag vill också tillägga under mina 10 år som vinintresserad och samlare som tycker det är kul med betyg och höga CT poäng, så kan jag inte minnas att jag någonsin köpt ett vin för 300kr som hamnat i källaren. Det jag kommer på som kom nära denna prisnivå var när 2007 Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape Cuvée du Quet släpptes för 399kr. Då var det kö utanför systembolaget här i Malmö. Snobb, nej. Nördig, ja.
Vill du ha höga CT-poäng och högt rankade viner överlag så går det inte att kombinera med helst under 300kr.
Om du inte köper tysk trad riesling. Finns hur mycket källarvärdigt som helst under 300:-

Edit: vad lägger du för övrigt i begreppet ”vin som hamnat i källaren”? Att de är värda att eller tål att lagra?
 
2st bra och prisvärda:
Castello Fonterutoli Gran Selezion 2013
(299kr bs. 95p Decanter,94p Parker)
Monsanto Riserva 2015
(239kr bs. 94p Wine Spectator)
 

Alex5

Medlem
Är också rätt trött på din stil som alltid ska såga tips som är för dyra (utan att du först nämnt någon begränsning) och extrapolera i något raljerande om att alla på forumet är snobbar.

På fredag nästa vecka släpps Monteraponi Chianti Classico 2016. 93 poäng av Vinous och 199 kr. Jag gillade 2015, allt tyder på att 2016 är bättre.

Tja!
Första inlägget för min del. Efter att ha smygit omkring här ett tag och smygläst tänkte jag att det kanske var dags:)

Vinintresset är ganska nytt och försöker fortfarande hitta vad jag gillar bäst. Monteraponin var jag sugen på men såg nu att den inte finns kvar på bolis. Du nämner att 2016 släpps nästa vecka. Hittar ingen info om detta på någon sida så undrar vänligt var man kan tänkas köpa dessa?
 

Vingubben

Medlem
Vilken föredrog du? Har köpt 2015 men 2016 trodde jag inte släppts ännu. 2013 och 2014 har jag druckit, gillade väldigt mycket.
E5AA4F94-F2E1-49B7-94B1-3D7DEF4AEFF7.jpeg

2016 dracks på en mässa i januari och var tappad på flaska dagen innan så det kommer att dröja ett tag till innan den släpps. Min bedömning är att den kommer bli ett strå vassare än 2015. Med andra ord sjukt bra. Dock var den långt ifrån redo när jag provade.
 

namkrad

Medlem
Jag drack denna på jobbet med några kollegor, Casaloste Chianti Classico 2015, tillsammans med hemmagjord smörgåstårta.
När vi smuttade på den var den vass och kantig men tillsammans med smörgåstårtan blev den mjuk och len med fin bärighet i gommen.
Med ens så gillade jag den och tycker 88 p är rimligt. Den kostade 179 sekiner på SB.
E372406B-B5D8-4FBC-866B-49445F56CB6C.jpeg
 

jrick

Medlem
Tja!
Första inlägget för min del. Efter att ha smygit omkring här ett tag och smygläst tänkte jag att det kanske var dags:)

Vinintresset är ganska nytt och försöker fortfarande hitta vad jag gillar bäst. Monteraponin var jag sugen på men såg nu att den inte finns kvar på bolis. Du nämner att 2016 släpps nästa vecka. Hittar ingen info om detta på någon sida så undrar vänligt var man kan tänkas köpa dessa?
Hej och välkommen! Blandade tydligen ihop den med Montesecondo som också ska vara bra men som jag inte provat. Monteraponi 2015 kom i november.
 

Old Sparky

Medlem
Om du inte köper tysk trad riesling. Finns hur mycket källarvärdigt som helst under 300:-

Det har du rätt i, finns en del från Tyskland till bra priser som generellt får höga betyg (Dönnhoff, Schäfer-Fröhlich, Joh. Jos. Prüm o s v). Har dock blivit mindre av den varan för egen del. Något att fylla på framöver..
 
M

Mouton

H-lvete vad dåliga bilder du tar Mouton!!;)
Mina bilder är definitivt inte heller perfekta men då skriver jag ju ändå alltid i text både namn och årgång. Kanske kan vara något att fundera över. ;)
Ha ha, du kanske ska gå till rätt tråd och se, min käre trät broder;)
 
Toppen