Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Comtes 2008 fällning

erhel

Medlem
Inga problem att ta en för laget. Har fått mycket ut av andra här redan!

Reklamera din flaska om du har kvar innehåll i den. Taittinger säger att de försvinner men på din gjorde det uppenbarligen inte det. De var väldigt hjälpsamma på Instagram så skriv till dem där och ifrågasätt. Ännu mer nöjd över att jag också lämnade tillbaka alla sex flaskor.
I och med att den var trevlig att dricka för att få en känsla av vinets potential så slank hela ner. Lät flaskan stå upprätt i 24h, och dekanterade den. Då följde inte fällningarna med. Övriga flaskor fick gå tillbaka eftersom jag inte är tillräckligt bekant med fenomenet för att våga chansa.
 

Martinski

Medlem
Inga problem att ta en för laget. Har fått mycket ut av andra här redan!


I och med att den var trevlig att dricka för att få en känsla av vinets potential så slank hela ner. Lät flaskan stå upprätt i 24h, och dekanterade den. Då följde inte fällningarna med. Övriga flaskor fick gå tillbaka eftersom jag inte är tillräckligt bekant med fenomenet för att våga chansa.

Exakt så jag tänkt göra när jag tänkt dricka Comtes 2008 :) Läste på bolis hemsida att det var rekommenderad metod om man hittar restfällningar i mousserande vin.
 

Elvis

Medlem
Slår till med mitt första inlägg efter att ha läst forumet ett tag, och tänker att jag kan bidra med lite information om fällningarna i Comtes 2008.

Efter att ha kliat mig i huvudet över om jag ska behålla mina sex flaskor, som alla hade ganska mycket fällningar, öppnade jag på vinst och förlust en flaska i går. Tyvärr finns fällningarna kvar även efter öppning och upphällning, även dag två. Bilden nedan är ett försök till att visa hur det ser ut, det är dessvärre mer än det ser ut på bilden.

Det märks dock inte någon defekt på smak/doft i dagsläget. Var tvärtom en trevlig, om än ung, upplevelse. Men jag lämnade ändå tillbaka mina övriga fem flaskor då nästa flaska inte är tänkt att öppnas förrän om tidigast fem år. Får söka upp nya flaskor utomlands och hoppas att det inte är samma problem där.

Tack för att du provade!

Båda mina flaskor har tyvärr väldigt mycket fällning i sig. :mad:
 

magnum

Epernay, Frankrike
Inga problem att ta en för laget. Har fått mycket ut av andra här redan!


I och med att den var trevlig att dricka för att få en känsla av vinets potential så slank hela ner. Lät flaskan stå upprätt i 24h, och dekanterade den. Då följde inte fällningarna med. Övriga flaskor fick gå tillbaka eftersom jag inte är tillräckligt bekant med fenomenet för att våga chansa.
Vad är det för konsistens på fällningen, hård, mjuk?
 

erhel

Medlem
Ungefär vad jag tänkte, om den skall stanna i flaskan vid överföring till karaff. Finns den nån regel/lag att champagne inte får ha fällning/vinsten?
Nu anar jag att det är en retorisk fråga, men nej inte såvitt jag vet. Skulle inte heller säga att jag påstått att det inte är i överensstämmelse med CIVC regler, utan bara att det gjorde mig tillräckligt obekväm för att inte spara mina flaskor. Jag ser inte att Taittinger skulle ha anledning att inte vara uppriktiga i deras information om att det inte är något tekniskt fel på flaskorna.

Som sagt var det inte heller några tecken på defekt när jag smakade på den, och det är så klart upp till var och en hur man själv väljer att agera på informationen. Jag kommer i alla fall att köpa nya från annan källa och se fram emot att njuta av dem om ett x antal år.
 

Ejdern

Medlem
Tack @erhel för att du provade. Jag var själv på PK igår och kollade på några Comtes alla hade fällning utan 1 som vi kunde konstatera. Vi lät dock samtliga bli kvar på bolaget då vi har lyckats få göra en beställning direkt från Taittinger istället. Så tänkte meddela att om någon här vill hämta ut Comtesen som inte har fällning i sig så kan man gå till PK-huset (Stockholm) och uppge nr: 8299. Hämtning måste ske senast idag, så först till kvarn om någon vill ha den. Tänk på att det är enbart en av flaskorna som är utan fällning i den orden.

Vi talade då samtidigt med de nere på SB och han hävdade att man hade rätt att reklamera flaskan till SB i tre år efter inköp om de var fällningar i den för det anses inte normalt och det är upp till kunden och personalen att se på tillsammans oavsett vad Taittinger säger. Han tackade även för upplysningen om problemet med Comtesen och skulle även berätta detta för sina kollegor så att de har med koll på vad som händer.
 

lukastollig

Pudelfantast
Slår till med mitt första inlägg efter att ha läst forumet ett tag, och tänker att jag kan bidra med lite information om fällningarna i Comtes 2008.

Efter att ha kliat mig i huvudet över om jag ska behålla mina sex flaskor, som alla hade ganska mycket fällningar, öppnade jag på vinst och förlust en flaska i går. Tyvärr finns fällningarna kvar även efter öppning och upphällning, även dag två. Bilden nedan är ett försök till att visa hur det ser ut, det är dessvärre mer än det ser ut på bilden.

Det märks dock inte någon defekt på smak/doft i dagsläget. Var tvärtom en trevlig, om än ung, upplevelse. Men jag lämnade ändå tillbaka mina övriga fem flaskor då nästa flaska inte är tänkt att öppnas förrän om tidigast fem år. Får söka upp nya flaskor utomlands och hoppas att det inte är samma problem där.

Visa bifogad bild 21021

Jag roade mig med att kolla mina 4 flaskor och ser ut att vara rätt mycket fällning i dem också. Fällningen ser ut som små flagor, dvs inte vinsten. Sannolikt jästrester. Jämförde med några andra champagner och det var fällning/partiklar i samtliga flaskor men inte lika mycket. Skulle säga att det är 2-3 ggr så mycket i Comtes som i snittet och flagorna är också större. Dock, den flaska som hade mest av detta av de övriga champagnerna var Comtes 99 och den har druckit väldigt fint. Den enda flaska jag kollade som inte hade minsta spår av fällning var 2007 Comtes de Champagne Rosé, så det verkar inte vara ett generellt drag för alla Taittinger Champagner.

Det är naturligtvis upp till var och en hur man agerar men jag behåller de flaskor jag köpt på SB men hoppas att påfyllningen inköpt från annan källa har mindre fällning.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag roade mig med att kolla mina 4 flaskor och ser ut att vara rätt mycket fällning i dem också. Fällningen ser ut som små flagor, dvs inte vinsten. Sannolikt jästrester. Jämförde med några andra champagner och det var fällning/partiklar i samtliga flaskor men inte lika mycket. Skulle säga att det är 2-3 ggr så mycket i Comtes som i snittet och flagorna är också större. Dock, den flaska som hade mest av detta av de övriga champagnerna var Comtes 99 och den har druckit väldigt fint. Den enda flaska jag kollade som inte hade minsta spår av fällning var 2007 Comtes de Champagne Rosé, så det verkar inte vara ett generellt drag för alla Taittinger Champagner.

Det är naturligtvis upp till var och en hur man agerar men jag behåller de flaskor jag köpt på SB men hoppas att påfyllningen inköpt från annan källa har mindre fällning.
¨Sannolikt jästrester¨, från vad?
 

Poussard

Medlem
Nä, har du/ni sett hur resterna ser ut efter en degorgering!?
De flesta har väl sett hur jästresterna ser ut i en odegorgrad pet nat eller col fondo Prosecco. Med det sagt, eftersom det är helt normalt med jästfällning i dessa två exempel så förstår jag inte riktigt den oerhört starka reaktionen med Comtes men jag antar att det är två olika typer av vindrickare med olika toleransnivå.
 
Toppen