Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dessa stod och väntade på mig utanför kontoret efter dagens sena lunch:

PXL_20240423_070848537.jpg


1983 Batailley
1983 Lascombes
1984 Brane Cantenac

Lycka i en liten ask :)
 

matage

Medlem
Visa bifogad bild 31938
2007 Chateau Belair (-Monange)

Trodde inte att mitt skambud skulle räcka men det gjorde det! 450:- flaskan allt inkluderat känns ganska billigt även om det är en knepig årgång. Priset på SB för drygt 10 år sedan låg på 599:-
Blir spännande att prova!
Ch Belair gav mig min första "riktiga" aha-upplevelse för Bdx så jag har en soft spot för det huset :)
Drack 07 i februari ifjol och den var riktigt fin och har fortfarande 3 flaskor kvar från släppet (släpp å släp.. mina köptes från en av Hjo Grosshandels berömda Bdx-reor anno 2012)

---- Saxat från min CT-notering ----
Elegant, fully integrated with the bdx markers in place.
Colour starting to get that brick hue.
Red berries, rust, oriental spice, cedar/pencil shavings and a touch of brett and tobacco.
Smooth tannins (brushed leather/sandalwood) and a refreshing finish.

Drank in parallel w Guigal Brune et Blonde -12 where the Belair came out on top.
-----------------
 
Som tidigare nämnts så är jag en nybörjare på vin. Jag snackade med Systembolaget idag för att fråga om lite äldre viner till bra pris bara för att få testa nått som inte är ungt då allt jag provat hittills varit max 4-5 år. Fick då följande förslag.
Vad anser ni? Har ni andra tips?

Viña Bosconia Reserva 2011 - 291 kr
Il Motto La Torretta, 2013 - 301 kr
Fontanafredda Barolo La Rosa, 1998 - 1001 kr (kanske väntar med denna då den är så dyr)
Dehesa 14 La Granja, 2009 - 341 kr

Det är mest för att få se hur ett äldre vin är och hur det skiljer sig mot yngre viner samt lära mig mer om vin.
 
Som tidigare nämnts så är jag en nybörjare på vin. Jag snackade med Systembolaget idag för att fråga om lite äldre viner till bra pris bara för att få testa nått som inte är ungt då allt jag provat hittills varit max 4-5 år. Fick då följande förslag.
Vad anser ni? Har ni andra tips?

Viña Bosconia Reserva 2011 - 291 kr
Il Motto La Torretta, 2013 - 301 kr
Fontanafredda Barolo La Rosa, 1998 - 1001 kr (kanske väntar med denna då den är så dyr)
Dehesa 14 La Granja, 2009 - 341 kr

Det är mest för att få se hur ett äldre vin är och hur det skiljer sig mot yngre viner samt lära mig mer om vin.
Vinerna i sig har jag ej testat. Men om du vill testa äldre viner så finns comptoir des millesimes. Pålitliga, snabb och billig frakt och ett synnerligen bra utbud av äldre viner.
 

IsKr

Medlem
Hämtade ut mina två Nautical Dawn 2022 idag, men glömde samtidigt att det var webbsläpp idag och jag skulle försöka få nån Wittmann. 😒
 

Attachments

  • 20240425_115146.jpg
    20240425_115146.jpg
    50,9 KB · Visningar: 18

Jos

Medlem
Som tidigare nämnts så är jag en nybörjare på vin. Jag snackade med Systembolaget idag för att fråga om lite äldre viner till bra pris bara för att få testa nått som inte är ungt då allt jag provat hittills varit max 4-5 år. Fick då följande förslag.
Vad anser ni? Har ni andra tips?

Viña Bosconia Reserva 2011 - 291 kr
Il Motto La Torretta, 2013 - 301 kr
Fontanafredda Barolo La Rosa, 1998 - 1001 kr (kanske väntar med denna då den är så dyr)
Dehesa 14 La Granja, 2009 - 341 kr

Det är mest för att få se hur ett äldre vin är och hur det skiljer sig mot yngre viner samt lära mig mer om vin.
Spar pengarna, spring till Combo vinbaren och köp ett halvglas Sassicaia(800 spänn) istället och få det avklarat ;)
 

Johan L

Medlem
Som tidigare nämnts så är jag en nybörjare på vin. Jag snackade med Systembolaget idag för att fråga om lite äldre viner till bra pris bara för att få testa nått som inte är ungt då allt jag provat hittills varit max 4-5 år. Fick då följande förslag.
Vad anser ni? Har ni andra tips?

Viña Bosconia Reserva 2011 - 291 kr
Il Motto La Torretta, 2013 - 301 kr
Fontanafredda Barolo La Rosa, 1998 - 1001 kr (kanske väntar med denna då den är så dyr)
Dehesa 14 La Granja, 2009 - 341 kr

Det är mest för att få se hur ett äldre vin är och hur det skiljer sig mot yngre viner samt lära mig mer om vin.

Bosconia och La Granja är bra viner (de andra två har jag inte provat) som är väl värda att prova men det blir nog inte så meningsfullt för dig ur utforska-åldrat-vin-synpunkt om du inte jämför med yngre årgång av samma vin.

4-5 år behöver förrsten inte vara ungt, finns många viner som är på toppen där eller redan är på väg utför. Andra viner smakar ungt fast de är 15 år gamla. Men jag förstår vad du är ute efter, tror dock inte ovan är rätt viner för det.

Kanske börja med en Copertino? Då får man för en billig penning ett litet hum om vad som kan hända med ålder. Dock säger den inte så mycket om hur en 40 år gammal Bordeaux är.
 
Toppen