Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
Tänkte bara kolla om fler har samma erfarenhet angående riesling (specifikt tysk, Mosel) är starkt på väg uppåt i pris?
Blev speciellt uppenbart när jag läste mailet angående Prüms nya kabinett (2024 Graacher Himmelreich) som släpptes för 499kr?! För en kabinett??
Visa bifogad bild 36835

2021 kunde man få en magnumflaska från samma vingård för 619kr. Men ja, frågan jag ville komma till är mest om det här är något som är på väg upp i pris eller är det Tryffelsvinet som fått hybris?
Visa bifogad bild 36834
God spaning. Men, om man tittar långsiktigt, så var Mosel Riesling de dyraste vinerna som fanns under slutet av am1800-taket. Typ.

Såsom Trump, he who calls himself Xi och andra galningar gärna uttrycker sig: "Vi var där först. Typ!"

Ssk Trump:
Priset är en course-correction. Det är fair. Min familj lider ( inte av mig). Sen tar vi Europa! Maggot. Burkmajonnäs. Tennis!!! Bra vinklar för ett tak är vad jag vet bättre än allah andra. Rondellhundar också! Vi behöver mer talang i USA! Och skicka ut alla utlänningar, bögar!!! Och bjud in Jesus att slicka mina fitter!

Du har öppnat en mycket motbjudande burk med mask. Förstår om du inte såg det från början. Men galningar är ... galningar 🫣

epeb

Medlem
God spaning. Men, om man tittar långsiktigt, så var Mosel Riesling de dyraste vinerna som fanns under slutet av am1800-taket. Typ.

Såsom Trump, he who calls himself Xi och andra galningar gärna uttrycker sig: "Vi var där först. Typ!"

Ssk Trump:
Priset är en course-correction. Det är fair. Min familj lider ( inte av mig). Sen tar vi Europa! Maggot. Burkmajonnäs. Tennis!!! Bra vinklar för ett tak är vad jag vet bättre än allah andra. Rondellhundar också! Vi behöver mer talang i USA! Och skicka ut alla utlänningar, bögar!!! Och bjud in Jesus att slicka mina fitter!

Du har öppnat en mycket motbjudande burk med mask. Förstår om du inte såg det från början. Men galningar är ... galningar 🫣

Dina vinklingar och associationer alltså…me like. Får mig att sakna Dagens Lindström. Keep it coming

Nyllet

Medlem
IMG_7857.jpeg

Var tvungen att testa lite Thistledown efter @Omar Khayyam mycket intresseväckande studie i Grenache. Satsade, lite spontant, på The Vagabond, This Charming Man och Sands of Time. Kul!

StefanAkiko

Snart är det för varmt för att handla vin på auktion här i Yokohama. Och, jag insåg att min hylla med drickfärdig Bdx var så glest befolkad att jag inte med säkerhet tror jag kommer klara mig tills oktober... Så, bjöd på ett 50-tal och dessa fynd tillrade in:

1983 Château Beau-Séjour Bécot
1975 Château Grand-Puy-Lacoste
2004 Château Grand-Puy-Lacoste
1996 Château Cantemerle
2015 Château Pichon-Longueville Baron
(inte på långa vägar drickfärdig, men, man behöver barnarov ibland oxå)
1996 Château Cantemerle
2012 Château Gloria
(För ca 10 års hwila)
2007 Château Citran
2015 Château Citran
(barnarov)

PXL_20260605_055509421~2 (1).jpg

Last edited:

StefanAkiko

Är ju också barnsligt förtjust i spansktalande viner, så det blev en liten, men naggande god, mix av både klassiker och nyambitiösa alster i elefantiskt tunga flaskkor.

PXL_20260605_062009884~2.jpg

Vega Sicilia i mitt hjärta. Tänk ändå vad fantastiska alla deras viner är! Har fö inte ens sett Pintia på auktionerna i år...
1998 Bodegas Vega-Sicilia Ribera del Duero Valbuena 5°
2018 Macán

Sen måste jag ju låta mitt hipsterskägg få växa sig riktigt yvigt!
Ultreia har jag klämt på och gått förbi många gånger. Men, nu så slog jag till på en auktion. Blir spännande att se om hypeskägget matchar mitt renrakade nylle.
2020 Ultreia Valtuille

Sydamerika är bättre än Napa i min anteckningsbok. Vansinnigt mycket bang för pengen och undviker man bara de fläskfruktiga pastischerna, är de förvånansvärt ofta buteljerad njutning. Paul Hobbs är en husgud och Stella Aurea en helt ny bekantskap.
2012 Pascual Toso Limited 32 Barrels Magdalena Toso Coleccion Costantini
2006 Viña Quebrada de Macul Stella Aurea Maipo Valley

En halvbutelj, tja, varför inte? Samt årets tyngsta flaska, dessutom med metalletiketter...
2001 Torres Coronas
2016 Bodegas Valdelana Rioja Centum Vitis

StefanAkiko

Lite gott och blandat för att spajsa upp tillvaron lite nu och då.

PXL_20260605_063549691~2.jpg

Cahors är ju bara för trevligt!
2000 Château du Cèdre 'Le Cèdre'

Toscana! Närmare bestämt en italiensk Bordeaux som inte är från Bolgheri, men väl Siena.
2021 M.L. Fioretti Santinovo Toscana IGT

Sedan ett vin som varken @vintomas eller jag var i närheten av att gissa rätt på någon aspekt. Blir spännande att se hur det, om det, klarat lagring och tom utvecklats...
2010 Suntory Muscat Bailey A Japan Premium Muscat Bailey A & Black Queen

Languedoc och Gérard Bertrand i mitt 💖
2017 Château La Sauvageonne Gérard Bertrand 'Terrasses du Larzac'
2018 Gérard Bertrand 'Art de Vivre' i keramikflaska
2002 Château Villerouge La Cremade Corbières 'évohé' (ny bekantskap och inte Bertrand)

Och liten eventuell självspäkning. Men, man måste ju ge sig på PN ibland!
2022 Domaine Weinbach Pinot Noir Clos des Capucins

Last edited:

StefanAkiko

Sedan kom det hem ett dussin av respektive vin:

PXL_20260605_065201638~2.jpg

Italien har ju en spännande och omfattande katalog av säregna druvor. Jag har personligen liksom gett upp. Men, en blindprovning nyligen gav mig mineralisk gåshud av dessa två vita viner av respektive Grechetto (Pignoletto) och Trebbiano spoletino (som bara odlas på ett fåtal hektar)...
2020 Castello Banfi BdM är nästan alltid ett bra vin. Blir trevligt att följa över åren
2024 Favaroni Umbria Bianco (låda 2)
2024 Favaroni Spoleto Ambiguo (låda 2)
2021 Vigneti Santa Liberata Rosso Piceno Vigna Cacià (låda 2)
2022 Favaroni Montefalco Sagrantino (låda 2) buteljerad strävhet om katten själv får välja. Och det får katten!

Sen går det ju inte att leva ett gott liv utan Muscadet!
2015 Jérémie Huchet Muscadet de Sèvre-et-Maine Monnières-Saint-Fiacre (låda 3)
2020 Jérémie Huchet Muscadet de Sèvre-et-Maine Goulaine
2016 La Tour Gallus Muscadet de Sèvre-et-Maine Gorges
(Låda 2)

Nu tror jag att sommaren är räddad.

...och, jomen! Missade denna låda som är mina inköpta flaskor nummer 14-26:

PXL_20260605_071246307~2.jpg

2023 Stéphane et Vincent Perraud Muscadet de Sèvre-et-Maine Selection des Cognettes Sur Lie
Detta är en lite större Muscadet, med, en för genren, bredaxlad frukt. Går mycket fint att njuta av.

Zusammen 108 flaskor högaktuell njutning. Borde kunna räcka tills oktober eftersom jag ju även har lite annat.

chambertin

Medlem
Är ju också barnsligt förtjust i spansktalande viner, så det blev en liten, men naggande god, mix av både klassiker och nyambitiösa alster i elefantiskt tunga flaskkor.

Visa bifogad bild 36900

Vega Sicilia i mitt hjärta. Tänk ändå vad fantastiska alla deras viner är! Har fö inte ens sett Pintia på auktionerna i år...
1998 Bodegas Vega-Sicilia Ribera del Duero Valbuena 5°
2018 Macán

Sen måste jag ju låta mitt hipsterskägg få växa sig riktigt yvigt!
Ultreia har jag klämt på och gått förbi många gånger. Men, nu så slog jag till på en auktion. Blir spännande att se om hypeskägget matchar mitt renrakade nylle.
2020 Ultreia Valtuille

Sydamerika är bättre än Napa i min anteckningsbok. Vansinnigt mycket bang för pengen och undviker man bara de fläskfruktiga pastischerna, är de förvånansvärt ofta buteljerad njutning. Paul Hobbs är en husgud och Stella Aurea en helt ny bekantskap.
2012 Pascual Toso Limited 32 Barrels Magdalena Toso Coleccion Costantini
2006 Viña Quebrada de Macul Stella Aurea Maipo Valley

En halvbutelj, tja, varför inte? Samt årets tyngsta flaska, dessutom med metalletiketter...
2001 Torres Coronas
2016 Bodegas Valdelana Rioja Centum Vitis
Tror att det kommer ett ”mjuff” eller så när du drar korken ur Ultreia.
Har inte haft förmånen att prova ngt med ålder men dom ungdomliga alstren jag provat har gett mersmak.

StefanAkiko

Fruckting hell! Plötsligt så vann jag en, typ "Tawny", från 1900 blankt. 126 år att försöka uppnå mognad! Personligen behövde jag bara 56 år i jordesnurran för att börja greppa det hela...

Här, ett Resultat av Lång Mognadsprocess
126 år i vilande aktivitet för trenne spottstyvers!

i-img1200x1200-17809009276208kz42mm107892.jpg

Har hittat facsimiler från andra auktioner och försäljningar över Internet. Den är äkta, iaf så långt som att framsidesetiketten syns i auktionshistoria och framstår som verklig utifrån aspekten:

"...hade min morfar kunnat agera och göra produkten på detta vis med denna vara?"

Ja, det hade han, hans gammelfarfar och alla dem innan honom som kanske inte riktigt blivit fiskliks. Och definitivt inte från det encelliaga tillstånd som 1000-tals arter befinner sig inom.

Vaxkapsylens härjade utseende förstärker tankarna om äkthet. Och den facila prislappen om just sepass 750 sek gör det svårt att ignorera vinet, samtidigt som säljaren har sålt över 20,000 flaskor vin med 99,7% högsta betyg. Detta känns extremt värt att ploppa som honnör på 61-årsdagen...

Baksidesetiketten indikerar att detta vin 'relativt nyligt' anlänt i Japan. Från gulnandet på etiketterna och deras knöliga språk, tror jag dock inte att detta vin anlände här innan 2000.

Inte så!

Men, pga av en okuvlig önskan av att avnjuta det bästa av De Bästa utan att låtsas var Krösus Sork eller snobb, har jag...

Last edited:

StefanAkiko

En vinleverans som inte kom fram...
Postkontoret ringde och berättade att flaskan gått sönder och skulle kontakta Yahoo Auction om hur hantera det hela. Jag blev tvungen fylla i ett oändligt krångligt formulär. Sen gick det inte att skicka in med mindre än att jag också bifogade minst en egen tagen bild av den trasiga varan... Så jag skickade in denna.

wine disaster.png

Både årgång och etikett är korrekta, i övrigt är det väl mest en konstnärlig AI-tolkning av situationen :)

Toppen