Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

doda

Medlem
Blivit en hel del inköp i början på 2015, nu gäller det bara att hålla jämna steg på konsumtionssidan.. Följande viner har jag köpt i fler ex än enstaka:

N.V. Pierre Moncuit Delos
N.V. Gosset Grande Réserve
N.V. Gosset Grand Rosé
N.V. Jacques Selosse Initiale
2002 Pol Roger Winston Churchill
2013 Felton Road Chardonnay Block 2
2013 Dönnhoff Hermannshöhle GG
2013 Zilliken Rausch Kabinett
2007 Capezzana Vin Santo di Carmignano Riserva
2010 G.D. Vajra Barolo Bricco delle Viole
2010 Massolino Barolo Margheria
Härliga inköp! Var hittade du Varjan?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nej skruvkork är ett j-la otyg sen jag införskaffade min manick ;)
Halvflaskor kanske är en lösning, eller att du helt enkelt börjar uppskatta finessen med att dricka flaskvis för att lära känna vinet väl. Och istf 12 små skvättar kunna njuta av 12 buteljer.
(Envisas du med naturmuppskork blir det väl 9 njutningar, 2 mnjae och 1 vaskning per låda.)
Om du får slut muppkork kan du alltid skicka manicken hit ;)
 

merlotsmile

Medlem
Halvflaskor kanske är en lösning, eller att du helt enkelt börjar uppskatta finessen med att dricka flaskvis för att lära känna vinet väl. Och istf 12 små skvättar kunna njuta av 12 buteljer.
(Envisas du med naturmuppskork blir det väl 9 njutningar, 2 mnjae och 1 vaskning per låda.)
Om du får slut muppkork kan du alltid skicka manicken hit ;)
Jag är ju formellt studerande vet du, så det gäller att strukturera sitt provande. Och Coravinmanicken är så himla användbar :). Njuta ... det får jag göra sen :rolleyes:. Men menar du att Felton Road finns i halvflaskor??? :eek:
 

kayaker

Cyklist
Fyllde på med lite Bourgogne tidigare i veckan. Inte för att det behövdes utan för att jag är nyfiken.
  • Frédéric Esmonin Gevrey-Chambertin 1er Cru Estournelles-St.-Jacques 2013
  • Frédéric Esmonin Gevrey-Chambertin 1er Cru Lavaux-St-Jacques 2013
  • Frédéric Esmonin Gevrey-Chambertin Clos Prieur 2013
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
En nära släkting var på Malta för ett par veckor sedan och igår fick jag ett par flaskor från detta för mig okända vinland. Den röda flaskan är en specialprodukt för flyget av Emmanuel Delicata. NV så det är väl bara att korka snarast. Den andra flaskan är däremot mer intressant, 50% CS, 50% CF från en 1,6 hektar odling. Lägger undan några år. Någon som har koll på maltesiska viner?
2015-02-21 11.17.38.jpg
 

Livermore

Medlem
En nära släkting var på Malta för ett par veckor sedan och igår fick jag ett par flaskor från detta för mig okända vinland. Den röda flaskan är en specialprodukt för flyget av Emmanuel Delicata. NV så det är väl bara att korka snarast. Den andra flaskan är däremot mer intressant, 50% CS, 50% CF från en 1,6 hektar odling. Lägger undan några år. Någon som har koll på maltesiska viner?
Visa bifogad bild 3461
Gedigen etikett. Femkilos flaska?:p
 

Oggy

Medlem
Fyllde på med lite Bourgogne tidigare i veckan. Inte för att det behövdes utan för att jag är nyfiken.
  • Frédéric Esmonin Gevrey-Chambertin 1er Cru Estournelles-St.-Jacques 2013
  • Frédéric Esmonin Gevrey-Chambertin 1er Cru Lavaux-St-Jacques 2013
  • Frédéric Esmonin Gevrey-Chambertin Clos Prieur 2013
Så nyfiken att du ska prova snart? Meddela domen i så fall, är du snäll.
 

Mattias Schyberg

Administratör
En nära släkting var på Malta för ett par veckor sedan och igår fick jag ett par flaskor från detta för mig okända vinland. Den röda flaskan är en specialprodukt för flyget av Emmanuel Delicata. NV så det är väl bara att korka snarast. Den andra flaskan är däremot mer intressant, 50% CS, 50% CF från en 1,6 hektar odling. Lägger undan några år. Någon som har koll på maltesiska viner?
Visa bifogad bild 3461
Satan vad läckra flaskor. Får hoppas att innehållet håller lika hög klass!
 

gece

Man vänjer sig.
Lite burgundiskt utformad Jura i form av några vardera 2013 Domaine du Pélican Rouge Trois Cépages och 2013 Domaine du Pélican Arbois Chardonnay. Den senare dracks igår, mycket trevlig.
 
Toppen