Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

magnum

Epernay, Frankrike
Jaaooääää... det kanske finns några som inte förstår sitt eget bästa...;)

Skämt åsido, jag tror ingen seriös kännare skulle ge 5/5 till 2009 och sedan 4/5 till 2010. Åtminstone lika bra, och bägge är enastående.

Att 2010 ska få samma betyg som '03, '99, '98 är galet, det tror jag vi kan vara överens om. Både '09 och '10 är fullpoängare.
Håller helt med dig.
 

tobbe81

Medlem
Månadens inköp och jag säger hejdå och in i lagringsskåpet så ses vi om cirka 10år igen 10959572_10155255762010008_6503914749919334191_n.jpg 10614192_10155255761795008_9211939820439308326_n.jpg 988497_10155255761905008_6294397834193907846_n.jpg
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Hämtade ut tre halvflaskor Château Suduiraut 2011 på bolaget idag, bara att slänga i källaren och vänta...? eller? Hade inget bra sött vitt vin i källaren och tänkte att det var lika bra att köpa nu, eftersom jag hört det tar tid innan de når sin topp. Lite som bra vintage port, men den som väntar på ngt gott... bra då att man samtidigt hämtade 2 lådor lite "billig" port (Graham's Selection of Finest Ports) medan man väntar. Provade en av flaskorna med lite Comte och Rochefort, jättegott!

Någon som vet hur länge jag skall vänta, innan jag "poppar" första flaskan Château Suduiraut? Borde väl gå lite fortare eftersom det är halvflaska?
 

Mats

Gone todash....
Någon som vet hur länge jag skall vänta, innan jag "poppar" första flaskan Château Suduiraut? Borde väl gå lite fortare eftersom det är halvflaska?
Jag tänker mig en sakta stigande trajectory från nu med sikte på ca 2030, är säkert gott nu men superungt och blir sakta bättre och bättre för varje år du kan vänta. Toppen nås någon gång men den behöver inte du prova ut utan följ CT (eller vad vi nu lever efter om 20 år) och se vad folk säger. Själv har jag köpt 6 halvflaskor men tar nog ingen på minst 10 år. Mogna Suddar är ju bland det bästa som finns men tyvärr tar man dem ofta för tidigt så rekommendationen är nog att vänta 10-15 år innan du börjar röra dem för att sedan bestämma när du ska ta resten för att få maximal njutning.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag tänker mig en sakta stigande trajectory från nu med sikte på ca 2030, är säkert gott nu men superungt och blir sakta bättre och bättre för varje år du kan vänta. Toppen nås någon gång men den behöver inte du prova ut utan följ CT (eller vad vi nu lever efter om 20 år) och se vad folk säger. Själv har jag köpt 6 halvflaskor men tar nog ingen på minst 10 år. Mogna Suddar är ju bland det bästa som finns men tyvärr tar man dem ofta för tidigt så rekommendationen är nog att vänta 10-15 år innan du börjar röra dem för att sedan bestämma när du ska ta resten för att få maximal njutning.

Detta finns inte att få tag på hos Systembolaget va?
 

jocke

Medlem
Hade beställt några flaskor champagne på SB för dryga veckan sen. De fanns i lager då. Idag fick jag ett sms där det stod följande:
Hej! Den vara du beställt är tillfälligt slut och kommer åter 20491231. Då kan den beställas igen. Med vänlig hälsning Systembolaget. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge men 2049 är jävligt långt fram :). Borde ju finnas någon gräns tycker jag.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hade beställt några flaskor champagne på SB för dryga veckan sen. De fanns i lager då. Idag fick jag ett sms där det stod följande:
Hej! Den vara du beställt är tillfälligt slut och kommer åter 20491231. Då kan den beställas igen. Med vänlig hälsning Systembolaget. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge men 2049 är jävligt långt fram :). Borde ju finnas någon gräns tycker jag.

Haha, ja du... Svårt att veta om det är värt väntan eller ej.

Det där har hänt mig en gång också, jag stod i en butik och personalen svarade att den skulle komma in nån gång efter år 2050!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hämtade ut tre halvflaskor Château Suduiraut 2011 på bolaget idag, bara att slänga i källaren och vänta...? eller? Hade inget bra sött vitt vin i källaren och tänkte att det var lika bra att köpa nu, eftersom jag hört det tar tid innan de når sin topp. Lite som bra vintage port, men den som väntar på ngt gott... bra då att man samtidigt hämtade 2 lådor lite "billig" port (Graham's Selection of Finest Ports) medan man väntar. Provade en av flaskorna med lite Comte och Rochefort, jättegott!

Någon som vet hur länge jag skall vänta, innan jag "poppar" första flaskan Château Suduiraut? Borde väl gå lite fortare eftersom det är halvflaska?
Sauternes kan drickas både ung och mogen. De unga är mer "på frukten" med mer inslag av tropiska frukttoner, och de mogna är lite mer kryddiga. De kan gå igenom en lite sluten fas däremellan. Generellt tycker jag dock att det är "mindre farligt" att nypa en Sauternes i lite fel fas än ett stort rött vin.
Yquems vinmakare rekommenderar att dricka Yquem ung, undvika dem runt 10 års ålder, eller dricka dem från ca 15 års ålder med mognad. Om halvflaskor mognar med ca 1 1/2 gånger hastigheten och vi räknar Suduiraut så skulle jag säga: drick 2015, ligg lågt några år runt 2018 och drick från 2021+. Så kanske drick en halvpanna i år och spara två, såvida inte den första var så god ung att du vill dricka fler unga? ;)
 

matage

Medlem
Så har man tappat omdömet och vunnit budgivning på Stadsauktion då... Tre flaskor Chateau Gruaud Larose-85
Efter att nyligen testat den sista flaskan ur fadrens källare och insåg att den inte var i närheten av att peaka så var det svårt att motstå den posten.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Så har man tappat omdömet och vunnit budgivning på Stadsauktion då... Tre flaskor Chateau Gruaud Larose-85
Efter att nyligen testat den sista flaskan ur fadrens källare och insåg att den inte var i närheten av att peaka så var det svårt att motstå den posten.
Drack min sista flaska för ett par år sen och tyckte då att det var hög tid för konsumtion! Vinlagring och dess olösta gåta. Bra vin dock!
 

jocke

Medlem
Idag och igår kom ett last champagne.
7 flaskor Andrè Jacquart Mesnil. En riktigt bra NV
3 flaskor Andrè Jacquart 2007
2 flaskor Andrè Jacquart brut nature 2007
5 flaskor Roger Brun Grande reserve ( väldigt trevlig. Passar bra till allt även till pizza. Fast allt passar till champagne :) )
5 flaskor Roger BrunGrand Cru NV
2 flaskor Roger Brun cuvee des sires 2010
2 flaskor William Deutz 1990
1 flaska William Deutz 1998
1 flaska William Deutz rosé 1999
Man blir så glad av champagne och shit va gott det är :)
 

Silenos

Medlem
En klockren flarra för några helger sedan väckte apptiten.

Rossignol-Trapet, Chambertin, 2009; Faiveley, Bèze, 2012; Proudhon, Puligny 1er "Garenne", 2010; Chateau de P-M, Meursault "Perrières", 2010 & N-St.-G 1er, 2010; Vincent, Santenay 1er "Passetemps" (röd) 2012 & Santenay 1er "Beaurepaire" (vit) 2012; S. Boivant, R-St.-V, 1990; Gelin, Bèze, 2005; Guillon, Gevrey 1er "Perrières" 2005, 2009 & CdV 2005; Digioia-R, Chambolle "Fremieres", 2010; Jeanniard, Morey 1er, 2009.

Många chansningar, men så slapp jag också betala trofétaxor.
 
Toppen