Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

En ny låda på väg hem från Idealwine. En salig blandning i vanlig ordning. Man hugger på det som man får feeling för i stunden. Tack till Stefan för tipset om Muscadeten! Detta är priser inkl auktionsavgift och minus moms. Men moms är noll utom för två flaskor, har ingen aning om varför just de två fick moms (de med eurotecken efter)

IMG_5516.jpeg

Ozric

Medlem
En ny låda på väg hem från Idealwine. En salig blandning i vanlig ordning. Man hugger på det som man får feeling för i stunden. Tack till Stefan för tipset om Muscadeten! Detta är priser inkl auktionsavgift och minus moms. Men moms är noll utom för två flaskor, har ingen aning om varför just de två fick moms (de med eurotecken efter)

Visa bifogad bild 34939
Ja det var en gedigen och varierande lista. Intressant att se att vissa av de riktiga gamla flaskorna inte är så dyra som jag trodde att alla gamla viner var. Med det sagt är det ju inte billigt heller, hela den listan är ju en årsbudget i vin för mig. 😄

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
Ropade in en lottsedel idag i denna flaska Chateau Bellevue, Pomerol. Årgångsetiketten var borta men förhoppningvis finns årgången på korken. Chansen att den är njutbar är inte enorm, men kul bara att forska i vad det är för flaska egentligen (gav 29 euro).

Bellevue är troligen den vanligaste namnet på ett vinslott i Frankrike, utom just i Pomerol där det inte finns något sådant. Efter en massa googlande så verkar det som att ägaren (vid den tiden) bytte namn på vinet någon gång på 70-talet till Chateau Bellevue-Montviel. Och sedan 1985 heter vinet enbart Chateau Montviel (stor brasklapp för faktafel här).
Etiketten antyder 60-tal, förhoppningsvis någon av de bättre årgångarna. Återkommer med smaknotis!

Visa bifogad bild 34896
Riv av hela kapsylen, så kanske du kan se årgången genom glaset. Blir omöjligt om korken förvandlar sig jälv till smulor....
Att gissa på 60-tal är precis vad jag också gör. det var ett bra decennium med flera fantastiska årgångar!
Happy njutning!
...eller tag med dig flaskan hit till Tokyo för extra stor njutning!

StefanAkiko

Visa bifogad bild 34939
En sådan där flaska måste du ABSOLUT ta med dig hit nästa gång du reser på Tokyo!!!
Verkar inte vara (en slapp review på CT) deras bästa, men tag med dig en flaska hit så kan vi jämföra ett gäng olika Muscadetter av Huchet.
Mums!

...masa också gärna med dig Gruaud Larose! Den sser mycket fin ut...

StefanAkiko

Behöver fylla på Bordeaux och GODA viner. Samt är man nyfiken, så....

PXL_20250925_153805603.PORTRAIT.ORIGINAL~2.jpg

2006 The Boxer
1985 Lynch Bages
2005 Montrose
2005 Troplong Mondot
1975 Clos des Menuts

2001 Les Monts Damnes, Pascal Cotat
1990 Vina Ardanza

Boxer, för jag har aldrig druckit dessa godbitar med liten ålder.
LB - man lever bara en gång!
Montrose och TM: 2005 måste bara genomsökas och hemsökas.
1975 Bdx fortsätter vara en favorit.
Sancere med mognad är underskattat! (även om denna flaska riskerar vara över stupet)
Ardanza ploppas på måndag... (Tempranillo-provning. Blind)

MartinBz

Medlem
Visa bifogad bild 34993
2021 Fontodi Chianti Classico

Köpte dessa nyss. Har nog bara sex flaskor kvar så det börjar tunnas ut. Bäst att säkra upp med en ny låda.:cool:
Ca 260:- flaskan allt inkluderat är mycket vin för pengarna.
Sneglade på den auktionen också, men såg att det var en svensk som bjöd - så jag tänkte att det kanske var ngn från forumet, och jag ville inte konkurrera med en fellow finewine-forumit. Bra pris för Fontodi CC!

Något avmattat köpsug, prisökningar och insikten att jag har för mycket nya världen "Bourgogne" i källaren ledde till att jag tänkte skippa Crystallum det här året och därmed bryta min vertikal

...Men när jag gled in en bit efter tio och såg att Mabalel fanns kvar så tog rösterna över och klickade likafan hem två flaskor i slutändan ändå 🤪

buteljen

Medlem
Var det någon här som köpte 1996 Heidsieck Millenaires som släpptes förra veckan (på dolt artikelnummer via F Schelin/Best Champagne)
"Collection Crayères release" direkt från producenten vad jag förstår (den har inte släppts tidigare, första releasen var 2024)
Någon som provat den?

Last edited:

Lennart

Medlem
Var det någon här som köpte 1996 Heidsieck Millenaires som släpptes förra veckan (på dolt artikelnummer via F Schelin/Best Champagne)
"Collection Crayères release" direkt från producenten vad jag förstår (den har inte släppts tidigare, första releasen var 2024)
Någon som provat den?
Jag har köpt den men från annat håll. Tanken var faktiskt att prova den igår tillsammans med två kompisar från forumet, men det blev inställt pga sjukdom. Kan posta senare när det blivit av.

Toppen