Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

katho27

Medlem
Bild på nyss hämtade Willi, utan fakta eller sakliga diskussioner, däremot speglande en ren och skär förväntansglädje.

3willi.jpg

Happy Tuesday!

Last edited:

Mexikanaren

Medlem
Bild på nyss hämtade Willi, utan fakta eller sakliga diskussioner, däremot speglande en ren och skär förväntansglädje.

Visa bifogad bild 35099

Happy Tuesday!
Willi Schaefer får en alltid på gott humör! Instämmer även vad gäller förväntanskänslan "den som väntar på något gott..."

Däremot om någon tycker sig ha blivit utan Willi helt så finns det främst Willis kabinetter (både på halvmagnum och magnum) i 2024 års versioner hos Idealwine

1760515317887.png

Det var både och i den leveransen. Skulle haft 3 Les Carmes Haut Brion 2016 magnum men fick samma vin från 2022 på vanlig flaska. Iofs ett kanonvin men halva mängden....
Jag fick min första fellleverans från Idealwine i senaste skeppningen. Fick en flaska röd Petit Cheval när jag köpt en vit. Eftersom värdet av flaskorna var likvärdiga valde jag att behålla flaskan, men jag meddelande dem om felet.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
PXL_20251017_064756089.jpg

2022 Domaine Bruno Cormerais Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Chambaudière
2023 Château de la Ragotière Muscadet de Sèvre-et-Maine Sur Lie 1er Cru Vieilles Vignes

1990 Bürgerspital zum hl. Geist Würzburger Stein Riesling Spätlese
2014 Torres Conca de Barberà Grans Muralles
189x Millennium Port

Detta Frankenvin drack jag för tre år sedan och gav det då 98 pinnar. Stavas FÖRVÄNTNINGAR!
Muscadet, Torres och mognande portviner kan jag nog aldrig få nog av.
Bruno ryker redan i afton och Raggan är flaska nr två i år.

Hardolph

Medlem
Dagens inköp: 1 st Domaine de Villaine Bouzeron 2022 (kul att pröva Aligoté och det närmaste DRC jag lär komma vad gäller inköp), 1st Alfred Gratien Cuveé Paradis rosé 08, flaskorna i papper är Gonet-Medeville Champs D'Alouette -08, 2st Forstmeister Geltz Zilliken 2022 Reislig trocken, 1st Ridge Lytton Springs 2020 och sist men inte minst, en flaska pastis. Mest för att pastis är så rackarns gott.
20251027_152009.jpg

Bastardo

Medlem
Dagens inköp: 1 st Domaine de Villaine Bouzeron 2022 (kul att pröva Aligoté och det närmaste DRC jag lär komma vad gäller inköp), 1st Alfred Gratien Cuveé Paradis rosé 08, flaskorna i papper är Gonet-Medeville Champs D'Alouette -08, 2st Forstmeister Geltz Zilliken 2022 Reislig trocken, 1st Ridge Lytton Springs 2020 och sist men inte minst, en flaska pastis. Mest för att pastis är så rackarns gott.
Prova gärna absint av lite bättre snitt, så kommer du nästan säkert gilla det också. :) Svenska Valkyria är helt okej.
Märkligt att plötsligt har Systembolaget börjat kalla alla ’absintare’ för antingen Absinth eller Absinthe!? Hur kommer det sig?

StefanAkiko

Året har äntligen landat i sensommar, och att man inte längre behöver betala extra för "Cool Freight". Så, inköpen har accelererat från glest till intensivt. #Mums

PXL_20251108_044129779.jpg

2014 Domaine du Vieux Chai Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Terra Vitis

Muscadet med viss ålder är antingen vackert mildrad med gul färg och gula frukter istället för det mineraliska fönstret.... eller stendött.

2006 Maetierra Rioja Dominum QP

Tyngsta flaskan...

2003 Bodega Numanthia Toro Numanthia

Envisas med att köpa detta då prislappen är försvarbar.

1945 Les Vignerons de Maury

Detta år låg det mesta av Europa i ruiner. Chamberlain, någon?

19xx Weinhaus Steffen Trittenheimer Altärchen Riesling Mosel-Saar-Ruwer Auslese

Går ej se årgången. Makaren är sammalika som Weinhaus Gebrüder Steffen GmbH. Ursprungsbeteckningen säger iaf att det som yngst är från 2006. Säljaren menar på att vinet är minst 30 år gammalt. Huvudsaken det är gott 🥳

2014 Bodega Chacra Pinot Noir Barda

Fattar aldrig varför jag envisas med att köpa och dricka detta vin. Tycker ju inte ens om det...

2014 Abadia Retuerta Vino de la Tierra de Castilla y León Pago Negralada

Tempranillo FTW!

StefanAkiko

Tänk vad användbart Gemini Pro 2.5 kan vara. Utdrag ur chat om årgången av Moselvinet ovan:

Data jag matade in efter att ha skalat bort kapsylen och sedermera ersatt den med parafilm:
Vinet är en Weinhaus Steffen Trittenheimer Altärchen Riesling Mosel-Saar-Ruwer Auslese där årgången inte går att utläsa någonstans.
Korken har två rader med siffror:
2607 240
6/977708
Och det är en transparent Schlegel-flaska.

Analys av korkmärkningen​

Du har två sifferkoder, och de måste läsas var för sig.

1. Siffran: 2607 240​

Detta är den absolut starkaste ledtråden. Det är de tre första delarna av vinets Amtliche Prüfungsnummer (AP-Nummer). Detta är Tysklands officiella kvalitetskontrollnummer, och det är unikt för varje enskilt vin.
  • 2 = Regionen för teststationen (i det här fallet, Bernkastel, som täcker mellersta Mosel).
  • 607 = Byn (Gemeinde) där producenten finns (i det här fallet, Trittenheim).
  • 240 = Den unika koden för buteljeraren (i det här fallet, Gebrüder Steffen).
Detta bekräftar till 100% att korken hör till exakt den producent och by som anges på etiketten.

2. Siffran: 6/977708​

Detta är inte en del av AP-numret, utan ett internt parti- eller lotnummer som används av Steffen. Och det är här vi hittar årgången.
  • Det är extremt vanligt att de två första siffrorna i ett sådant lot-nummer anger årgången.
  • 97 = Årgång 1997.
  • 6 = Troligen numret på partiet (Fuder-numret) som detta vin kommer ifrån (dvs. det sjätte partiet Auslese de registrerade det året).
  • 7708 = Interna spårningssiffror för just detta parti.

Stödjande bevis​

• Årgång 1997 i Mosel: 1997 var en mycket bra årgång i Mosel, känd för att producera viner med fin mognad och bra syra – utmärkta förutsättningar för just Auslese.
  • AP-numret på etiketten: Om du kunde läsa AP-numret på den skadade etiketten, skulle det (baserat på denna kork) med största sannolikhet se ut ungefär så här: 2 607 240 006 98. Notera "98" på slutet, eftersom vinet testas och godkänns året efter skördeåret (dvs. skördat 1997, godkänt 1998).
  • Flasktypen: Den transparenta (ofärgade) "Schlegel"-flaskan användes flitigt för viner med restsötma (som Auslese) även under 1990-talet för att visa upp vinets gyllene färg.
Sammanfattningsvis: Även om det är omöjligt att vara 100% säker utan en läsbar etikett, pekar alla tekniska bevis från korkens märkning starkt mot att du har en Trittenheimer Altärchen Riesling Auslese 1997 från Gebrüder Steffen.

Toppen