Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Elvis

Medlem
Fick en flaska rödvin av några ryska affärsbekanta. Av trälådan framgår att det är en Ijevan 1984 från provinsen Tavush i Armenien men flaskan saknar etikett så jag vet inte exakt vilket vin det är. Det står "torrt rött vin 1984" på ryska på lådan. Om det motsvarar det årgångslösa vin som kallas för "dry red" idag så innehåller det druvorna Kakheti och Haxtanak, men jag misstänker att det är ett mer exklusivt vin. Nåväl, det ska bli spännande att prova ett sovjetiskt vin. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fick en flaska rödvin av några ryska affärsbekanta. Av trälådan framgår att det är en Ijevan 1984 från provinsen Tavush i Armenien men flaskan saknar etikett så jag vet inte exakt vilket vin det är. Det står "torrt rött vin 1984" på ryska på lådan. Om det motsvarar det årgångslösa vin som kallas för "dry red" idag så innehåller det druvorna Kakheti och Haxtanak, men jag misstänker att det är ett mer exklusivt vin. Nåväl, det ska bli spännande att prova ett sovjetiskt vin. :)
Ryskt vin! :eek:
Spännande, spännande! Se till att öppna flaskan socialt med andra vinnördar på forumet så vi får många omdömen att skratta ljudligt åt. Att du bör servera det blint när folk minst anar det behöver jag nog inte nämna. ;)
 

chambertin

Medlem
Stämmer bra det, Zorzal tillhör avantgardet i Mendoza, med en tydlig markering mot gamla tunga trötta argentinare. Våga låta bli att överdosera med malo, våga lagra på betong. Hög syra, ren frukt, alla trädgårdens blommor, påminner ganska mycket om uttrycket i Catenas icke-blandade experimentviner från enskilda vingårdar. Piantao är obehagligt bra och prissatt därefter. Antar att man inte kommer ha råd att dricka den i framtiden.
Piantao fanns tyvärr inte hos Atomwine annars hade den nog följt med i köpet också.
 

Bastardo

Medlem
Sine Qua Non, Manfred Krankls kultviner (Rhône-blends) från Kalifornien.
http://www.sinequanon.com
Väldigt nära förkortningen av Sélection de Grains Nobles = SGN, varför jag trodde först att vinet handlade om det i stället … :cool:
Alltså söta viner från Alsace. Synd att det inte finns några sådana på Bolis, bara två viner från Loiredalen, vilka nog aldrig kommer upp till samma kvalitet. Det gör förresten inte speciellt många andra söta viner heller …
 

Bastardo

Medlem
Håller inte med! Sött från Loire, ja, även ädelrötat, är många gånger fullständigt lysande. Gillar visserligen sött från Alsace också. :)
Okej, där har jag nog lite brister på min kunskapsbank … Så här skriver Jancis Robinson: … can produce great, honeyed, long-living sweet white wines to rival some of the best in the world. Some ultra-sweet Sélection de Grains Nobles wines are also made.
http://www.jancisrobinson.com/learn/wine-regions/france/loire
Men det är nog svårt att rangordna och jämföra alla godaste söta vinerna i världen. Om man tänker på tyska söta viner har de mycket lägre alkoholhalt än fransk motsvarighet. Så jag tippar att det är antingen Alsace SGN eller de från Loire som är godast. Fast smaken är naturligtvis alltid subjektiv.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Okej, där har jag nog lite brister på min kunskapsbank … Så här skriver Jancis Robinson: … can produce great, honeyed, long-living sweet white wines to rival some of the best in the world. Some ultra-sweet Sélection de Grains Nobles wines are also made.
http://www.jancisrobinson.com/learn/wine-regions/france/loire
Du lär dig snabbt! Bra! Just chenin blanc är lysande till söta viner då syran är väldigt hög, precis som riesling. När det gäller Alsace så gillar jag speciellt lågsyrevarianterna på pinot gris och gewurtztraminer. Bäst riesling hittar jag i Tyskland även om Alsace nog har mer tysk vinkultur än fransk på sätt och vis (räknar med att bli påhoppad av forumets frankofiler). :)
 

Daniel A

Administratör
Väldigt nära förkortningen av Sélection de Grains Nobles = SGN, varför jag trodde först att vinet handlade om det i stället … :cool:
Alltså söta viner från Alsace. Synd att det inte finns några sådana på Bolis, bara två viner från Loiredalen, vilka nog aldrig kommer upp till samma kvalitet. Det gör förresten inte speciellt många andra söta viner heller …

Nä nu... Söta viner i världsklass produceras ju på tillräckligt många ställen för att det ska vara svårt att hålla koll på dem! Nu kan jag inte uttala mig så mycket om Alsace, för det söta jag pimplat därifrån uppgår inte i så många flaskor (varav inget varit särskilt magiskt. Har du något att rekommendera?). Att sjunga Loire-sötts lov gör jag ständigt. Välproducerad Tokaji slår det mesta på fingrarna (oftast för rimlig peng, dessutom). Sauternes, någon? Alla världens isviner. Vin de Paille från Jura är hur fräsigt som helst. För att ta inte tala om de lite mer udda regionerna, som Jurancon och Pacherenc-du-Vic-Bilh. Det finns så mycket fantastiskt gott sötvin därute att diabetes är en större fara än skrumplever! :D
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Nä nu... Söta viner i världsklass produceras ju på tillräckligt många ställen för att det ska vara svårt att hålla koll på dem! Nu kan jag inte uttala mig så mycket om Alsace, för det söta jag pimplat därifrån uppgår inte i så många flaskor (varav inget varit särskilt magiskt. Har du något att rekommendera?). Att sjunga Loire-sötts lov gör jag ständigt. Välproducerad Tokaji slår det mesta på fingrarna (oftast för rimlig peng, dessutom). Sauternes, någon? Alla världens isviner. Vin de Paille från Jura är hur fräsigt som helst. För att ta inte tala om de lite mer udda regionerna, som Jurancon och Pacherenc-du-Vic-Bilh. Det finns så mycket fantastiskt gott sötvin därute att diabetes är en större fara än skrumplever! :D
Vi behöver helt klart ordna en ren sötvinsprovning! :)
 

Bastardo

Medlem
(Notera för övrigt hur återhållsam jag var och inte nämnde alla starkviner. Madeira, sherry, port, macvin, rivesaltes, banyuls, aussie port, montilla-moriles och allt annat fräsigt som finns där ute med lite socker i!)

Starkviner är en helt annan historia! De har jag ganska bra koll på … Om du tänker på mitt nick, t.ex.! :D
Jag har inte tillräckligt mycket kunnande att rekommendera några söta viner från Alsace, men just SGN är de finaste och bästa vinerna därifrån, om man gillar söta viner. Men märk väl, att ALLA SGN-viner är inte så supersöta! Det finns vissa viner som kan kategoriseras som knappt halvtorra.
Just nu verkar det inte finnas ett enda Alsace SGN på bolis. Bara några år sen fanns det flera stycken. OM jag kunde hitta ett rimligt prissatt Sélection de Grains Nobles med Pinot gris, skulle jag nog satsa halva matpengen för den …
Märk väl att de kan ha ungefär det dubbla i alkoholhalt gentemot motsvarande tyska viner i samma ”klass”. Bara Tokaji har mer socker. (Rätta mig gärna om jag har fel …) Tokaji Eszencia kan ha up till 800 g/l RS som max och bara några få procent alkohol. Mycket trögflytande nektar, med andra ord.
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Instämmer!
Jag skulle bli oerhört glad om Ni kunde göra det. Bara för att få läsa trovärdiga kommentarer om alla dessa underbara viner vore tillräckligt stor orsak att vistas här, (mest som observant). Men utbudet är ganska så skralt på vårat kära monopol. Förut hade Vinmonopolet ett hyfsat bra sortiment av söta viner från Alsace, men numera är man nog tvungen att anlita andra aktörer för att hitta tillräckligt goda viner.
 

Vino fino

Medlem
Men det är nog svårt att rangordna och jämföra alla godaste söta vinerna i världen. Om man tänker på tyska söta viner har de mycket lägre alkoholhalt än fransk motsvarighet. Så jag tippar att det är antingen Alsace SGN eller de från Loire som är godast. Fast smaken är naturligtvis alltid subjektiv.
Tråkigt att höra, för det betyder att jag måste hälla ut all undermålig Sauternes, Tokaj, Madeira, Mosel osv som jag har i min källare. Plus mina goda chilenare, sydafrikaner, österrikare, australiensisk Rutherglen...:deprimerad:.

Men om du säger att söt Alsace och Loire är godast så då litar jag på det. :)
 

kayaker

Cyklist
Tråkigt att höra, för det betyder att jag måste hälla ut all undermålig Sauternes, Tokaj, Madeira, Mosel osv som jag har i min källare. Plus mina goda chilenare, sydafrikaner, österrikare, australiensisk Rutherglen...:deprimerad:.

Men om du säger att söt Alsace och Loire är godast så då litar jag på det. :)
Det är väl bättre att vi hjälps åt att dricka upp vinerna i samband med någon BYOB eller liknande? ;)
 

Bastardo

Medlem
Tråkigt att höra, för det betyder att jag måste hälla ut all undermålig Sauternes, Tokaj, Madeira, Mosel osv som jag har i min källare. Plus mina goda chilenare, sydafrikaner, österrikare, australiensisk Rutherglen...:deprimerad:.

Men om du säger att söt Alsace och Loire är godast så då litar jag på det. :)

Jag visste det! Hur man än försöker skriva så att alla borde förstå får man ALLTID mothugg … ;) Det är mina subjektiva åsikter och inte någon absolut sanning. o_O Du får ha dina värderingar! :cool:
Vad bra att du nämner även sydafrikaner, för därifrån kommer en hel del goda söta viner som inte kostar en förmögenhet! Som bland annat en medlem har påpekat i tidigare inlägg.
 

Daniel A

Administratör
Starkviner är en helt annan historia! De har jag ganska bra koll på … Om du tänker på mitt nick, t.ex.! :D
(...)
Bara Tokaji har mer socker. (Rätta mig gärna om jag har fel …) Tokaji Eszencia kan ha up till 800 g/l RS som max och bara några få procent alkohol. Mycket trögflytande nektar, med andra ord.

Min enda referens till Bastardo är 1927 D`Oliveiras Bastardo Reserva. Är det den du syftar på? Ett fantastiskt vin.

Angående Tokaji Eszencia så är det nog mycket riktigt världens sötaste viner, mig veterligen. Det enda jag kommit i kontakt med som är i närheten är Jura-producenten Tissots "PMG" (skrev lite om det här). Däremot så tycker jag alltid att det där med 800 gram restsötma/litern är lite orättvist att dra upp. Visst, "upp till" är sant. Såvitt jag vet är det dock bara Vince Gergely hos Úri Borok som har lyckats med detta, årgång 2000. Årgång 2007 kom han upp i 730 g rs/l (och det är alltså näst högsta jag känner till. Nu är jag nödvändigtvis inte allvetande gällande Eszencia, men...). Runt 5-600 g rs/l är mer i linje med vad som i majoriteten av fallen är vad du kommer få i dig.

Om du är nyfiken på lite smaknoter från Eszencia så finns det tre stycken i slutet av det här inlägget.

Mvh
sötvinspimplare deluxe
 

Bastardo

Medlem
Min enda referens till Bastardo är 1927 D`Oliveiras Bastardo Reserva. Är det den du syftar på? Ett fantastiskt vin.
Tja, det är nog mest själva druvan jag tänkte på när jag valde mitt nick … :) Det liksom speglar lite mitt lynne också. En outlaw & renegade wannabee! :cool: Just Madeira känner jag inte så bra, men genom att läsa här kan jag kanske förkovra mig.
Jag dricker det mesta, (INGA kranviner), och sällan riktigt hög kvalitet, men det händer … :D Apropå hembränt: jag har druckit några oerhört utsökta sådana – från länder där det är tillåtet och fullt lagligt att tillverka sina egna brygder. Som Rumänien och Moldavien.
 
Toppen