Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Och idag blev det:
IMG_3498.JPG
 

Alter Ego

Medlem
En påse gott och blandat från senaste kosläppet och ett par WOTN kända från forumet.
2013 Delas Frères Hermitage Domaine des Tourettes
2013 Paul Jaboulet Aîné Hermitage La Chapelle
1999 Chateau Musar
2013 Domaine de la Janasse Châteauneuf-du-Pape Vieilles Vignes
1990 Carpineto Vino Nobile di Montepulciano Riserva
2013 L'Esprit de Chevalier Blanc
2008 Barone Ricasoli Casalferro Toscana IGT
2011 Au Bon Climat Chardonnay
 

kayaker

Cyklist
En påse gott och blandat från senaste kosläppet och ett par WOTN kända från forumet.
2013 Delas Frères Hermitage Domaine des Tourettes
2013 Paul Jaboulet Aîné Hermitage La Chapelle
1999 Chateau Musar
2013 Domaine de la Janasse Châteauneuf-du-Pape Vieilles Vignes
1990 Carpineto Vino Nobile di Montepulciano Riserva
2013 L'Esprit de Chevalier Blanc
2008 Barone Ricasoli Casalferro Toscana IGT
2011 Au Bon Climat Chardonnay
Jag har också beställt Casalferro. WOTN är OK att köpa även vid köpstopp. ;)
 

Carlsson

Medlem
Bollinger GA 2004. Ska drickas i påsk.
Pol Roger brut vintage 2006. Ska läggas undan några år.
Chateau Montelena 2012 Cabernet Sauvignon x 2. Ska också läggas undan några år.
Min fulbutik har också Sir Winston 00 i lager, kanske blir ett köp. :)
 

Krisman

Medlem
Bollinger GA 2004. Ska drickas i påsk.
Pol Roger brut vintage 2006. Ska läggas undan några år.
Chateau Montelena 2012 Cabernet Sauvignon x 2. Ska också läggas undan några år.
Min fulbutik har också Sir Winston 00 i lager, kanske blir ett köp. :)
Winston 00 sprang jag också på nyligen och kände mig tvungen att köpa den :). Vilken är din butik :rolleyes:?
 

chambertin

Medlem
Snäll god vän på skidsemeter släpade hem en flaska 2010 Brunello di Montalcino Il Poggione.
Lite köp från Atomwine också i form av:
2014 Zorzal, "Gran Terroir" Pinot Noir
2013 Zorzal, "Gran Terroir" Malbec
2013 Zorzal, EGGO "Tinto de Tiza"


Ngn här som provat några viner från Zorzal ?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Snäll god vän på skidsemeter släpade hem en flaska 2010 Brunello di Montalcino Il Poggione.
Lite köp från Atomwine också i form av:
2014 Zorzal, "Gran Terroir" Pinot Noir
2013 Zorzal, "Gran Terroir" Malbec
2013 Zorzal, EGGO "Tinto de Tiza"


Ngn här som provat några viner från Zorzal ?
Jag vill minnas att Zorzal producerar en CF i världsklass men har inte provat själv. Har för mig att @Vino fino har bra koll på producenten. :)

Edit: Det verkar som mitt minne är hyfsat bra. :)

I samma klass finns numera Cabernet Franc från Zorzal i form av Plantao, helt unik i sitt uttryck av denna druva. Svårt att beskriva hur mycket mer druvkaraktär de lyckas locka fram samtidigt som det hålls friskt och helt balanserat. Om Cheval Blanc fick leva ut sitt rätta jag är jag säker på att han velat bli som Plantao.
 

Vino fino

Medlem
Jag vill minnas att Zorzal producerar en CF i världsklass men har inte provat själv. Har för mig att @Vino fino har bra koll på producenten. :)

Edit: Det verkar som mitt minne är hyfsat bra. :)
Stämmer bra det, Zorzal tillhör avantgardet i Mendoza, med en tydlig markering mot gamla tunga trötta argentinare. Våga låta bli att överdosera med malo, våga lagra på betong. Hög syra, ren frukt, alla trädgårdens blommor, påminner ganska mycket om uttrycket i Catenas icke-blandade experimentviner från enskilda vingårdar. Piantao är obehagligt bra och prissatt därefter. Antar att man inte kommer ha råd att dricka den i framtiden.
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hur funkar det rent praktiskt? Betalar de alkoholskatt till Sverige eller hur ska man gå tillväga för att beställa enligt lagen?
Vad är minimibeställning etc?

"Svensk alkoholskatt ska betalas av säljaren när alkoholen transporteras av säljaren eller någon som säljaren anlitar för transporten"
Det här skrev @Anders Landström i tråden här

Om det stämmer till 100% vet jag inte, här behöver jag hjälp också i så fall, men jag hoppas det.
Jag tror inte de har någon minimimbeställning, men jag fick 15£ på ett finurligt sätt. Först la jag alla champagner i kundvagnen. Sen fyllde jag i mina personuppgifter. Sen gick jag till kassan, och i sista steget där så stängde jag ner internet. Två timmar senare fick jag ett mail från Plus de bulles där de skrev typ såhär; Hej, vi såg att du hade problem att slutföra din beställning. Använd denna rabattkod som en morot för att slutföra din order!
 

Bastardo

Medlem
"Svensk alkoholskatt ska betalas av säljaren när alkoholen transporteras av säljaren eller någon som säljaren anlitar för transporten"
Det här skrev @Anders Landström i tråden här

Om det stämmer till 100% vet jag inte, här behöver jag hjälp också i så fall, men jag hoppas det.

Tack för det utförliga svaret! Upptäckte sen också att reglerna fanns här på forumet. Det kanske blir ett litet köp med tiden … Nu har jag redan beställt min kvot.
 
Toppen