Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

MartinE

Medlem
Sambon och jag tog ledigt idag och passade på att ta en tur till Köpenhamn för att njuta av vårsolen och lite god mat. Med mig hem fick jag bland annat dessa båda rariteter:

Jérôme Prévost La Closerie Les Béguines 2009
Jérôme Prévost La Closerie Fac-simile 2012
 
Efter två veckors förkylning och enbart fått läsa om alla goda viner som gastronauterna här på sajten beskrivit visade sig dagen bära på många trevliga överraskningar:

- sms från lokala bolaget att komma och plocka upp en laddning Jaboulet, Saint Cosme, Lioco, Comando G, Perrin, Guimaro, Shafer, heidsieck, Deutz, Amadieu, haut breton larigaudiere, Barranco Oscuro. fyra av mina favoritteman: Rhone, Cali, Champagne, och Nueva Espagna.

- upp på buss 76 för att hämta några pavor i frihamnen som trots allt gnäll från min sida faktiskt inköptes på auktion (dock efter en herrejävlans massa bud på ett otal grejer varav de allra flesta blev på tok för dyra (se post i annan tråd))

- besök på oregon/Washingtonmässa. I korthet: oregon pinot mkt bra, dollarkursen dock för hög, 2010 o 2011 +++ eleganta årgångar, 2012 litet som bourgogne 2005 dvs mogen och uttrycksfull frukt men balanserad och fin och behöver typ minst tio år, 2013 knuten och stort utslag beroende på producent, 2014 undvik de flesta pinoterna, alldeles för varm årgång, men vita viner mkt bra och friska, verkar ha att göra med någon brittsommar gone haywild med värmebölja strax innan skörd av mörka druvorna, om jag fattade rätt.

- masterclass Washington med mkt kunnig o pedagogisk snubbe från wine enthusiast/Washington wine report, lärorikt. Även om inga riktiga höjdare provades så fick jag återigen den där magkänslan av att cabbar och Syrah från Washington ofta är mer prisvärda än många andra "nya världen"motsvarigheter.

- väl hemma var det fullt party med pizzabak, disco och mkt liv; öppnade den sista flaskan Sonate från förra årets laddning vindemio från Caviste, och sen tömde vi större delen av en flaska Ridge estate Cab 2012, som bara precis öppnats (nåja.... kanske något glas dracks) kvällen före århundradets förkylning för två veckor sedan och som sedan stått igenkorkad i kylen sen dess. Den var fantastiskt bra ikväll - slank och fin i kroppen, men djup och fruktig på näsan. Och ett grepp som lovar gott. Men som sagt, två veckor öppnad...! Har för mig att någon av de mer esoteriska herrarna i Auzone brukar köra såna där långa provningar med glasen i kylen i flera veckor. Själv brukar jag känna att det är dags att dricka upp slattarna efter fyra-fem dagar i kylen. Detta var en Ögonöppnare. Och en stor tröst då jag missade köpa monte bellon.
 
Sambon och jag tog ledigt idag och passade på att ta en tur till Köpenhamn för att njuta av vårsolen och lite god mat. Med mig hem fick jag bland annat dessa båda rariteter:

Jérôme Prévost La Closerie Les Béguines 2009
Jérôme Prévost La Closerie Fac-simile 2012
Var köptes prevostarna, om jag får vara så ofin och fråga rakt på sak?
 

kayaker

Cyklist
Det har ju kommit nya årgångar av By Farrs Chardonnay och tre olika Pinot Noir så några av dessa har fått ta plats i källaren bland sina syskonen från Frankrike och Nya Zeeland. Av Pinoterna blev det dock bara Tout Près och Farrside.
Fick du Tout Près alltså?
 

Jerobaum

Medlem
Fick min första beställning från Solo Barolo efter någon på forumet tipsat om 20% rea på en helg. Rolig grej. Fyra veckor efter beställningen hade den fortfarande inte skickats. Jag skickade ett besviket mail och frågade vad som händer. Han berättade då att en av flaskorna var slut och han väntade leverans. Jag hade dock fått info att leveransen skulle skickas samma dag som jag gjorde beställningen och att inget var restat. Hur som helst, han erbjuder mig två extra flaskor som kompensation.

Beställningen är en blandlåda och jag är ute efter hitta några bra exemplar som jag gillar och vill köpa mer av för att lagra. Vi besökte Barolo i oktober 2015 och fattade "grejen" med Baroloviner.

- Ballarin Barolo Tre Ciabot 2010
- Manzone Barolo Castelletto 2011
- Palladino Barolo Parafada 2009
- Viberti Barolo Buon Padre 2011
- Settimo Barolo Rocche dell´Annunziata 2010
- Alessandro Veglio Barolo 2011
- Alario Barolo Riva Rocca 2010
- Marcarini Barolo La Serra 2011
- Marchesi di Barolo Cannubi 2011
- Oddero Barolo 2011
- Revello Barolo 2011
- Rivetto Barolo Serralunga 2011
- Giribaldi Barolo 2010 (dessa skickades med som plåster på såren)
- Giribaldi Barolo 2011 (dessa skickades med som plåster på såren)


IMG_2428 (1).jpg

Dessa ska provas av i omgångar och första tillfället om några veckor med passande mat med stil från Piemonte. Några tips på vilken följd de ska provas? Tänkte prova 6 viner åt gången.
 

grappa

Medlem
Fick min första beställning från Solo Barolo efter någon på forumet tipsat om 20% rea på en helg. Rolig grej. Fyra veckor efter beställningen hade den fortfarande inte skickats. Jag skickade ett besviket mail och frågade vad som händer. Han berättade då att en av flaskorna var slut och han väntade leverans. Jag hade dock fått info att leveransen skulle skickas samma dag som jag gjorde beställningen och att inget var restat. Hur som helst, han erbjuder mig två extra flaskor som kompensation.

Beställningen är en blandlåda och jag är ute efter hitta några bra exemplar som jag gillar och vill köpa mer av för att lagra. Vi besökte Barolo i oktober 2015 och fattade "grejen" med Baroloviner.

- Ballarin Barolo Tre Ciabot 2010
- Manzone Barolo Castelletto 2011
- Palladino Barolo Parafada 2009
- Viberti Barolo Buon Padre 2011
- Settimo Barolo Rocche dell´Annunziata 2010
- Alessandro Veglio Barolo 2011
- Alario Barolo Riva Rocca 2010
- Marcarini Barolo La Serra 2011
- Marchesi di Barolo Cannubi 2011
- Oddero Barolo 2011
- Revello Barolo 2011
- Rivetto Barolo Serralunga 2011
- Giribaldi Barolo 2010 (dessa skickades med som plåster på såren)
- Giribaldi Barolo 2011 (dessa skickades med som plåster på såren)


Visa bifogad bild 6540
Dessa ska provas av i omgångar och första tillfället om några veckor med passande mat med stil från Piemonte. Några tips på vilken följd de ska provas? Tänkte prova 6 viner åt gången.
Av dessa har jag bara testat Revellon i någon större omfattning och Odderon vid ett tillfälle. Revellon uppfattar jag som ganska modern, fatad och ganska snäll (för att vara Barolo). Odderon minns jag som betydligt mer tight och tanninstinn.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Fick min första beställning från Solo Barolo efter någon på forumet tipsat om 20% rea på en helg. Rolig grej. Fyra veckor efter beställningen hade den fortfarande inte skickats. Jag skickade ett besviket mail och frågade vad som händer. Han berättade då att en av flaskorna var slut och han väntade leverans. Jag hade dock fått info att leveransen skulle skickas samma dag som jag gjorde beställningen och att inget var restat. Hur som helst, han erbjuder mig två extra flaskor som kompensation.

Beställningen är en blandlåda och jag är ute efter hitta några bra exemplar som jag gillar och vill köpa mer av för att lagra. Vi besökte Barolo i oktober 2015 och fattade "grejen" med Baroloviner.

- Ballarin Barolo Tre Ciabot 2010
- Manzone Barolo Castelletto 2011
- Palladino Barolo Parafada 2009
- Viberti Barolo Buon Padre 2011
- Settimo Barolo Rocche dell´Annunziata 2010
- Alessandro Veglio Barolo 2011
- Alario Barolo Riva Rocca 2010
- Marcarini Barolo La Serra 2011
- Marchesi di Barolo Cannubi 2011
- Oddero Barolo 2011
- Revello Barolo 2011
- Rivetto Barolo Serralunga 2011
- Giribaldi Barolo 2010 (dessa skickades med som plåster på såren)
- Giribaldi Barolo 2011 (dessa skickades med som plåster på såren)


Visa bifogad bild 6540
Dessa ska provas av i omgångar och första tillfället om några veckor med passande mat med stil från Piemonte. Några tips på vilken följd de ska provas? Tänkte prova 6 viner åt gången.
Nice catch! -Ser fram emot rapport!
 

Rexel

Medlem
Fick min första beställning från Solo Barolo efter någon på forumet tipsat om 20% rea på en helg. Rolig grej. Fyra veckor efter beställningen hade den fortfarande inte skickats. Jag skickade ett besviket mail och frågade vad som händer. Han berättade då att en av flaskorna var slut och han väntade leverans. Jag hade dock fått info att leveransen skulle skickas samma dag som jag gjorde beställningen och att inget var restat. Hur som helst, han erbjuder mig två extra flaskor som kompensation.

Beställningen är en blandlåda och jag är ute efter hitta några bra exemplar som jag gillar och vill köpa mer av för att lagra. Vi besökte Barolo i oktober 2015 och fattade "grejen" med Baroloviner.

- Ballarin Barolo Tre Ciabot 2010
- Manzone Barolo Castelletto 2011
- Palladino Barolo Parafada 2009
- Viberti Barolo Buon Padre 2011
- Settimo Barolo Rocche dell´Annunziata 2010
- Alessandro Veglio Barolo 2011
- Alario Barolo Riva Rocca 2010
- Marcarini Barolo La Serra 2011
- Marchesi di Barolo Cannubi 2011
- Oddero Barolo 2011
- Revello Barolo 2011
- Rivetto Barolo Serralunga 2011
- Giribaldi Barolo 2010 (dessa skickades med som plåster på såren)
- Giribaldi Barolo 2011 (dessa skickades med som plåster på såren)


Visa bifogad bild 6540
Dessa ska provas av i omgångar och första tillfället om några veckor med passande mat med stil från Piemonte. Några tips på vilken följd de ska provas? Tänkte prova 6 viner åt gången.
Provat oddero, settimo, manzone och revello. Settimo gillade jag skarpt, men håller oddero väldigt högt, dock är 2010 klart bättre än 2011. Dela upp i traditionella resp. Moderna? Eller mixa för att testa skillnaden?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vinsafari i Stockholm...

Nåväl, man får vara nöjd med det som erbjuds och visst hittade jag två goingar som jag inte sett röken av i Göteborg (sötisen finns dock men jag har missat den helt). En BdM från '10 (de har enbart '11 av samma vin i götet) och en sötis från NZ. Drottninggatan levererade dugligt denna dag. :)

image.jpeg
 

Jerobaum

Medlem
Provat oddero, settimo, manzone och revello. Settimo gillade jag skarpt, men håller oddero väldigt högt, dock är 2010 klart bättre än 2011. Dela upp i traditionella resp. Moderna? Eller mixa för att testa skillnaden?
Tack för tips. Hur klurar man ut vilka som är traditionella jämfört med moderna?
 
Toppen