Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Håkan

Medlem
Hämtade idag ut en låda Castello dei Rampolla d'alceo 2010, som privatimporterats. Får lägga den i källaren och försöka glömma bort den ett tag :)
Grymt kul för dig, ett av de absolut bästa vinerna från Italien. d'alceo 99 är fortfarande ett av de abslolut bästa vinerna från Italien jag druckit, slås nog bara av Masseto och kanske nån Sassicaia.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Idag dök det upp leverans från Ideavinos i Spanien med 2 flaskor Escombro (en 2013 och en 2014) från Laboratorio Rupestre, en Bujes från samma producent och 2012 Villa de Corullon från Desciendentes de J. Palacios. Jag fick sista flaskan 2013 de hade av Escombro, och ville egentligen ha två av den årgången. Tyvärr ligger 2014 av samma vin 1.5% högre i alkohol, vilket inte är min grej. I alla fall fungerade det felfritt med kommunikation och leverans från Ideavinos och de beklagade att de inte hade fler av 2013.
Och så blev det förstås en låda från Caviste igår :)
VILL HA EN UPPSÄTTNING ERIK JAG MED ! ! !
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
REA är bra!
De bygger just nu om gondolerna på ett av mina lokala "ica" här i Yokohama. Och eftersom detta är ett fritt land med högre alkoholkonsumtion per capita men lägre alkoholskadekostnader än SystemSwärje så är det ju bara naturligt att man rear ut den alkohol som helt enkelt måste bort innan ombyggnationen kan genomföras. Och vad vore väl jag för en ryggradslös sadist om jag inte hjälpte till att tömma hyllorna?
Köpte en 久保田純米大吟醸千寿、dvs en KUBOTA av högsta kvalitetsgraden - junmai daiginjo - och den interna beteckningen ”1000”. Deras skala i det-bästa-av-det-bästa-träsket går från "10" över "100" via "1000“ mot "10.000". Sedan finns en enormt svåråtkomlig cuvée av deras bästa av det bästa som de kallar 特月、dvs TOKU GETSU. (En ordvits som jag inte har tangentbord nog att förklara.) Har inhandlat den vid två tillfällen - rikt och gott som f-n. Dock inte riktigt min kopp saké...

Hursomhelst:
2617JPY motsvarar ca 197SEK.
Och för den slanten så fick jag 1,8 liter högoktanig dryck.
Det ger jämförpriset 82kr per helflaska.
image.jpeg


Förmodligen skulle detta varit alkoholskadligt om Systembolaget sålde flaskan men tur nog för min del, så såldes flaskan av ett av mina lokala "ICA" här i Yokohama.

Spännande fakta:
Varken Japan eller Sverige har ökat alkoholskadorna något nämnvärt sedan 60-talet.
I Sverige har man lagt massor av marknadsföringsinvesteringar på att minska alkoholskadorna, men ändå inte åstadkommit någon omfattande sänkning av dessa. I Japan har man lagt en liten peng på att inrätta pragmatiska system för ansvarsfull alkoholförsäljning (dvs, som kund måste jag alltid trycka på en touchscreen för att inför knappen intyga att jag är i lovlig ålder.) I Japan har man inte heller åstadkommit någon relevant minskning av alkoholskadorna. I Japan har man således uppnått samma resultat som i Sverige, men utan att spendera en fjädrarns massa pengar och utan att straffa de medborgare som man ju så inibombens gärna bara vill hjälpa. Svensk logik?

Ingetdera länderna har heller minskat andelen alkoholister sedan 60-talet.

Japan är dock fortsatt ett fritt land.
Sverige är fortsatt ett alkoholpolitikens Nordkorea.
 
Last edited:

matage

Medlem
Beställde precis 6 flaskor Vilmart Coeur de Cuvée 2008! Tveklöst en av de mest emotsedda champagnerna på länge!
Beställde också 6st, funderar på om det var för lite :)


Jag satt med mobilen när mailet trillade in och beställde 9... och funderar på om det är för många.
(vilket jag knappast kommer tycka om 5-10 år - men ändå ;) )
 

doda

Medlem
Gillar Vilmart, och CDC. Sedan är det ju 2008. Givet köp! Hoppas att får de flaskor som önskat, men FVL levererar alltid. Gillar för övrigt FVL också :)
 

matage

Medlem
Jag är en svag och dålig människa men det känns bättre att ha en 12-flaskorsleverans än en udda 9'a (intalar jag mig)
Dock höll jag mig inom måttlighetens ramar och kompletterade bara med en trea NV Rubis istället för att gå på årgångsrosén... var det dumt tro?

Hmm jag som bara skulla köpa Roagna -10 första kvartalet i år....
 
Toppen