Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Keen

slan
För egen del så fick jag äntligen lägga vantarna på två buteljer av ikonvinet 2013 Laboratorio Rupestre Escombro. Räkna kallt med att en flaska poppas innan veckans slut (det vattnas i munnen bara av tanken).
Köpte du från Vin & Natur eller utomlands? Också sugen att testa en flaska eller två.
 

chambertin

Medlem
Tack, inte överdriven prisskillnad gentemot V&N. Någon som prövat Bujes och vet vad skillnaden är?
Bujes är Monastrell, Escombro är Alicante Bouschet, Ruina är Syrah och Carreres är också Alicante Bouschet.
Har tyvärr inte provat ngn annat vin är Escombro.

Såg att V&N sänkt priserna ngt sedan jag kollade senast. Har för mig att Escombro låg en bit över 500:- då.
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Vi var några som sambeställde från Decantalo. Du hittar inte vinet listat hos dom men dom tog hem det åt oss på förfrågan om beställningen var minst en låda. Finns här hos Ideavinos också: http://www.ideavinos.com/comprar-vino/bodegas-laboratorio-rupestre
Jag har beställt från Ideavinos en gång (bla Escombro :D) och det var en mycket positiv upplevelse. Snabba, trevliga, bra spanskt utbud i övrigt. Tänkte göra ytterligare en beställning innan jag vågar rekommendera den till den eminenta tråden.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Brunello di Montalcino Casanova di Neri 2010

Var själv ute efter samma vin och upptäckte tyvärr att det är årgång 2011 som gäller trots att det står 2010 på hemsidan. Förbered dig på en besvikelse med andra ord...

Kanske är det bara i nordstan som de har bytt årgång visserligen, men SB och årgångar brukar ju ofta rimma illa. :(
 

Silex

Medlem
Var själv ute efter samma vin och upptäckte tyvärr att det är årgång 2011 som gäller trots att det står 2010 på hemsidan. Förbered dig på en besvikelse med andra ord...

Kanske är det bara i nordstan som de har bytt årgång visserligen, men SB och årgångar brukar ju ofta rimma illa. :(

Fick känslan att det kunde vara så eftersom den inte fanns tillgänglig ett tag... Har inte fått min beställning än, men kommer inte ta ut flaskan om det blir 2011. Då kan jag ju lägga de pengarna på något annat trevligt. Varför inte en Escombro :)
 

grappa

Medlem
Fick känslan att det kunde vara så eftersom den inte fanns tillgänglig ett tag... Har inte fått min beställning än, men kommer inte ta ut flaskan om det blir 2011. Då kan jag ju lägga de pengarna på något annat trevligt. Varför inte en Escombro :)
Finns det fog för att 2011 är en dålig årgång för Brunello?
 

Silex

Medlem
Finns det fog för att 2011 är en dålig årgång för Brunello?
Vad jag läst så blir det inte samma höga kvalitet överlag som 2010, men jag vet faktiskt inte på rak arm. Vad säger det allvetande forumet?

Att inte ta ut fel årgång vid beställning är dock också lite av en principsak som jag bara bryter mot om jag vet att det jag får faktiskt är bättre än vad jag beställde.
 

chambertin

Medlem
Finns det fog för att 2011 är en dålig årgång för Brunello?
Har inte läst speciellt mkt om årgången och ganska få har publicerat om Brunello -11 ännu. En del (t.ex Tim Atkin) har med några Brunello -11 bland sina 50 bästa Italienska viner från 2015 (bl.a Casanova di Neri Tenuta Nuova): http://www.timatkin.com/articles?1581
Tittar man på lite enklare viner från området i 2011, t.ex Rosso di Montalcino, så verkar dessa över lag ha fått omdömen i nivå eller ngn pinne under 2010.
 

kayaker

Cyklist
Att inte ta ut fel årgång vid beställning är dock också lite av en principsak som jag bara bryter mot om jag vet att det jag får faktiskt är bättre än vad jag beställde.
Jag gör på samma sätt. Om jag vet att den felaktiga årgången är bättre så kan jag ofta välja att köpa ut vinet ändå. Jag påpekar dock alltid felet. I alla andra fall så accepterar jag inte den felaktiga årgången.
 

grappa

Medlem
Vad jag läst så blir det inte samma höga kvalitet överlag som 2010, men jag vet faktiskt inte på rak arm. Vad säger det allvetande forumet?

Att inte ta ut fel årgång vid beställning är dock också lite av en principsak som jag bara bryter mot om jag vet att det jag får faktiskt är bättre än vad jag beställde.
Men om du bryter mot din princip är det väl mer ett pragmatiskt förhållningssätt än en princip .... :p?
 

Elvis

Medlem
Ska ha lite kompisar till barnen med föräldrar på middag ikväll och tänker bjuda föräldrarna på lite vin men tyckte att jag bara hade lite för dyra viner hemma. Gick iväg till Systembolaget och köpte några Livio Pavese Barbaresco 2010.

Passade även på att köpa månadens vin och ett par av månadens vin-favoriten Barbi Brunello di Montalcino 2010. På vägen till kassan passerade jag champagnehyllan där det stod två Pol Roger 2006 som tittade på mig och sa "köp oss, köp oss". De här vinerna ska dock inte korkas upp ikväll!
 

grappa

Medlem
20160219_200008[1].jpg

Dagens släpp. Riktigt bra Priorat åtminstone tidigare årgångar.
 
Toppen