Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Silex

Medlem
Var själv ute efter samma vin och upptäckte tyvärr att det är årgång 2011 som gäller trots att det står 2010 på hemsidan. Förbered dig på en besvikelse med andra ord...

Kanske är det bara i nordstan som de har bytt årgång visserligen, men SB och årgångar brukar ju ofta rimma illa. :(
Tyvärr var det 2011 som levererades av Casanova di Neri, så den lämnade jag i butiken (även om det säkert är ett ok vin). Lade istället en beställning hos Ideavinos på:
Laboratorio Rupestre Escombro 2013
Laboratorio Rupestre Bujes 2013
Villa de Corullón 2012
 

grappa

Medlem
20160224_192749[1].jpg

Visserligen bara crozes men i alla fall magnum.
 
Må ha gått svensson(bolaget) vägen denna gång men har hittat mig en pinot som var värd besöket, har hittat en pinot från tysklad, från producenten von winnig, pinot noir 2 2011, en helt underbar pinot och då den är på tillfälliga sortimentet hade jag turen att komma över 4 av dom sista 8 flaskorna i stockholm.
Är riktigt överraskad av denna producent och den är nå¨got jag starkt rekommenderar
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I kylen ligger en Namazake från ... vete faen vad firman heter ... och väntar på att det skall bli helg. Provade den i butiken och den sken upp hela min själs inre himmel. Sedan står det en 1,8 liters standardflaska av KUROUSHI:s finaste sort och väntar på en lämplig helg att sprättas.

Fördelen med saké är ju att utbudet är enormt och förändras med årstiderna (iaf i fria länder). Sedan slipper man binda upp kapital, eftersom saké normalt skall drickas inom ett år. Till skillnad mot vin, så kommer all saké med antingen skruvkork eller plast/glaspropp: lätt öppna, enkelt återförsluta. Öppnad flaska håller iaf en månad under propp/skruvis i kylskåpet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Då jag mest slutat köpa vin, så slog hustrun till med fyra årgångar Paleo av Le Macchiole. 100% CF och ett rackarns så swättigt räcervin. Nog har jag tur som fått mig en sådan fin bättre hälft :)
Jag älskar när du inbjuder till lite herderligt dirty talk. Känner verkligen hur baguetten styvnar som ett njutjärnsspett. :cigarr:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag älskar när du inbjuder till lite herderligt dirty talk. Känner verkligen hur baguetten styvnar som ett njutjärnsspett. :cigarr:
Åhhh! Mmmm! Uuuuh! Mmmmm mmmm mmmm!
Kan knappt bärga mig inför nästa gång vi hånglar upp varandra med några väl valda fallosliknande behållare.
Det som inte kommer i glaset får vi ta i munnen.
Helt enkelt.
 

Silex

Medlem
Idag dök det upp leverans från Ideavinos i Spanien med 2 flaskor Escombro (en 2013 och en 2014) från Laboratorio Rupestre, en Bujes från samma producent och 2012 Villa de Corullon från Desciendentes de J. Palacios. Jag fick sista flaskan 2013 de hade av Escombro, och ville egentligen ha två av den årgången. Tyvärr ligger 2014 av samma vin 1.5% högre i alkohol, vilket inte är min grej. I alla fall fungerade det felfritt med kommunikation och leverans från Ideavinos och de beklagade att de inte hade fler av 2013.
Och så blev det förstås en låda från Caviste igår :)
 

matage

Medlem
Är återigen inne i en period att försöka jobba mig ned i skoskaften så under en kaffepaus i dagens möten gjorde jag dumheten att kolla på Stadsauktion... Comtes -96 med 1 minut kvar att buda - och det är ju lite synd om mig just nu...
Karaktär - jomenvisst!
 
Toppen