Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

grappa

Medlem
Riesling 2015 lär ju ha potential. Köpte några viner jag inte testat förr.
Wittman, Westhofener, Rheinhessen
Schäfer-Frölich, Vulkangestein, Nahe
Heymann Löwenstein, Schieferterrassen, Mosel
Alla runt 200 SEK/st. Ser fram emot att testa skillnader på Tyska områden framöver.
 

MartinE

Medlem
Pol Roger 2008 dök äntligen upp på lokala bolaget här på Lidingö. Jag köpte en flaska och ska nu prova
Testar du bara BdB'n eller båda?
Jag är ganska säker på att @Elvis syftar på "det vanliga" årgångsvinet här och inte BdB!

Själv har jag inte hunnit testa något av dem, men utgår från att båda är bra investeringar för källaren och kommer att köpa en hel del!
 

grappa

Medlem
Jag är ganska säker på att @Elvis syftar på "det vanliga" årgångsvinet här och inte BdB!

Själv har jag inte hunnit testa något av dem, men utgår från att båda är bra investeringar för källaren och kommer att köpa en hel del!
Då har en Champagnenybörjare en fråga om detta. Om jag har förstått rätt så kan man förvänta sig att BdB'n har högre syra, vanliga årgångsvinet mer frukt tack vare PN inslaget. Någorlunda korrekt eller ej? Vad finns det för större skillnader att förvänta sig? Skillnad i lagringsduglighet?
 

MartinE

Medlem
Då har en Champagnenybörjare en fråga om detta. Om jag har förstått rätt så kan man förvänta sig att BdB'n har högre syra, vanliga årgångsvinet mer frukt tack vare PN inslaget. Någorlunda korrekt eller ej? Vad finns det för större skillnader att förvänta sig? Skillnad i lagringsduglighet?
Jag tycker att det låter som en rimlig förväntansbild. Men även Vintage 2008 bör ha en tokhög syra som ung!

Baserat på tidigare årgångar upplever jag att det vanliga årgångsvinet är mer tillgängligt som ungt, medan BdB behöver betydligt längre tid på sig att blomma ut! Min bild är att båda två är väldigt lagringsdugliga, men jag har inte druckit någon långlagrad flaska av Blanc de Blancs så i det fallet handlar det mer om en känsla. Jag drack dock en Vintage 1982 förra året och den var fantastisk - även om den kanske borde druckits några år tidigare! Du hittar mina tankar om den flaskan här: http://champagne-bloggen.blogspot.se/2016/08/1982-pol-roger-vintage.html
 

Gurra

Medlem
Nyss hemkommen från Rom med tre spontanköp från enoteca costatini.
Funderar lite på dricka/lagra? Någon som har några idéer?
 

Attachments

  • IMG_2912.JPG
    IMG_2912.JPG
    51,4 KB · Visningar: 247

LeChat

Medlem
Ser ut att bli en regnig påskhelg så jag struttade in på Vinbanken i Köpenhamn och bunkrade för lite inre påskupplevelser med goda vänner:

Lynch Bages 1975
Jaboulet Hermitage La Chapelle 1991
Fleur de Gay Pomerol 1990
La Lagune 1996

Det skulle vara intressant att få veta vad du får betala när du köper gamla viner som dessa. Det brukar ju kunna kosta en slant när man ska köpa äldre flaskor oavsett om man handlar i affär, beställer utomlands eller handlar på auktion.
 

Mmm

Medlem
Det skulle vara intressant att få veta vad du får betala när du köper gamla viner som dessa. Det brukar ju kunna kosta en slant när man ska köpa äldre flaskor oavsett om man handlar i affär, beställer utomlands eller handlar på auktion.
Hej!

Jo det kostar en del, men oftast inte mer än vad senaste årgång kostar! Priserna
Lynch Bages 1975: 899 DKK
Jaboulet Hermitage la Chapelle 1991: 1395 DKK
Lafleur de Gay 1990: 1200 DKK
La Lagune 1996: 565 DKK
 

MartinE

Medlem
Mina senaste byten:

Charles Dufour Le Champ du Clos 2011
Charles Dufour Le Corroy Œil de Perdrix 2013
Charles Dufour La Pulpe Et le Grain - part 2 2009
Marguet Les Crayères 2011
Marguet La Grande Ruelle 2011
Marguet Le Parc 2011
Marguet Vintage 2009
José Michel Cuvée du Père Houdart
José Michel Blanc de Blancs 2007
José Michel Blanc de Blancs 2008
José Michel Grand Vintage 2008
José Michel Special Club 2008
 

Maglia Rosa

Medlem
Nyss hemkommen från Rom med tre spontanköp från enoteca costatini.
Funderar lite på dricka/lagra? Någon som har några idéer?
Båda årgångarna går att dricka tidigt, handlar väl mest om tycke och smak.
Jag brukar inte tycka det är värt att sitta länge på Produttori...
 

Zingo

Medlem
Köpte dagens Cavistelåda, har bara en undran om någon vet hur många "lådor" som brukar finnas tillgängliga på ett ungefär då det verkar bli slutsålt fort vad jag sett de senaste släppen?
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Köpte dagens Cavistelåda, har bara en undran om någon vet hur många "lådor" som brukar finnas tillgängliga på ett ungefär då det verkar bli slutsålt fort vad jag sett de senaste släppen?
Ping @Martin Berggren! Min gissning är att det varierar ganska kraftigt beroende på hur stor odlaren är o hur poppis de varit tidigare! Ta ex. Savart på fyra (?) hektar som kanske inte kan leverera supermycket och där trycket från kunder här är mycket högt - slutsålt inom första kvarten! Ska man vara på den säkra sidan bör man nog hänga på låset o bestämma sig snabbt!
 
Toppen