Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
April...maj..

2014 SQN Piranha
Andremily no 3
2013 Charles Smith Syrah Royal City
2014 Arnot Roberts Sonoma Coast Syrah
2012 Celsus
2013 Tempier Bandol
1998 Chateau Lanessan
2013 Yalumba The Cigar
2015 Bodegas y Viñedos Ponce P.F

Jaha! Så gick det med det köpstoppet....
 

Carlsson

Medlem
IMG_1761.JPG

Hämtade ut 2 Pol Roger BdB 2008. Får nog nöja mig med 4 stycken totalt av 2008. Snart är 2009 på väg ut i butikerna.
Klickade hem 6 stycken Leitz Rudesheimer Berg Kaisersteinfels Terrassen 2015.
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
April...maj..

2014 SQN Piranha, Andremily no 3, 2013 Charles Smith Syrah Royal City
2014 Arnot Roberts Sonoma Coast Syrah, 2012 Celsus, 2013 Tempier Bandol, 1998 Chateau Lanessan
2013 Yalumba The Cigar, 2015 Bodegas y Viñedos Ponce P,
Jaha! Så gick det med det köpstoppet....
Jisses...
 

Mmm

Medlem
Ropade in ett par trevliga flaskor på vinforum.dk (dansk nätauktion) igår:
Comte George de Vogue Chambolle Musigny 1:er cru 1999
Comte Lafon Meursault Genevrieres 1:e cru 2012

samma säljare hade även ett annat vin (från Baden) som jag köpte på impuls (har aldrig hört talas om det)
Enderle & Moll Pinot Noir Muschelkalk 2015
 

Daniel A

Administratör
2009 Domaine Guiberteau, Les Arboises, Saumur - magnum
2015 Domaine Guiberteau, Saumur
2013 Domaine Guiberteau, Brézé, Saumur blanc
2011 Alexandre Bain, Mademoiselle M - magnum

Guiberteaus 2015 ska drickas ganska omgående. Är den bra blir det nog att återvända till grannlandet och köpa en låda!

DSC_1873.JPG
 

MartinE

Medlem
Det är ett klart gränsfall huruvida det här borde hamna i "idag dricker vi..."-tråden eller här, men ni får helt enkelt se det som ett slag för gränsöverskridande verksamhet! :)

Igår var @Daniel A, @Skaggs och jag på lite äventyr i Köpenhamn. Första anhalten blev Torvehallerne och Mikkeller & Friends. Där hittade jag denna trio fina flaskor:

IMG_3226.jpg
(Not Just Another Wit, Oktober Pretzel och Milk Stout)

Därefter släntrade vi vidare mot Vinoble/Vinbanken där jag fyndade dessa båda rackare:

1998 Pierre Péters Cuvée Spéciale (Les Chétillons)
2008 Zind-Humbrecht Pinot Noir Heimbourg

Efter en snabb fika tog vi oss över till Christianshavn där det blev ett litet stopp på Cibi e Vini innan vi hamnade hos Rosforth & Rosforth (under broen). Här var det sedvanlig lördagsunderhållning, denna dagen med visst fokus på cider från Eric Bordelet. Det bjöds på dessa tre flaskor:

IMG_3174.JPG


Päroncidern (Authentique) var riktigt trevlig (men inte tillräckligt bra för att trigga köpnerven), medan de båda övriga var ganska slätstrukna. Vårt fokus skiftade dock ganska snabbt mot övrigt utbud och både @Skaggs och @Daniel A fyllde sina ryggsäcker med såväl planerade som oplanerade inköp. För egen del blev det tre flaskor från Larmandier-Bernier:

Longitude
2008 Cramant Nature Coteaux Champenois
2009 Vertus Rouge Coteaux Champenois


Efter den mödosamma shoppingen var vi så klart rejält sugna på att dricka lite vin och få vila våra fötter. Nästa anhalt blev därför favoritbaren Ved Stranden 10. Köpenhamn bjöd på strålande vårväder, vilket gjorde att alla normala människor flockades kring barens uteservering - medan vi fick hela insidan för oss själva! :)

Vi hann ungefär säga "champagne" innan den skäggprydde servitören skyndade iväg för att hämta en flaska vi måste smaka. Något förbryllade (vi ville ju beställa själva...) fick vi sedan var sitt glas av denna fina flaska:

IMG_3176.JPG


Emmanuel Brochet Le Mont Benoit var en väldigt trevlig champagne (och ytterligare ett bevis på att blandningar av 2012 och 2013 blir riktigt bra)! Jag har haft producenten under radarn men inte hunnit prova något tidigare. Nu är jag verkligen sugen på att köpa mer!

Trots fullträffen med ovanstående ville vi vara med och bestämma i fortsättningen och då valde vi att plocka in följande flaska:

IMG_3180.JPG


1998 André Beaufort Brut Nature Millésime var en mogen rackare som bjöd på vax, honung, mogna gula äpplen, mynta, halm och tuttifrutti. Mycket, mycket bra!

@Daniel A och @Skaggs var företagsamma och beställde in lite mat på Ved Stranden 10, medan jag hade fullt fokus på champagnerna... Jag började därför, passande nog, bli rejält hungrig när det blev dags att gå vidare till dagens slutdestination: Bar'Vin!

Här beställde vi snabbt in ytterligare ett bubbel:

IMG_3184.JPG


2009 Georges Laval Les Chênes visade sig dock vara ett riktigt barnarov. Det här blir sannolikt ett stort vin med några års ytterligare lagring, men igår var det klart stramt och oförlöst. Klart spännande doft förvisso!

Nästa flaska var också ung, men en betydligt större fullträff:

IMG_3211.jpg


@Daniel A har redan berättat det mesta som behöver sägas om 2011 Clos Rougeard Saumur Champigny Les Poyeux, så jag nöjer mig med att konstatera: Klart kul kultvin!

Matmässigt var @Skaggs och @Daniel A förhållandevis blygsamma på det här stället, medan undertecknad glatt frossade i sig fyra rätter. I tur och ordning: Vit sparris, pata negra, foie gras och grillad spetskål:

IMG_3198.JPG


IMG_3199.JPG


IMG_3201.JPG


IMG_3205.JPG


Omdöme om maten: bra, men inte fantastisk.

@Skaggs blev dessvärre tvungen att lämna lite tidigare, medan @Daniel A och jag dröjde oss kvar på restaurangen. Det behövde vi inte ångra, för strax efter att vi betalat för kalaset bad vår värd, Nils Thyge på Bar'Vin, att vi skulle ta med oss våra rödvinsglas och stanna till i baren på vägen ut. Där och till vår (framförallt Daniels) stora förtjusning plockade han fram följande flaska:

IMG_3215.jpg


Nils hällde upp var sitt glas till oss och till sig själv och det var uppenbart att han älskade både vinet och det faktum att vi hade beställt en annan flaska från samma producent! En bra avslutning på en mycket trevlig shoppingdag i Köpenhamn!
 
Last edited:

MB2014

Medlem
3 st Clos de l'Oratoire des Papes, Blanc, 2015
3 st Chateau La Rouvière, Rouge, 2010
3 st Xavier, La Réserve, X XI XII
5 st Georg Breuer, Berg Rottland, 2015
5 st Georg Breuer, Nonnenberg, 2015
12 st Château Mont-Redon, Châteauneuf-du-Pape Blanc, 2015
1 st Gosset Celebris extra brut, 2004
 

Bastardo

Medlem
Det är ett klart gränsfall huruvida det här borde hamna i "idag dricker vi..."-tråden eller här, men ni får helt enkelt se det som ett slag för gränsöverskridande verksamhet! :)

Jäklar så många ”porrbilder” du hade … ;) Nu är jag redan hungrig, fast jag har tagit lite av min kvällsmat i flytande form … ;)
Fy på dig, att inleda stackars sate till syndens väg! :)
 

Bastardo

Medlem
Beställde Bristlylådan 10 - Cascina Disa. Innehåll:
2 x 2015 Barbera d'Alba, 2 x 2015 Langhe Nebbiolo och 2 x 2010 Barolo Perno
Verkar vara en bra låda! :)
Ursäkta mig, men om det är frågan om SB-produkter, så varför kan ni inte lägga varunummer med? Eller är det liksom något skämmigt med det? ;) Har sett att de flesta som rekommenderar vin, försöker undvika det till varje pris att ange numret på bolis! Vad fasicken är det fel med det? :(
 

Poussard

Medlem
Ursäkta mig, men om det är frågan om SB-produkter, så varför kan ni inte lägga varunummer med? Eller är det liksom något skämmigt med det? ;) Har sett att de flesta som rekommenderar vin, försöker undvika det till varje pris att ange numret på bolis! Vad fasicken är det fel med det? :(

"Bristlylådan 10" ger ju dock bara 1 träff så kanske inte så superfarligt?
 

Bastardo

Medlem
"Bristlylådan 10" ger ju dock bara 1 träff så kanske inte så superfarligt?
Nej, du har rätt, men i många andra fall utelämnar man numret på SB. Av vilken andledning, kan jag inte förstå!
Nästa steg är väl att vi ska inte nämna priset, druvan etc. ;) Som i mitt exempel förut. Hur kan man utelämna det viktigaste på ett vin?
 

Bastardo

Medlem
Jag tycker inte att druvsorten är det viktigaste på ett vin men nu är det alldeles för offtopic så starta en egen tråd om du tycker det är intressant!
Men om det gäller söta endruvesviner från Tyskland är det ytterst relevant!
Tack för tipset för att starta en tråd om det. :) Det kanske jag gör, men kan utvidga ämnet en smula. Anything goes … och det är bra för att försöka få lite fart på den här sajten där det inte händer så mycket. ;)
 
Toppen