Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Fick ett mail för någon timme sedan med detta erbjudande och beställde tre flaskor. Svårt att få med sig fler hem till Sverige.
Intressant. På en masterclass med Krug för två år sedan (http://vintomas.wordpress.com/2012/08/26/krug-masterclass-hos-decanter/), nämnde deras marknadschef Romain Cans att de funderade på att göra något med äldre Grande Cuvée. Jag har för mig att han sa det när en mindre krets av oss stod och pratade med honom efter provningen. Detta borde i så fall vara något som är för Grande Cuvée vad Krug Collection är för Krug Vintage (min formulering, inte hans).
Det här var första gången jag ser att någon säljer dessa extralagrade Krug Collection, hittills verkar de bara ha dykt upp i provningar som Krug själva ordnar. Jag hittade noteringar från en provning på BBR så sent som härom veckan där det står att de är "not commercially available" (https://www.cellartracker.com/event.asp?iEvent=23056)
Frågan är om den här amerikanska firman är tidigt ute med ett testskott, eller om det är viner som var tänkta att använda för provning som de istället säljer? Lite märkligt i så fall, för då borde det finnas väldigt små mängder.
Savoir-faire med bas 2001 borde vara samma batch som jag provade för två år sedan på Masterclassen, fast nu två år äldre. Den var riktigt bra redan då. Jag var tvungen att fråga om jag hade uppfattat rätt avseende basår, och det hade jag.

Du får väl höra av dig om du känner att du inte har plats för alla flaskorna, utan har ett behov av att byta bort någon av dem, alternativt stoppa in den i en Krug GC-vertikal. :) Problemet med vanliga Krug GC med lite ålder - före ID-koderna infördes hösten 2011 - är inte bara att man inte riktigt vet hur de lagrats (om de är köpta på auktion), utan att man inte vet exakt vilket basår de har. Man kan för all del gissa på ca 7 år före degorgeringsåret (6 år på jästfällningen), men man får nog räkna med att en sådan gissning kan slå +/- 1 år fel, och 2001 eller 2002, resp. 2002 eller 2003 borde ju slå en del på stilen. En "exakt referens" vore därför intressant i en provning med andra GC av ungefär samma ålder.
Den här borde vara degorgerad ca 2008, och jag har vanliga GC som är degorgerade 2008 resp. 2009, därför min nyfikenhet.
 

gece

Man vänjer sig.
Lite blandad kompott i Lissabon:
Krohn Colheita 1982
Fonseca Quinta do Vallada 1991
Adega Mayor Reserva do Comendador 2009
Horácio Simões Moscatel de Setúbal Moscatel Roxo 2008
... och sen brände kreditkortet i fickan på Frankfurt och det fick även bli:
Robert Weil Kiedricher Gräfenberg Riesling GG 2012
samt Krug GC på kvartsmagnum, https://www.krug.com/en/krug-champagnes/krug-grande-cuvee?search=true&id=212026#code
 

kayaker

Cyklist
Dagens blandning:
  • Domenico Clerico Barolo Ciabot Mentin 2008
  • Vilmart Grand Cellier d'Or 2008
  • Schäfer-Fröhlich Bockenauer Spätburgunder R Trocken 2008
  • Château Teyssier 2010 (Tidigare årgångar har varit poppis i vänkretsen och en bra vardags-Bdx.)
 

Larseman

Medlem
2009 Renato Ratti Barolo Marcenasco
2011 Domaine Garon Côte-Rôtie Les Triotes
Ratti är väl fullt drickbar redan nu medan Garon nog får vila ett tag.
 
Köpte även jag Rattis Marcenasco och Borgognos Barolo Liste. De var beställning. Sugen på mogen Rioja. Ser att det finns några i släppet nu. Någon som vill dela med sig?
Castillo Ygay, Montelciego?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dagens köpstopp resulterade i: En flaska vardera av Gros Frère et Sœur Vosne-Romanée och Yellow Tail Pinot Noir. Båda från 2011. Den sistnämnda må representera världens största vinvarumärke, men så ända in i bomben delikat ... och 50 spänn flaskan... Får ju näst intill en hel låda YT för en flaska VR...
 

Elvis

Medlem
Japp, köpte blint efter att Initiale och VO fallit mig i smaken. Friskt vågat, etc... men man får väl vänta ett år eller fler, antar jag, men det är ju bra att ha nåt att se fram emot :)

Du lär inte bli besviken och just Substance tycker jag inte att man behöver vänta särskilt länge på. Vad är det för degorgeringsdatum?

Själv köpte jag en Dom Pérignon 2004 idag på Seouls flygplats. Såg även Dom Pérignon 2004 Jeff Koons Edition som var mycket snygg! Klart snyggare än både Andy Warhol- och David Lynch-varianterna.
 

gece

Man vänjer sig.
Du lär inte bli besviken och just Substance tycker jag inte att man behöver vänta särskilt länge på. Vad är det för degorgeringsdatum?
September 2013, så rätt färsk. Har för mig är jag hört att Anselme tycker man ska vänta minst ett halvår efter degg, men när jag tänker efter är det ju inte så långt bort. En lämplig start på våren kanske?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
September 2013, så rätt färsk. Har för mig är jag hört att Anselme tycker man ska vänta minst ett halvår efter degg, men när jag tänker efter är det ju inte så långt bort. En lämplig start på våren kanske?
Jag drack förra årets batch ca 3-4 mån efter lanseringen och det var ganska lite bubblor i den som jag upplevde.
 

Per Stade

Lege artis
Efter att ha kopt Krug "Savoir Faire" sa fick jag erbjudande om att kopa 2004 Dom Perignon Jeff Koon edition
sa det kunde jag inte lata bli att ta ett par flaskor av. Har inte sett dem ens, ska plocka upp dem vid en
champagneprovning i butiken i morgon.
Tydligen inte helt fel eller hur Elvis?
Själv köpte jag en Dom Pérignon 2004 idag på Seouls flygplats. Såg även Dom Pérignon 2004 Jeff Koons Edition som var mycket snygg! Klart snyggare än både Andy Warhol- och David Lynch-varianterna.
 
Toppen