Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mattias Schyberg

Administratör
Dagens besök på SB resulterade i följande:
Rhone
image.jpg

Synpunkter på Cornasen mottages gärna? Ping @ChristianB. Beaucastelen skall avverkas idag tillsammans med en 90-talare, den andra hamnar i @vininfo.nus källare...

Rioja
image.jpg

Verkar vara mångas favoriter i släppet, kunde därför inte motstå...

Övrigt
image.jpg

Aalto testades på restaurang Somm igår, trevlig fruktbomb med fin struktur. Någon som har koll på Barberan och sydafrikanen?

För övrigt, Mullineux syrah låg högst upp på min lista, men var tyvärr försenad av någon anledning. Surt! :mad:
 
Last edited:
Beställde några flaskor F.X. Pichler Riesling Smaragd Steinertal 2012, då vinet levererade bra när jag provade det senast.

(Fick på köpet ännu en inblick i Systembolagets fördelningspolicy. 18 flaskor till Stockholm, 18 flaskor till webben, inga flaskor till resten av landet. Intressant nog är inga av flaskorna i Stockholm sålda just nu, medan webbsaldot närmar sig noll.)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dagens besök på SB resulterade i följande:
Rhone
Visa bifogad bild 694
Synpunkter på Cornasen mottages gärna? Ping @ChristianB. Beaucastelen skall avverkas idag tillsammans med en 90-talare, den andra hamnar i @vininfo.nus källare...

Rioja
Visa bifogad bild 695

Verkar vara mångas favoriter i släppet, kunde därför inte motstå...

Övrigt
Visa bifogad bild 696

Aalto testades på restaurang Somm igår, trevlig fruktbomb med fin struktur. Någon som har koll på Barberan och sydafrikanen?

För övrigt, Mullineux syrah låg högst upp på min lista, men var tyvärr försenad av någon anledning. Surt! :mad:
Nice catch!
 
Trådskapare
A
Dagens besök på SB resulterade i följande:
Rhone
Visa bifogad bild 694
Synpunkter på Cornasen mottages gärna? Ping @ChristianB. Beaucastelen skall avverkas idag tillsammans med en 90-talare, den andra hamnar i @vininfo.nus källare...

Rioja
Visa bifogad bild 695

Verkar vara mångas favoriter i släppet, kunde därför inte motstå...

Övrigt
Visa bifogad bild 696

Aalto testades på restaurang Somm igår, trevlig fruktbomb med fin struktur. Någon som har koll på Barberan och sydafrikanen?

För övrigt, Mullineux syrah låg högst upp på min lista, men var tyvärr försenad av någon anledning. Surt! :mad:

Sitter tomtarna uppe året runt :)
 

Vino fino

Medlem
Brukar ju kallas Fattig Mans Screaming Eagle.

Jag har bara provat 96:an tidigare. Grymt bra. Fick inget förra släppet, beställde 1 pava idag ('09). Vi får se om de stryker mig den här gången också.
 

Vino fino

Medlem
Beställde också Valdemar, liksom du. Var lite frestad att ta 94'an på magnum, men man har för få tillfällen…så det blev 75cl.

Fullständiga listan som följer:
Shafer Hillside Select
Desjourney's Fleurie
(tack vare tips här från @Swedish och otroliga recensioner på CT)
Desjourney's Väderkvarn
Geheimrat J
(en personlig favorit)
Bellingham Roussanne
Tissot La Mailloche
Cepparello
Valdemar 84
Valdemar 94
 

Mattias Schyberg

Administratör
Beställde också Valdemar, liksom du. Var lite frestad att ta 94'an på magnum, men man har för få tillfällen…så det blev 75cl.

Fullständiga listan som följer:
Shafer Hillside Select
Desjourney's Fleurie
(tack vare tips här från @Swedish och otroliga recensioner på CT)
Desjourney's Väderkvarn
Geheimrat J
(en personlig favorit)
Bellingham Roussanne
Tissot La Mailloche
Cepparello
Valdemar 84
Valdemar 94
Bellingham Rousanne är jag lite sugen på också. Mycket kul på listan.
 

ChristianB

DipWSET
Bellingham Rousanne är jag lite sugen på också. Mycket kul på listan.
Den ska testas! Det är spännande med viner gjorda på sådana druvor och då dessutom från "fel" land. Jag vet att min gamle far är sugen på att öppna en flaska av den så jag ser fram emot att prova inom en snar framtid! :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Beställde också Valdemar, liksom du. Var lite frestad att ta 94'an på magnum, men man har för få tillfällen…så det blev 75cl.

Fullständiga listan som följer:
Shafer Hillside Select
Desjourney's Fleurie
(tack vare tips här från @Swedish och otroliga recensioner på CT)
Desjourney's Väderkvarn
Geheimrat J
(en personlig favorit)
Bellingham Roussanne
Tissot La Mailloche
Cepparello
Valdemar 84
Valdemar 94

Drack Desjourney's Fleurie igår. Riktigt bra! Behövde ett par timmars luftning dock.
Noterade att det inte står Beaujolais någonstans på flaskan. Märkligt? Hörde också dom som bestämmer i regionen hade fått för sig att den var så atypisk så i fortsättningen får den inte buteljeras som Fleuri.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Dagens besök på SB resulterade i följande:
Rhone
Visa bifogad bild 694
Synpunkter på Cornasen mottages gärna? Ping @ChristianB. Beaucastelen skall avverkas idag tillsammans med en 90-talare, den andra hamnar i @vininfo.nus källare...

Rioja
Visa bifogad bild 695

Verkar vara mångas favoriter i släppet, kunde därför inte motstå...

Övrigt
Visa bifogad bild 696

Aalto testades på restaurang Somm igår, trevlig fruktbomb med fin struktur. Någon som har koll på Barberan och sydafrikanen?

För övrigt, Mullineux syrah låg högst upp på min lista, men var tyvärr försenad av någon anledning. Surt! :mad:

Plockade en flaska av Barberan till den Italienprovning jag skall hålla ikväll. Just dekanterat, men verkar trevlig. Massa italiensk frukt, lite lägre syra än vad jag förväntade mig. Inte överdrivet komplex, men god och drickvänlig.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Plockade en flaska av Barberan till den Italienprovning jag skall hålla ikväll. Just dekanterat, men verkar trevlig. Massa italiensk frukt, lite lägre syra än vad jag förväntade mig. Inte överdrivet komplex, men god och drickvänlig.
Ok, får bli ett melodifestivalsvin då, men inte idag. ;)
 

Swedish

Medlem
Drack Desjourney's Fleurie igår. Riktigt bra! Behövde ett par timmars luftning dock.
Noterade att det inte står Beaujolais någonstans på flaskan. Märkligt? Hörde också dom som bestämmer i regionen hade fått för sig att den var så atypisk så i fortsättningen får den inte buteljeras som Fleuri.

08:an av Fleurie Chapelle des Bois blev inte godkänd av INAO och fick heta "L'Interdit". 09:an bär benämningen Fleurie.
 
Trådskapare
A
Drack Desjourney's Fleurie igår. Riktigt bra! Behövde ett par timmars luftning dock.
Noterade att det inte står Beaujolais någonstans på flaskan. Märkligt? Hörde också dom som bestämmer i regionen hade fått för sig att den var så atypisk så i fortsättningen får den inte buteljeras som Fleuri.

Med allt tjat från medlemmarna på forumet så blev det några Desjourneys Fleurie idag. ALLT är forumets fel.
 
Toppen