Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

magnum

Epernay, Frankrike
Haha, ja vi kan dra det hur långt som helst. Men nej jag lever inte 100% enligt naturens lagar. Gör så gott jag kan men ibland är en trälåda att föredra ;)
Har faktiskt inte fått kontakt där jag kunnat köpa direkt via producent.
Visst kan vi det men det var du som la kritik till vinälskaren som åkte från Uppsala till Stockholm!
Har du försökt?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Visst kan vi det men det var du som la kritik till vinälskaren som åkte från Uppsala till Stockholm!
Har du försökt?
Jag ger kritik på hur systembolaget "tvingar" oss vinälskare att riskera i en tid som denna. Har inget med kritik mot oss som älskar vin. Hade en större allokering funnits online, hade man inte behövt (möjligtvis) åka från Uppsala till Sthlm.
Jag står på ett par listor, men är nog år bort från någon allokering. Närmst är stödet till Fanwine.se.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag ger kritik på hur systembolaget "tvingar" oss vinälskare att riskera i en tid som denna. Har inget med kritik mot oss som älskar vin. Hade en större allokering funnits online, hade man inte behövt (möjligtvis) åka från Uppsala till Sthlm.
Jag står på ett par listor, men är nog år bort från någon allokering. Närmst är stödet till Fanwine.se.
Hemleverans??!!
 

BallyJ

Medlem
Jag ger kritik på hur systembolaget "tvingar" oss vinälskare att riskera i en tid som denna. Har inget med kritik mot oss som älskar vin. Hade en större allokering funnits online, hade man inte behövt (möjligtvis) åka från Uppsala till Sthlm.
Jag står på ett par listor, men är nog år bort från någon allokering. Närmst är stödet till Fanwine.se.
Så är det i Corona-tider som fördelningen inte är ok, eller är det något som adderar till den redan "orättvisa" fördelningen?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Så är det i Corona-tider som fördelningen inte är ok, eller är det något som adderar till den redan "orättvisa" fördelningen?
Mycket intressant poäng. Jag vill ju såklart säga att det alltid är orättvis fördelning då man själv inte bor i någon av de stora städerna med mestadels av allokeringen. Men självklart skall det finnas sortiment i butik, annars varför ha butiker?.
Det som kanske känns mest orättvist är att det är kvotering på butiker, kvotering på webbsläpp men EJ kvotering på TS där det finns få flaskor.
 

BallyJ

Medlem
Mycket intressant poäng. Jag vill ju såklart säga att det alltid är orättvis fördelning då man själv inte bor i någon av de stora städerna med mestadels av allokeringen. Men självklart skall det finnas sortiment i butik, annars varför ha butiker?.
Det som kanske känns mest orättvist är att det är kvotering på butiker, kvotering på webbsläpp men EJ kvotering på TS där det finns få flaskor.
Jag håller i grunden med dig om att det är orättvist, men min uppfattning är att det inte går att göra detta på ett rättvist sätt för alla. Jag tror mer att det är grundförutsättningarna som avgör hur man tycker i den här frågan. Men en kombo för TS med fördelning till butik och kvotering likt webblansering online kanske hade varit bra? Sedan finns ju allokering a la Vinunic som eliminerar möjligheten för många att "testa" fina viner. Jag tror att importörerna hade kunnat göra mycket också för att förbättra detta, som att komma in i ehandelsmatchen och uppdatera årgångar och produktinformation/producentinformation på sina hemsidor samt visa lagersaldo för privatimport. De allra flesta är sååå dåliga så jag förstår att det inte fungerar bra på SB heller. Vill även säga att jag inte förespråkar monopol men det är bara att gilla läget.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag håller i grunden med dig om att det är orättvist, men min uppfattning är att det inte går att göra detta på ett rättvist sätt för alla. Jag tror mer att det är grundförutsättningarna som avgör hur man tycker i den här frågan. Men en kombo för TS med fördelning till butik och kvotering likt webblansering online kanske hade varit bra? Sedan finns ju allokering a la Vinunic som eliminerar möjligheten för många att "testa" fina viner. Jag tror att importörerna hade kunnat göra mycket också för att förbättra detta, som att komma in i ehandelsmatchen och uppdatera årgångar och produktinformation/producentinformation på sina hemsidor samt visa lagersaldo för privatimport. De allra flesta är sååå dåliga så jag förstår att det inte fungerar bra på SB heller. Vill även säga att jag inte förespråkar monopol men det är bara att gilla läget.

Det du säger är helt rätt! Självklart kan man inte dela lika på allt vilket är förståligt.
Japp det vore så perfekt om importörerna höll uppdaterat. Jag tycker Vinunic gör det väldigt bra. Kikar där varje vecka. Men det är lite svårt att hitta dit. Tycker också det är bra att SB har skrivit ut vilken importör det är, så man kan kika deras sortiment (när det är uppdaterat).
Blir ju lätt rörigt när det är många kockar till soppan, så självklart svårt för SB att hålla allt uppdaterat, men det är ju stora nackdelen med ett monopol.. Och hur mycket vi än klagar blir det inte bättre. Se på nya sidan som inte ens kan fixa ett enkelt fel på priser över 1000 kr hamnar på 2 rader.
 

BallyJ

Medlem
Jag tycker absolut det mest rättvisa borde vara websläpp på ALLT tillfälligt sortiment och kvotering. Typ max 2 flaskor första timmen och sen kan det släppas fritt! Det som är kvar efter en dag kan man skicka ut i butikerna!
Jag utgår ifrån att detta hade passat dig bäst också(med reservation för att jag kan ha fel såklart)? Är tiden för säljstart av vikt, eller skulle det kunna vara närsomhelst på dygnet?
 

buteljen

Medlem
Jag utgår ifrån att detta hade passat dig bäst också(med reservation för att jag kan ha fel såklart)? Är tiden för säljstart av vikt, eller skulle det kunna vara närsomhelst på dygnet?
Kl 10 funkar väl fint på websläppet, så det är väl en bra kandidat? Men personligen passar det mig när som helst på dygnet :)
 

BallyJ

Medlem
Kl 10 funkar väl fint på websläppet, så det är väl en bra kandidat? Men personligen passar det mig när som helst på dygnet :)
Fint för vem då? Jag tänker på alla som inte har möjlighet att sätta sig framför en bra dator med bra uppkoppling och klicka. Kl 10 är ju trots allt arbetstid för de flesta i Sverige. Jag tänker att klockan 18:00 kanske hade varit en bra tid för att var rättvis mot alla som har missat släppen kl10 under de senaste åren.
 

buteljen

Medlem
Fint för vem då? Jag tänker på alla som inte har möjlighet att sätta sig framför en bra dator med bra uppkoppling och klicka. Kl 10 är ju trots allt arbetstid för de flesta i Sverige. Jag tänker att klockan 18:00 kanske hade varit en bra tid för att var rättvis mot alla som har missat släppen kl10 under de senaste åren.
Ja absolut det hade säkert funkat om man kan få till det .
 

BallyJ

Medlem
Om vi pratar rättvisa är väl ändå fri handel det mest rättvisa?
Finns nog flera olika definitioner på frihandel och rättvisa beroende vem du frågar, och var du befinner dig. Kan t ex tänka mig att länder i Asien inte tycker att frihandel inom EU är rättvist mot dem och vice versa. Att prata om rättvisa blir lätt en subjektiv diskussion. Bara för att vi i Sverige har en syn på rättvisa(generaliserande) behöver inte den på något vis vara korrekt. Blir lite off-forum-topic nu men ändå.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Finns nog flera olika definitioner på frihandel och rättvisa beroende vem du frågar, och var du befinner dig. Kan t ex tänka mig att länder i Asien inte tycker att frihandel inom EU är rättvist mot dem och vice versa. Att prata om rättvisa blir lätt en subjektiv diskussion. Bara för att vi i Sverige har en syn på rättvisa(generaliserande) behöver inte den på något vis vara korrekt. Blir lite off-forum-topic nu men ändå.
För att komma tillbaka till ämnet genom Asien, så är vinhandeln djävulskt orättvis där. Importskatterna är ju sinnes! Ett vin som kostar kring 69 kr i Sverige betalade vi 250 kr för! Svårt att inte vara sjukt tätt och dricka gott där.
 

BallyJ

Medlem
För att komma tillbaka till ämnet genom Asien, så är vinhandeln djävulskt orättvis där. Importskatterna är ju sinnes! Ett vin som kostar kring 69 kr i Sverige betalade vi 250 kr för! Svårt att inte vara sjukt tätt och dricka gott där.
Det låter som att det kostar mer pengar där, men om det är rättvist eller inte är en annan fråga. Det jag vill komma till är att vi i det här forumet är nog lite mer privilegierade(gäller såklart inte alla, men av de vininköp som görs så går det nog att "rättvist"generalisera så) än den genomsnittlige vinköparen i Sverige, och tycker att det är orättvist när vi inte får bästa förutsättningar till att köpa det vin vi vill i Sverige sett ur våra egna förutsättningars perspektiv. Min tolkning av det är att vi på forumet tycker att det är rättvist när vi får de förutsättningar som är mest förmånliga för oss personligen att köpa de vin vi vill. Jag tycker t ex att det är orättvist att det inte går att köpa DRC via webblansering, men kan tänka mig att de som får tilldelning tycker att det är rättvist som det är, vem som har rätt är svårt att säga. Samma gäller Selosse, Chateau Rayas osv...
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Det jag vill komma till är att vi i det här forumet är nog lite mer privilegierade(gäller såklart inte alla, men av de vininköp som görs så går det nog att "rättvist"generalisera så) än den genomsnittlige vinköparen i Sverige, och tycker att det är orättvist när vi inte får bästa förutsättningar till att köpa det vin vi vill i Sverige sett ur våra egna förutsättningars perspektiv.
Tror faktiskt du satte spiken i kistan med dem orden.
 
Toppen