Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

LeChat

Medlem
81829148-E4FC-408D-9040-E3D7C192629B.jpeg

Kunde inte motstå att köpa ett par flaskor. Att denna hissats många gånger har varit svårt att undgå. Har däremot inte själv provat den eftersom vanliga roséviner aldrig har intresserat mig. Men nu ska ju denna tydligen vara allt annat än just vanlig så en blir ju nyfiken.
Men hur och när ska den drickas? Tips?
 

zippan

Medlem
Visa bifogad bild 24980
Kunde inte motstå att köpa ett par flaskor. Att denna hissats många gånger har varit svårt att undgå. Har däremot inte själv provat den eftersom vanliga roséviner aldrig har intresserat mig. Men nu ska ju denna tydligen vara allt annat än just vanlig så en blir ju nyfiken.
Men hur och när ska den drickas? Tips?
Nu har jag inte druckit den, eller någon annan rosé från Lopez de heredia. Men i matväg, till rått kött, råbiff är den nog kanon till.
Eller Carpaccio om man föredrar det.
 

buteljen

Medlem
Visa bifogad bild 24980
Kunde inte motstå att köpa ett par flaskor. Att denna hissats många gånger har varit svårt att undgå. Har däremot inte själv provat den eftersom vanliga roséviner aldrig har intresserat mig. Men nu ska ju denna tydligen vara allt annat än just vanlig så en blir ju nyfiken.
Men hur och när ska den drickas? Tips?
Jag gillar den till grillad/halstrad fisk o skaldjur, tapasrätter och charkuterier
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Totalt extraordinärt cementerat köpstopp:

9F75FFB9-23DF-4328-8697-95E81B6B47C9.jpeg


…och auktionen tillåter mig plocka hem denna för 250 pickalurwer…
Jag är oemotståndlig, dvs, jag kan inte stå emot det enorma grupptrycket att klicka in och hem denna typ av galet underbara megafynd.
Lyckost mig!
Nu bara vänta tills den fyller 100 och fira att planeten (konstigt nog) finns kvar!
 

Sonderlese

Medlem
Totalt extraordinärt cementerat köpstopp:

Visa bifogad bild 25007

…och auktionen tillåter mig plocka hem denna för 250 pickalurwer…
Jag är oemotståndlig, dvs, jag kan inte stå emot det enorma grupptrycket att klicka in och hem denna typ av galet underbara megafynd.
Lyckost mig!
Nu bara vänta tills den fyller 100 och fira att planeten (konstigt nog) finns kvar!
GRTZZZZZZZ!!!!
Men varför vänta? Planeten onekligen finnes kvar och troligen människorna med, men det finns en liten, liten risk att DU kanske inte finns kvar! Och vad är det då mening med en sådan fantastiskt flaskfynd?!
 

Tobias92

Medlem
Totalt extraordinärt cementerat köpstopp:

Visa bifogad bild 25007

…och auktionen tillåter mig plocka hem denna för 250 pickalurwer…
Jag är oemotståndlig, dvs, jag kan inte stå emot det enorma grupptrycket att klicka in och hem denna typ av galet underbara megafynd.
Lyckost mig!
Nu bara vänta tills den fyller 100 och fira att planeten (konstigt nog) finns kvar!
Vad är oddsen på att den är drickbar och god? Förstår att det inte är det primära syftet med köpet men för skojs skull, vad tror ni? :D
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad är oddsen på att den är drickbar och god? Förstår att det inte är det primära syftet med köpet men för skojs skull, vad tror ni? :D
Köper bara sådant jag kan förvänta mig stor njutning av.
Ibland tar jag naturligtvis liten risk eller utmanar mig med sådant jag ännu ej erfarit.
Men, ingen risk är tagen med detta vin.
Sådana här ungviner från Banyuls är alltid unga och alltid bra :cigarr:
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ännu en av de där i det närmaste odödliga vinerna från Sauternes ramlade in idag. Tillsammans med några ändå yngre Muscadetter från Amazon.co.jp. Av Muscadetterna var det en som ej ägnat sig åt "sur lie". Blir spännande det också!
PXL_20211215_074504907.MP.jpg

1978 Climens
2020 Domaine David 'Les Barboires', Muscadet de S&M sur Lie
2020 Domaine David 'Clos du Ferré' VV, M de S&M sur Lie
2018 Sauvion Hermines du Cardinal, M de S&M ej Sur Lie
2019 Marquis de Goulaine, M de S&M sur Lie

...och en röd mix från auktionerna:
PXL_20211215_074940474~2.jpg

2015 Alvaro Palacios 'Les Terrasses', Priorat
2005 Rudeles, Ribera del Duero (drack en i helgen - mycket bra pang för pengen!)
2009 Los Colmillos, Toro
1994 Thomas Hardy CS, Coonawarra

....nu jäwlarns är det stenhårt köpstopp året ut!
 
Last edited:
Toppen