Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

LeChat

Medlem
299BE272-773E-4BB8-B994-1D25FEBD836D.jpeg

Kunde inte låta bli att bjuda på dessa igår. 350:- inkl. frakt känns överkomligt när 2017 kostar 259:- på SB. Tid är pengar som bekant.
Har inte provat årgång 2005 tidigare, men den borde kunna vara bra tycker jag, men ibland är den lite lurig.
Första korken rycks inom kort.
 

Mexikanaren

Medlem
Tänkte fråga vad folk hade tyckt om att få en Guidalberto 750ml och en Guidalberto magnumflaska i owc (trälåda). Båda två samma årgång.
Funderade på om det hade varit en kul present att få 2 olika storlekar av samma vin.
Den "lilla" så kan man prova vad man får och den stora kan man spara till X evenemang.

Funderade på att ge bort detta till en släkting men ville först höra om folk tycker det hade varit OK eller om man istället "bara" bör satsa på några olika flaskor istället?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Tänkte fråga vad folk hade tyckt om att få en Guidalberto 750ml och en Guidalberto magnumflaska i owc (trälåda). Båda två samma årgång.
Funderade på om det hade varit en kul present att få 2 olika storlekar av samma vin.
Den "lilla" så kan man prova vad man får och den stora kan man spara till X evenemang.

Funderade på att ge bort detta till en släkting men ville först höra om folk tycker det hade varit OK eller om man istället "bara" bör satsa på några olika flaskor istället?
Alltför få människor får äran att testa en halv- mot en magnum av samma vin. O ack vilken skillnad det är! Jag tycker det är en fantastisk present. :cigarr:
 

Mexikanaren

Medlem
Alltför få människor får äran att testa en halv- mot en magnum av samma vin. O ack vilken skillnad det är! Jag tycker det är en fantastisk present. :cigarr:
För mitt val stod mellan Mastrojanni (brunello) 750ml och en magnumflaska av samma brunello. Från en väldigt bra årgång med, dvs 2016.

Detta står då mot Guidalbertos i samma utförande.
Personligen skulle jag nog själv velat ha en mastrojanni då jag är väldigt för brunello, men en "baby-sassi" borde ju inte kunna gå fel heller.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Du bor lite långt bort. Hade gärna druckit Montus med dig!:kyss:
Hoppas du inte hinner bälga i dig alla innan vi kan umgås.
Tokyo borde locka!
Liksom Swe lockar i den andra riktningen…

Om små under sker är det varning för galet underbara aftnar i Tokyo sista tvp veckorna i mars. Men, omikron verkar spoliera det hela. Får dricka min '66 Yquem själv, vad det verkar. *pft*
 

Bentone

Medlem
Hej!
Undrar lite över era erfarenheter av Selosse VO och drickfönster. Hur långt efter degorgering tycker ni att man får ut det mesta av vinet och hur tycker ni lagringen gör skillnad? Förstår att alla har olika preferenser men det kanske kan leda till en hint om något :)
 

Daniel A

Administratör
Hej!
Undrar lite över era erfarenheter av Selosse VO och drickfönster. Hur långt efter degorgering tycker ni att man får ut det mesta av vinet och hur tycker ni lagringen gör skillnad? Förstår att alla har olika preferenser men det kanske kan leda till en hint om något :)
VO är den Selosse jag druckit minst i "standardkvartetten". Fyra flaskor genom åren har det blivit, för sen slutade jag öppna dem. De imponerande inte särskilt (för att vara Selosse), så jag tänker att de behöver tid. Hur lång tid har jag tyvärr inte listat ut än, så hoppas andra kan fylla på där. Tänker inte öppna mina flaskor förrän de fått 10 år på korken.
 

Bentone

Medlem
VO är den Selosse jag druckit minst i "standardkvartetten". Fyra flaskor genom åren har det blivit, för sen slutade jag öppna dem. De imponerande inte särskilt (för att vara Selosse), så jag tänker att de behöver tid. Hur lång tid har jag tyvärr inte listat ut än, så hoppas andra kan fylla på där. Tänker inte öppna mina flaskor förrän de fått 10 år på korken.
Tack för svaret! Det blir som vanligt att låta tålamodet prövas. Hade någon tanke om att de kunde vara tillgängliga ganska tidigt. Vi får se om någon annan kan hjälpa till att fylla på med lite erfarenheter, vore uppskattat :)
 

zippan

Medlem
Ja häftigt vin, färgen är brun orange men vinet har fortfarande spänst. Det var min första brunello med 10+ års lagring så jag har inte så mycket att jämföra med, men för mig var det ett minnesvärt vin. Väldigt intensivt, komplext och fullt av karaktär.
Riktigt smaskig! Påtagligt mogen utan att börja bli trött.
Tack för att ni puttade mig över kanten.

Blir nog att dra en kork av denna idag Torsdag, bör jag lufta den i en karaff?
Om ja, någon indikation på tid?
 
Toppen