Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Oscaro

Medlem
Fick leverans av några lådor 2020 Le Grappin, ska bli spännande att pröva deras meursault! Fick även hem en låda Chateau la Serre 2010 som ska bli trevlig att följa över kommande årtionde.
202AAFBC-8468-41E8-99FC-A2A2C35B1525.jpeg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har hämtat ut årets näst sista leverans:
2019 Domaine Grand Veneur CNDP VV
2019 Clos Mogador
2020 Benjamin Leroux Echezeaux
2020 Benjamin Leroux Meursault Les Genevrieres
2020 Benjamin Leroux Clos de la Cave des Ducs
Visa bifogad bild 27692
Grand Veneur och Mogador! Så magiskt... Åh vad lycklig jag blir att se dem!

De övriga ser mest ut som:
Tipp tapp
Tippe tippe tipp tapp,
Sjukdom är i husen!
Ääär i huuusen...
Tipp tapp ... Mymnvhr mummel
Vi erkänner gott som Zathan!
Släckta äro ljusen...
Va fan är allt det andra?
Äääro ljusen!
(Brandkåren kommer )


Clos Mogador är en underbar makare, även om priset stigit för högt pga torka/klimatförändringar. En klar favorit. Trots allt. Har för många goda erfarenheter för att avfärda. Tom en resa dit, urgammal Folka Minibuss runt vingårdarna och 4 timmar privat visning (off season) med enorma mängder prövning :cool: efteråt.
Allt var exceptionellt!!!

Grand Veneur är fö en livslång landningsplats för grymma viner på mitt bord. Efter 10 år är de generellt i början av Grymheten.
 
Last edited by a moderator:

katho27

Medlem
Nu är december här och med det den årliga Selosse tomten kommer med sin utdelning..
Min fråga är. Någon som har 'koll' på ungefär prisnivå (alltså inte auktion/marknads pris, de vet jag redan) utan vad är årets pris ungefär för er som får allokering alt köpa via restaurang?
Jag känner mig själv lite smått lurad av mi kanal när jag blir erbjuden tex
Substance för 450€
Vingårdsvin för 600€
Det är ca dubbla priset mot förra året, därför jag ställer en öppen fråga, någon som har koll på priserna ?
Hej, har inget inblick gällande Selosse tyvärr, men tar mig friheten att haka på i öppen fråga om pris/prisuppgång, och anknyter även till ditt KockJohan svar i annan tråd angående att PP Chetillons 2015 ej kommer på TS som tidigare årgångar utan nu kommer allokeras.

Köpte Chetillons 2014 på TS i dec -21 för 889 pix, priset på wine-searcher etc mångdubbelt högre.

Om en nu skulle försöka få tag på en flaska, t ex via allokering - vad tänker mer erfarna forumister vore ett förväntat/rimligt pris i år?

Vänligen, K
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hej, har inget inblick gällande Selosse tyvärr, men tar mig friheten att haka på i öppen fråga om pris/prisuppgång, och anknyter även till ditt KockJohan svar i annan tråd angående att PP Chetillons 2015 ej kommer på TS som tidigare årgångar utan nu kommer allokeras.

Köpte Chetillons 2014 på TS i dec -21 för 889 pix, priset på wine-searcher etc mångdubbelt högre.

Om en nu skulle försöka få tag på en flaska, t ex via allokering - vad tänker mer erfarna forumister vore ett förväntat/rimligt pris i år?

Vänligen, K
Priset på PP Chetillons 2015 är 1345:- för halvmag och 2695:- för mag.
 

Stefan J

Medlem
Nu är december här och med det den årliga Selosse tomten kommer med sin utdelning..
Min fråga är. Någon som har 'koll' på ungefär prisnivå (alltså inte auktion/marknads pris, de vet jag redan) utan vad är årets pris ungefär för er som får allokering alt köpa via restaurang?
Jag känner mig själv lite smått lurad av mi kanal när jag blir erbjuden tex
Substance för 450€
Vingårdsvin för 600€
Det är ca dubbla priset mot förra året, därför jag ställer en öppen fråga, någon som har koll på priserna ?
Om du blev erbjuden att köpa för halva ovan ifjol hoppas jag du köpte allt du blev erbjuden ! ;) Att hitta dem till lägre pris än du anger för i år är svårt. vad man sen anser rimligt osv är en annan fråga.
 
Priset på PP Chetillons 2015 är 1345:- för halvmag och 2695:- för mag.
Åh dra och bada...jag som hade tänkt beställa mig ett par via PI, men en 50% ökning jämfört med förra årets (halvmagnum) gör nog att jag kollar på annat istället. Dock förstår jag prisökningen till viss del då de varit väldigt billiga i Sverige jämfört med övriga Europa tidigare. :eek:
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Åh dra och bada...jag som hade tänkt beställa mig ett par via PI, men en 50% ökning jämfört med förra årets (halvmagnum) gör nog att jag kollar på annat istället. Dock förstår jag prisökningen till viss del då de varit väldigt billiga i Sverige jämfört med övriga Europa tidigare. :eek:
Gjorde min beställning då jag fick en generös allokering.
Enligt dem så var det Pierre själv som krävde höjningen då det är ganska uppenbart att Sverige är billigast i hela världen, på en för övrigt, fantastisk champagne som är värd klart över 899 kr. Min egen åsikt. Ingen behöver köpa om de inte vill.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jepp, jag upptäckte det idag och lämnade tillbaka alla tre. Blir lika arg på mig själv varje gång jag ser att jag har fått fel årgång efter att jag har kommit hem.
Åååh! Jag blir nästan kränkt av SB…
Varför är det så svårt att vara monopol OCH bedriva kundvård utifrån en basal förståelse av vad det är man säljer?
Varje årgång är en ny årgång!!!
Ett helt nytt vin!

Kanske läge att limma fast sig i några dyra flaskor på SB:

JUST STOP ÅRGÅNGSFELAKTIGHETER!


527DFE55-F7EC-4161-BEDA-5FC272738428.jpeg
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Hej, har inget inblick gällande Selosse tyvärr, men tar mig friheten att haka på i öppen fråga om pris/prisuppgång, och anknyter även till ditt KockJohan svar i annan tråd angående att PP Chetillons 2015 ej kommer på TS som tidigare årgångar utan nu kommer allokeras.

Köpte Chetillons 2014 på TS i dec -21 för 889 pix, priset på wine-searcher etc mångdubbelt högre.

Om en nu skulle försöka få tag på en flaska, t ex via allokering - vad tänker mer erfarna forumister vore ett förväntat/rimligt pris i år?

Vänligen, K
@tobbe81 du betalade vell 1400kr för Chetillon -15 utav din tilldelning ellerhur ?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Länge sedan sist nu som jag drog in en sjuklöver vin. Livet kan ju bli så hektiskt ibland att man tom försakar vinauktioner…

D8A145A8-022A-4DE1-9BFC-04D99207155B.jpeg


2019 Asmadan Winery Kor Reserve Syrah, Turkiet
En knakelibrakare som blev över efter Turkietprovningen eftersom den var en dubblett.

2017 Domaine de Cristia, CdP
Gömmer jag undan!

2020 Concha y Toro Casillero del Diabolo PN Reserva, Chile
Glömmer jag bort

1990 Markus Molitor Zeltinger Zonnenuhr Riesling Auslese **, Mosel
Längtar jag efter! Mums!

2020 Plessis-Duval, MS&M sur Lie, 2 flaskor
Snar njutning!

2021 Wild Puda Chardonnay, Chile
Sås, någon?
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Plötsligt trillade hustruns 4 flaskor in och VIPS! fick vi in sju nya flaskor i vinkällaren.

PXL_20221216_144351508.PORTRAIT.jpg


1991 Reichsrat Von Buhl Forster Pechstein Riesling Halbtrocken, Rheinpfaltz
Jag tänker: vad kan liksom gå fel med en sån här flaska för knappa hunkan? Typ.

2018 Château Carlmagnus, Fronsac (hustruns inköpta 2 flaskor)
Japan: bästa priset på hela jordklotet...

2019 Il Carbonaione Podere Poggio Scaletti, Italien (hustruns inköpta 2 flaskor)
Japan: långt från bästa priset på denna skatt... Sangiovese är King!

1975 CVNE Viña Real, Rioja Gran Reserva
1978 CVNE Viña Real, Rioja Gran Reserva

Två flaskor i lyxig trälåda som tyvärr luktade så mycket mögelskadad källare att den inte fick vara med på fotoskjutet.
Bra Rioja är fantastiskt bra!
...och dessa har definitivt potential att skänka stor glädje efter plopp.
 

Vingubben

Medlem
Tyckte att det var väldigt kul att det gick att beställa nr 1 i Wine Spectators ranking över 2022 års bästa vin via BS för ett vad det verkar rimligt pris, så det blev några flaskor:
2019 Double Diamond Cabernet Sauvignon
Visa bifogad bild 27808
Har inte fattat vad det är som sätter ordningen på deras lista. En Cab för 80$ som tilldelas 94p kommer etta, och en Cab för 65$ som får 95p kommer fyra.
 
Toppen