Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sonderlese

Medlem
Även jag har hämtat ut min SB lottovinst förra veckan:
1FEEADE9-2227-4458-867B-881039FE7918.jpeg

Jag tror minst 3 st. flaskor har hämtats ut från min lilla SB butik på vischan.
Jag siktar på ca. 2040 eller så innan vi avnjuter den.
 

Kolsyra

Kolsyra
Haha ja vilket drag det blev på reignac. Hade själv tänkt köpa 2018 också men trodde inte den fanns i lager :)
aja får köpa 2019 istället.
 

Elvis

Medlem
Jag flyttade till Italien vid årsskiftet och har börjat botanisera bland italienska rödviner. Blev rekommenderad en 2014 Elio Altare Langhe Giarborina på ett hotell i Cervinia under barnens sportlov och blev helt såld. Vilket vin! Sedan drack jag 2016 Elio Altare L'Insieme några dagar senare och den var också mycket bra.

Idag la jag en beställning på sex äldre viner från Elio Altare:

2 x Langhe Arborina 1999
1 x Langhe Larigi 1993
1 x Langhe Larigi 1996
1 x Langhe Larigi 1997
1 x Langhe Larigi 1999

Leverans på torsdag!
 

mackan92

Medlem
Jag flyttade till Italien vid årsskiftet och har börjat botanisera bland italienska rödviner. Blev rekommenderad en 2014 Elio Altare Langhe Giarborina på ett hotell i Cervinia under barnens sportlov och blev helt såld. Vilket vin! Sedan drack jag 2016 Elio Altare L'Insieme några dagar senare och den var också mycket bra.

Idag la jag en beställning på sex äldre viner från Elio Altare:

2 x Langhe Arborina 1999
1 x Langhe Larigi 1993
1 x Langhe Larigi 1996
1 x Langhe Larigi 1997
1 x Langhe Larigi 1999

Leverans på torsdag!
Lite av en kultproducent - en av pionjärerna i och bakom ”Barolo Boys” - aldrig blivit besviken av det jag druckit från dem. Hög klass! Favoriten är tveklöst Arborina
 

LeChat

Medlem
20 år till på rygg så blir dom nog drickbara:D
;)
Har druckit några flaskor av årgång -95 för några år sedan och dessa var helt färdiga för konsumtion. Tänker att 1999 borde kunna vara bra rent åldersmässigt men har ingen koll på årgångens kvalitet.
 

katho27

Medlem
Så anlände det som måste ha varit borttappade rester från webb-släppet (?), 2 av de 32 Palladius tillgängliga online i fredags.

Fick såsom @MartinBz här ovan också lite generellt sug efter Sydafrika och beställde även jag några Hereafter Here.
Gillade verkligen Hemelrand -19 men har inte hunnit prova mina -20 ännu.

IMG_5877.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 28681
Vann dessa 1999 Château Bouscassé Vieilles Vignes nyss på CW för 300:- flaskan allt inkluderat. Bra nivåer och gamla etiketten. Flipp eller flopp, någon som provat årgången?
Har druckit den två gånger, alldeles för ung. Noterade två saker:
94 p (båda gångerna)
S&M, med betoning på M (båda gångerna)

Skulle beskriva det som ditt livs mest magiska megafynd, alla kategorier.
Vill gärna återbesöka detta vin. Kanske i Japan? :p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Gjort några beställningar/köp på webblanseringar som droppade in (inser att jag fått smak på Sydafrika under den senaste tiden):
4x Sadie Soldaat
1x Sadie Palladius
3x Alheit Herafter Here
2x Alheit Hemelsrand
2x Mullineux Granite Chenin Blanc
Kan vi få se porrbilderna?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 28681
Vann dessa 1999 Château Bouscassé Vieilles Vignes nyss på CW för 300:- flaskan allt inkluderat. Bra nivåer och gamla etiketten. Flipp eller flopp, någon som provat årgången?

Har druckit den två gånger, alldeles för ung. Noterade två saker:
94 p (båda gångerna)
S&M, med betoning på M (båda gångerna)

Skulle beskriva det som ditt livs mest magiska megafynd, alla kategorier.
Vill gärna återbesöka detta vin. Kanske i Japan? :p

Mina TN är från 2012 och 2013.
Vill überjävligt ha en TN från både 2023 och 2024 också.
Detta är ett makabert bra vin.
Vore spännande att få höra om varför du zoomade in på just detta vin...
BERÄTTA MER ! ! !
 

LeChat

Medlem
Mina TN är från 2012 och 2013.
Vill überjävligt ha en TN från både 2023 och 2024 också.
Detta är ett makabert bra vin.
Vore spännande att få höra om varför du zoomade in på just detta vin...
BERÄTTA MER ! ! !
Har gillat Brumonts viner sedan länge och brukar kolla vad som dyker på auktioner. Gjorde ett fantastiskt bra köp för några år sedan av 3 flaskor 1995 Montus cuvee prestige och 3 flaskor 1995 Bouscasse VV. Härligt auktionsfynd som gick på 230€ inkl. frakt. Alla uppdruckna och nu bevarade som smaskiga minnen.
 

katho27

Medlem
Haha ja vilket drag det blev på reignac. Hade själv tänkt köpa 2018 också men trodde inte den fanns i lager :)
aja får köpa 2019 istället.
Är det någon här som faktiskt druckit den och kan rapportera?
Har själv, om inget som helst upphåll i handlandet så ändå, en paus i provandet och kan inte rapportera.
Vill inte sätta press på eller hänga ut någon, men det finns indikativa bildbevis från sociala medier på att minst två forumiter med gott renommé faktiskt har smakat Reignac -16 under mars månad..
 
Toppen