Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Vingubben

Medlem
Vackert! Var handlar du? winefinder? Thies? Philipsons?

Ackja, jag ser inte alla Château du har fått hem?
Köper sedan några år tillbaka från Winefinder.

Från vänstra stranden blev det trotjänarna Montrose och Pontet-Canet samt Calon-Segur som jag dock har rätt begränsad erfarenhet av. Från högra stranden blev det Kanonen som man alltid måste beställa, samt la Gaffeliere som jag nog aldrig provat. Inte helt säker på varför denna kom med men läste förmodligen någon recesent en sen fredag. Bestämde mig för att detta skulle bli mitt sista primörköp, men sen kom ju 2022……..
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Veckan började bra med sju nya flaskor vin:

PXL_20230911_065638413_Original.jpeg

  • 1934 Chateau Lafaurie Peyragey
Hade läckage på några droppar under frakten. Doftar ljuvligt! Har beställt stretchtejp som kommer imorgon. Skall täta den hermetiskt. Detta är en flaska från min bucketlist. 1934 är väl en av de mest klassiska årgångarna från Sauternes. Anses 'perfekt'. Bara att skruva upp förväntansvolymen på MAX!
  • 2010 La Braccesca (Antinori) Syrah Cortona Bramasole
Spännande med en Syrah jag ännu aldrig provat. Behöver studera hur favorithuset Antinori kommer med i bilden.
  • 2016 Gramercy Cellars Syrah John Lewis Reserve
Det här lär bli åka av. Ytterligare en flaska är på G in nästa vecka.
  • 2015 Domaine du Daley Mersyca Grande Réserve Les Rueyres
Hejja Schweitz! Inte varje dag man får tag i ett gökur till vin :)
  • 2001 Clos du Moulin aux Moines Auxey-Duresses Moulin aux Moines
Brukar nästan aldrig ha tur med Bgn… Kanske detta blir vändningen?
  • NV Equipo Navazos La Bota de Fino 45 "que va para Amontillado"
Skall alltså vara någonstans mitt mellan Fino och Amontillado. Spännande!
  • 1980 Château Pichon Comtesse de Lalande
Förväntan är på ett klassiskt vin från Pauillac. Varken mer och faen i mig inte mindre!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
PXL_20230916_061340041.jpg

2 fl 2011 La Viala av legendaren Gérard Bertrand (Minervois)
Älskar de här vinerna!

2017 Penfold's RWT
Ptjae. Why not? 🤔

2014 Aurelien Verdet Gevrey-Chambertin
2011 Thibault Liger-Belair Nuits St. Georges 'La Charmotte'

Bourgogne... Hmm 🧐

2 fl 2019 Paleo
Förmodligen sista inköpet av detta magnifika vin. Priset har börjat löpa amok.

1992 Vini Sliven Merlot Reserve, Bulgaria
2019 Purcari Fetească Neagră Academia, Moldova
Lite fin etnicitetsdrickning.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lite mer etniskt drickande utlovas av dagens skörd. Visst är det väl ändå fantastiskt att man kan få hemleverans även om söndagarna?

PXL_20230917_070249684.PORTRAIT.jpg


N.V. 'Champagne' BdB av 100% Chardonnay från Azerbajdzjan.
Har aldrig, mig veterligen, druckit en BdB från detta land tidigare. Blir spännande!

・Någon som vet hur namnet uttalas?

2009 Dutschke Shiraz 'Oscar Semmler', Barossa Valley

Är på papperet ett grandiost vin, Dutschkes bästa cuvée.
 

Mathias

Medlem
Veckan började bra med sju nya flaskor vin:


  • 1934 Chateau Lafaurie Peyragey
Hade läckage på några droppar under frakten. Doftar ljuvligt! Har beställt stretchtejp som kommer imorgon. Skall täta den hermetiskt. Detta är en flaska från min bucketlist. 1934 är väl en av de mest klassiska årgångarna från Sauternes. Anses 'perfekt'. Bara att skruva upp förväntansvolymen på MAX!
Kan du förklara strechtejpen, vad är det och hur hjälper det vinet? Så det kan ligga ner utan att droppa ut?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kan du förklara strechtejpen, vad är det och hur hjälper det vinet? Så det kan ligga ner utan att droppa ut?
Strechtejpen är för att hindra att luft färdas in i vinet. Kommer förvara den stående tills jul, då jag kommer ploppa den. Den har en hel del superfinkornigt sediment som jag hoppas sätter sig till dess. Annars blir det high grade cGMP filterpapper från Takeda som får hjälpa till.

Inser vid Googling att det finns (minst) två olika typer av Strech Tape. Den ena är för kinesiologi och kroppstejpning. Den andra är för industriell användning och är en slags GladPak som tål att strechas, och som sedan drar ihop sig och bebehåller god vidhäftningsförmåga på många underlag. Glas är ett utmärkt sådant underlag.

Den tejp jag inhandlat är av den industriella typen.

Förmodligen heter den egentligen inte "stretch tape", men det var med de orden som jag snabbt hittade precis rätt tape/plast på rulle. Inspiration från de superbarer här i Japan som håller stora mängder av museumklass på Cognac, Wirre, Rhum, Calvados mfl drycker. Varför inte dricka en skvätt Hors d'Age av Slivovicze? De lindar alltid in toppen med korken eftersom det kan dröja lång tid tills nästa plopp av samma flaska och de vill inte servera urvattnad lake till sina kunder - som då helt enkelt flyttar till en bättre bar…

Vidare Googling ger mig flera andra begrepp som verkar mer korrekta: Stretch Film, ParaFilm, Grafting Tape, Grafting Film, Elastic Tape, Elastic Film…

Fotnot:
Läckage av söta viner resulterar normalt i att sockret snabbt kletar igen och 'cemnterar' läckaget. Men, då detta sannolikt är en extremt geriatrisk kork väljer jag att ta det säkra före det osäkra och hjälpa förslutningen på traven så mycket jag bara förmår.
 
Last edited:

Mats

Gone todash....
Förmodligen heter den egentligen inte "stretch tape", men det var med de orden som jag snabbt hittade precis rätt tape/plas....

Vidare Googling ger mig flera andra begrepp som verkar mer korrekta: Stretch Film, ParaFilm, Grafting Tape, Grafting Film, Elastic Tape, Elastic Film…
Parafilm. Var forskare tidigare och jobbade på labb och med parafilm drar man med strechande hård plasttejp utan klister åt alla typer av läckande flaskor. Låter perfekt för ändamålet!
 

tvkd5

Medlem
Helgen bjöd på provning!
Mousserande först, sedan vitt och sist rött.

Exton Park Vineyard Pinot Meunier Rosé N.V.
1695041536529.png


Charles Heidsieck Brut Millésimé 2013
1695041546821.png


Sugrue Cuvée Boz Blanc de Blancs Brut 2015
1695041640061.png


HATT et SÖNER Les Matines Grande Cuvée Blanc de Blancs Champagne Premier Cru 2017
1695041657793.png


Maurice Vesselle Millésimé Champagne Grand Cru 2008
1695041731587.png


Alfred Gratien Brut Rosé Champagne N.V.
1695041878660.png


Vi drack dem blint en och en och båda britterna stod sig mycket bra, få gissade på ej champagne.
Bubblorna försvann väldigt fort i Heidsieck. Sugrue smakade bäst tyckte jag.
Den första och sista har 3,9 på Vivino, resten 4,2 förutom Vesselle som har 4,3 poäng av 5.
Då de alla var unga eller N.V är de rätt lika varandra. Gratien sist enligt mig.
Kul upplägg och spännande att smaka så många på en gång.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Helgen bjöd på provning!
Mousserande först, sedan vitt och sist rött.

Exton Park Vineyard Pinot Meunier Rosé N.V.
1695041536529.png


Charles Heidsieck Brut Millésimé 2013
1695041546821.png


Sugrue Cuvée Boz Blanc de Blancs Brut 2015
1695041640061.png


HATT et SÖNER Les Matines Grande Cuvée Blanc de Blancs Champagne Premier Cru 2017
1695041657793.png


Maurice Vesselle Millésimé Champagne Grand Cru 2008
1695041731587.png


Alfred Gratien Brut Rosé Champagne N.V.
1695041878660.png


Vi drack dem blint en och en och båda britterna stod sig mycket bra, få gissade på ej champagne.
Bubblorna försvann väldigt fort i Heidsieck. Sugrue smakade bäst tyckte jag.
Den första och sista har 3,9 på Vivino, resten 4,2 förutom Vesselle som har 4,3 poäng av 5.
Då de alla var unga eller N.V är de rätt lika varandra. Gratien sist enligt mig.
Kul upplägg och spännande att smaka så många på en gång.
@Admin kanske flyttar denna från "Inköp" till "Champagne-plopp"?
 
Toppen