Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Öppnade PdB 2012 innan sommaren. Bra tryck, men mycket kvar. Tyckte den var lite bråkig. Kommer vänta med nästa flaska ett år eller två, den behöver mer tid och/eller luftas bättre nästa gång. Har inte öppnat tex 2018 än.
 

Kolsyra

Kolsyra
Utan några vininköp senaste åren men idogt semesternallande från den drickfärdiga delen av källaren sommar som vinter (och ibland däremellan också) drabbades jag av en dyster epifani för en vecka sedan; att jag har mestadels vin av två kategorier nu
- de flaskor som skulle må bra av att lagras i flera år till
- de flaskor som kan drickas men som är litet "special" och inget man poppar till en enkel grillkväll på landstället

således har jag fyllt på med några trevliga röda i rimlig prisklass som jag uppfattar kan drickas ganska tidigt men som man inte behöver stressdricka utan gott kan glömmas några år i källaren.
Vasse Felix och Moss Wood Amy's. De ligger på mellan 239-299 kr just nu.

Frågan är - vad har ni för bra röda alternativ som jag kan komplettera med?

Pyros Single Vineyard Malbec, 2017
För 239kr.

Riktigt trevlig för priset. Perfekt till grillat.
 

chambertin

Medlem
Utan några vininköp senaste åren men idogt semesternallande från den drickfärdiga delen av källaren sommar som vinter (och ibland däremellan också) drabbades jag av en dyster epifani för en vecka sedan; att jag har mestadels vin av två kategorier nu
- de flaskor som skulle må bra av att lagras i flera år till
- de flaskor som kan drickas men som är litet "special" och inget man poppar till en enkel grillkväll på landstället

således har jag fyllt på med några trevliga röda i rimlig prisklass som jag uppfattar kan drickas ganska tidigt men som man inte behöver stressdricka utan gott kan glömmas några år i källaren.
Vasse Felix och Moss Wood Amy's. De ligger på mellan 239-299 kr just nu.

Frågan är - vad har ni för bra röda alternativ som jag kan komplettera med?
Härligt brettig Crozes-Hermitage från Domaine Combier i form av Cuvee Laurent -20.
Vill man inte ha ngn stallighet så Combiers vanliga Crozes-Hermitage -21 för några tior till.
Babylonstoren Babel -21 (Modern Shiraz-blend med lite Pinotage m.m). Funkar på frukten och några år framåt.Inga brända bakelittoner.
Bembibre -15. Lite utvecklad Mencia men en del fat kvar (Stör inte mig dock pga frukten).
Faun Zinfandel -20 från Sabelli-Frisch såklart !
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ett slott som jag på senare tid sett lite här och var men aldrig provat är Château Laroque från St. Émilion.
Det är tydligen i de senare årgångarna, vet inte exakt från när, som de sticker ut och presterar riktigt bra.
Gillar Saint Emilion men svårare att hitta bra budgetbordeaux där, lättare på vänstra sidan, så Château Laroque kan vara ett välkommet tillskott.

Ropade hem två lådor hos catawiki nyligen för 412€ inkl frakt.
Visa bifogad bild 29770
2019

Visa bifogad bild 29771
2020
Ch Laroque har alltid tillhört det övre skiktet. Ända sedan ... romarna. Eller iaf sedan St Emilion införde sitt ... ähum ... 'speciella' Cru-system som liksom bygger på hur 'poppis' man är i byn. Avundsjuka och missunsamhet hör inte till mänsklighetens vackrare sidor, men har frodats i denna del av världen. Dock, många suveräna viner har det åstadkommits i kommunen.

Älskar ssk Canon, La Dominique och Troplong Mondot.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Veckans 7 flaskor:
PXL_20230824_161830454.jpg


4 fl 2022 Penfolds Riesling Autumn Riesling Koonunga Hill (älskar denna Riesling - varje år!)
2001 Oliveira Boal (mitt livs 1a bättre torra Madeira - förväntningarna inbegriper att tänderna smälter av syrorna.)
2009 Enchanted Path (minst lika bra eller bättre än Grange. Ssk blint!)

2016 Tentenublo Escondite del Ardacho Veriquete (På vårt aktuella tema: lyxrioja)

En till titt på Riojans etikett:
Screenshot_20230824-180020.png

What the frukt?
 

katho27

Medlem
Jag slår ett slag för Emiliana Coyam som vi tidigare provade i "Dela en pava". 🍷
2020 kostar 199 kr och får 17p av Jancis, 95 p av Decanter och 96 p av Vinous - de två sista är väl kanske lite i överkant 🤔
Tycker det är väldigt välgjord och att det alltid fungerar fint "till en enkel grillkväll på landstället". 😊.
Jag har fortfarande 2017 kvar i källaren, men tänkte fylla på med lite 2020.
.. och några dagar senare blir en återigen vittne till den numera berömda FW-effekten..
Skärmavbild 2023-08-25 kl. 14.21.33.png

(hann dock själv beställa ett par flaskor, lät spännande, så tack till @buteljen)
 

stevie22002

Medlem
Jag slår ett slag för Emiliana Coyam som vi tidigare provade i "Dela en pava". 🍷
2020 kostar 199 kr och får 17p av Jancis, 95 p av Decanter och 96 p av Vinous - de två sista är väl kanske lite i överkant 🤔
Tycker det är väldigt välgjord och att det alltid fungerar fint "till en enkel grillkväll på landstället". 😊.
Jag har fortfarande 2017 kvar i källaren, men tänkte fylla på med lite 2020.
Öppnade en Coyam 2020 idag. Väldigt trevligt, välgjort och prisvärt vin måste jag säga! Trots sin ungdom (har en fäbless för viner med ålder) sitter allt som en smäck! Bra syra och härlig frukt med en perfekt fathantering, snyggt! Tack så hemskt mycket för tipset!!! Älskar alla bra tips jag får här!!! :)🙏
 
Öppnade en Coyam 2020 idag. Väldigt trevligt, välgjort och prisvärt vin måste jag säga! Trots sin ungdom (har en fäbless för viner med ålder) sitter allt som en smäck! Bra syra och härlig frukt med en perfekt fathantering, snyggt! Tack så hemskt mycket för tipset!!! Älskar alla bra tips jag får här!!! :)🙏

Får bli veckans första plopp. Hade varit kul med statistik på hur många flaskor som säljs på respektive medlems rekar 😉.
 

Bastardo

Medlem
De här damp hos mig i förrgår. Den fjärde i bilden ska jag kanske beställa i framtiden … ;) Jag menar; mitt nickname förpliktigar osv.
Vinerna från vänster till höger och alla från min hovleverantör xtraWine:
Cesarini Sartori Aliara Umbria Rosso Benozzo 2018
Cesarini Sartori Aliara Montefalco Terrebianche Rosso 2018
Villa Sandi Corpore Rosso 2017
P.S.
Butlern är ganska urusel att ta bilder … fast jag har två mycket bra kameramobiler. Beklagar detta.
 

Attachments

  • 20230830_195523.jpg
    20230830_195523.jpg
    52,5 KB · Visningar: 57
  • Skärmavbild 2023-08-30 kl. 20.01.05.png
    Skärmavbild 2023-08-30 kl. 20.01.05.png
    333,3 KB · Visningar: 56
  • 20230830_201916.jpg
    20230830_201916.jpg
    90,5 KB · Visningar: 49
Last edited:
Hehe, ja...jag är alltid blixtsnabb på att beställa när Buteljen rekar något :) Du kommer att gilla den! Gärna med en köttbit och fet sås. Jag dricker den utan mat och även det går alldeles utmärkt! :)

Riktigt trevligt vin, dock kanske inte något stort "meditationsvin". Tänker, som du säger, att det borde fungera kanon till lite fetare mat (pizza?). Lite anonymt, inget som lämnar några direkta minnen hos mig iaf.
 

stevie22002

Medlem
Riktigt trevligt vin, dock kanske inte något stort "meditationsvin". Tänker, som du säger, att det borde fungera kanon till lite fetare mat (pizza?). Lite anonymt, inget som lämnar några direkta minnen hos mig iaf.
Nej, inget meditationsvin…men med tanke på prislappen är det ett kanonvin i min bok. :)
 

Bastardo

Medlem
Det är ett oerhört konkurrenskraftigt pris i Sverige - billigast i hela världen på Winesearcher. Näst billigast i Europa är XtraWine som tar 83 kr/7 euro mer per flaska + frakt
Det ser inte så ljust ut gällande min beställning av vinet på bolis. Jag beställde flaskorna redan 21. 8. och har fortfarande inte fått vinet. För ett tag sen var det slutsåld på bolaget, men nu verkar det finnas igen.
Vad håller de på med? Jag tror att det är importören som har klantat sig, men så klart kan jag inte bevisa det. Hur har det gått för er andra som beställde ungefär samtidigt?
P.S. När jag ringde till ’min affär’, så sade de att vänta tills onsdag–torsdag den här veckan och fråga igen vad som har hänt med min beställning. Det blir 11 arbetsdagar i dag som jag har väntat på vinerna och de lovar normalt leverera inom max åtta arbetsdagar.
Men jag måste ge en eloge för Systembolaget för att de har ofta mycket bra priser för vinerna som går att köpa genom dem. Tack vare importörerna så klart. Det förvånar mig att de kan sälja till sådana priser, men det rör sig om säkert ganska stora volymer och de tar mer betalt för vissa andra vinerna.
En sak är dock säkert, de säljer inte ut sina bästa viner för nedsatta priser … :cool:

Jag gjorde en ny beställning, hoppas att det funkar den här gången …
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
7 nya flaskor har ankommit för att nackas inom en inte alltför avlägsen framtid:

PXL_20230906_054520044.jpg


2013 Roxy Syrah (Sonoma Coast)
1994 Vina Albina GR (Rioja)
1950 Domaine Laetitia (Banyuls) presentwrappad 🥳

2 fl 2000 Ch. Croque Michotte (St Emilion)
2010 Aristos Baron d'A (Cachapoal Valley)
2007 Toscar Monastrell (Alicante)


Förväntningarna:
Roxy: Gudomlig Syrah i tidigt skede.
Albina: Stor njutning, förhoppningsvis med små mängder dill.
Banyuls: Himmelrike!
Croque Michotte: stark Bdx från bra år att ta med till bättre restaurang
Aristos: en hemmakväll då det är tyfon ute
Toscar: Den följde med Rijoan som bonus. Har inga som helst förväntningar på denna.
 
Toppen