Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Årets andra lass med sommarviner:

PXL_20230813_095708131.jpg


Två av varje, sex av: Harmonie.
Screenshot_20230813-185909.png


2020 Michel Delhommeau Muscadet de Sèvre-et-Maine Sur Lie Cuvée Harmonie (6 fl, varav en underbaring redan ploppats).
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Råkade promenera förbi en vinbutik som heter Jupiter (varför inte?) i afton och de hade "Spaniens bästa vinmakares bästa vin" till salu för just över 200 pix.:

PXL_20230815_113231506.PORTRAIT.jpg


2016 Viñedos Balmoral Cava Gran Cuvee "Edone" Extra Brut

Motsvarande ca 215 riksdaler.
Hoppas den är riktigt, riktigt bra!
Från gamla stockar på över 1000 m höjd.

What could possibly go wrong?
 

Bastardo

Medlem
Råkade promenera förbi en vinbutik som heter Jupiter (varför inte?) i afton och de hade "Spaniens bästa vinmakares bästa vin" till salu för just över 200 pix.:

Visa bifogad bild 29729

2016 Viñedos Balmoral Cava Gran Cuvee "Edone" Extra Brut

Motsvarande ca 215 riksdaler.
Hoppas den är riktigt, riktigt bra!
Från gamla stockar på över 1000 m höjd.

What could possibly go wrong?
Decanter ger vinet i alla fall 89 poäng, så det är inte så pjåkigt ändå … :) Vivino ger 3,8 poäng, men jag har inte kunskapen att räkna ut vad det blir på den andra skalan. Skulle tippa att det är ett trevligt mousserande vin men vänta inte för mycket av den.
Wine Enthusiast är inte så förtjust i vinet … fast de provade inte samma årgång då.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Decanter ger vinet i alla fall 89 poäng, så det är inte så pjåkigt ändå … :) Vivino ger 3,8 poäng, men jag har inte kunskapen att räkna ut vad det blir på den andra skalan. Skulle tippa att det är ett trevligt mousserande vin men vänta inte för mycket av den.
Wine Enthusiast är inte så förtjust i vinet … fast de provade inte samma årgång då.
Tack för datamining.
Personligen har jag en fäbless för Cava. Tycker de konvergerar med Muscadet: rejält bra syror, transparens, underbar aromatik och känslig mineralitet (i de bättre). De som inte är med på samma båt uppfattar dem som tunna eller vattniga eller faceless. Precis som dem som inte begriper sig på Death Metal eller Hard Trance.

Förväntar mig av denna Cava att den skall ge mig ett extra leende då jag skriver under nästa bra kontrakt.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inköpt på auktion, en vit Bourgogne. Mest för att hustrun alltid dissar Chard blint (även om den är bra) och ännu inte druckit någon vit Bgn ovanför 'medel-utan-hopp'. Ingenting som jag brukar köpa då priserna sprungit iväg så våldsamt. Men bra vit Bgn är bra eller riktigt bra, precis som bra Sancerre och bra Pouilly Fumé. Och på ungefär samma sätt. Även om ek är vanligare i Bgn, är den underliggande multikomplexa strukturen med ljuvligt återhållen frukt, livliga syror och sensitiv mineralitet det som driver en till underliga leenden :cool:

IMG_2846.jpeg


En fyndflaska med god auktionsproviniens:
2018 Domaine de la Bongran (Thevenet) Viré-Clessé Cuvée E. J. Thevenet
Ett gediget betyg på CT efter sju smaknoter: 92,2p
Tror bestämt att denna kommer vara trevlig att omfamna någon gång under tidigt 2024. Vinter och fransk finrestaurang … tillsammans med en mogen CS från Napa. Kanske…

Någon här som haft bekantskap med producenten eller kommunen?
 

lukastollig

Pudelfantast
Inköpt på auktion, en vit Bourgogne. Mest för att hustrun alltid dissar Chard blint (även om den är bra) och ännu inte druckit någon vit Bgn ovanför 'medel-utan-hopp'. Ingenting som jag brukar köpa då priserna sprungit iväg så våldsamt. Men bra vit Bgn är bra eller riktigt bra, precis som bra Sancerre och bra Pouilly Fumé. Och på ungefär samma sätt. Även om ek är vanligare i Bgn, är den underliggande multikomplexa strukturen med ljuvligt återhållen frukt, livliga syror och sensitiv mineralitet det som driver en till underliga leenden :cool:

Visa bifogad bild 29741

En fyndflaska med god auktionsproviniens:
2018 Domaine de la Bongran (Thevenet) Viré-Clessé Cuvée E. J. Thevenet
Ett gediget betyg på CT efter sju smaknoter: 92,2p
Tror bestämt att denna kommer vara trevlig att omfamna någon gång under tidigt 2024. Vinter och fransk finrestaurang … tillsammans med en mogen CS från Napa. Kanske…

Någon här som haft bekantskap med producenten eller kommunen?
Druckit ett antal årgångar av just det vinet. Oftast mycket bra. 100% ståltankslagrat men det kan man inte tro när man dricker det. Jobbar med mycket mogna druvor och som sagt ibland lite restsocker. De gör för övrigt också sött vin på chardonnay.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ett av de "stora" namnen i Maconais. Skördar sent och brukar ha några gram restsocker kvar. En av få som pysslar med botrytiserad Chardonnay

Druckit ett antal årgångar av just det vinet. Oftast mycket bra. 100% ståltankslagrat men det kan man inte tro när man dricker det. Jobbar med mycket mogna druvor och som sagt ibland lite restsocker. De gör för övrigt också sött vin på chardonnay.

Tack för feedback.
Alltid roligt med vinmakare som tänjer på gränser i jakten på det egna uttrycket och intrycket. Experiment ger alltid någonting.
Är extra peppad inför denna flaska.

Som Eddie Meduza kanske skulle ha skaldat:
"Alltid i ståltankarna!"
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ett urval från annat som ramlat in den senaste tiden:
PXL_20230818_051230445.jpg


2914 Gitton Sancerre 'La Vigne du Larrey'
2007 Pago de Carraovejas, Ribera del Duero
(3 fl)
2010 Magdalena Toso '20 Barrels' (Malbec 80% och CS 20% i megatung flaska)
 
Last edited:

Foodcoma

Medlem
Lägg där till att han gärna vill att vinerna hinner åldras med flera decennier innan han ploppar dem!
Är det så att han tänker kryogeniskt bevara sin fru så hon en dag kan vakna till ett gott Sancerre???
/Futurama
Han har upptäckt hemligheten för ett lyckat förhållande som vinconnoisseur.

Tänk mardrömmen att vakna upp 1000 år senare och upptäcka att det numera bara finns en enda producent i Barolo - enzo bartoli
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Men Sancerren är fortsatt från trettionde århundradet?

Tänk den som hade en DeLorean med en flux capacitor.

Lägg där till att han gärna vill att vinerna hinner åldras med flera decennier innan han ploppar dem!
Är det så att han tänker kryogeniskt bevara sin fru så hon en dag kan vakna till ett gott Sancerre???
/Futurama

Han har upptäckt hemligheten för ett lyckat förhållande som vinconnoisseur.

Tänk mardrömmen att vakna upp 1000 år senare och upptäcka att det numera bara finns en enda producent i Barolo - enzo bartoli

Jamen, fruckt och isht! (*^ω^*)
Hemmablind som ett cykelstyre…
Det jag skriver är jag blind för :vägg:
Sancerren är naturligtvis från 2014, inte från framtiden. Men, det är helt klart ett spännande koncept. Med några worm-holes, lite konspirationsteorier och en gnutta visionär tur… Tja, varför inte?

Som det sägs i seriernas värld med Sockerconny:
”Med ett sjysst järnrör och några wormholes kan man slå världen med häpnad!”

Synd bara om framtidens alla viner tillverkas enligt Castel Freres' recept. Vore förfärligt!
Men, man kan ju alltid hoppas att de senaste årens utveckling av vinmakeri suddas ut och vi får tillbaka viner med personlighet och årgångsvariation. Hoppas att pendeln svänger tillbaka och att man i Chambagne planterar massor av klimatkrisdruvor, som tex Koshu och Assyrtiko. Vore förmodligen magiskt underbart!
 

LeChat

Medlem
Ett slott som jag på senare tid sett lite här och var men aldrig provat är Château Laroque från St. Émilion.
Det är tydligen i de senare årgångarna, vet inte exakt från när, som de sticker ut och presterar riktigt bra.
Gillar Saint Emilion men svårare att hitta bra budgetbordeaux där, lättare på vänstra sidan, så Château Laroque kan vara ett välkommet tillskott.

Ropade hem två lådor hos catawiki nyligen för 412€ inkl frakt.
IMG_5277.jpeg

2019

IMG_5276.jpeg

2020
 
Toppen