Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Foodcoma

Medlem
0D9EFCA4-6D64-4EEB-BF5A-43D948666CB7.jpeg
Sybille kuntz riesling spätlese trocken
Niederberg-Helden 2000.

Hittade denna i beställningssortimentet och kändes som ett givet köp utifrån priset 489, ålder, stil samt de omdömen som gick att hitta var enbart positiva och beskrev en stil jag gillar. Någon som provat?
 

Pontus

Medlem
Visa bifogad bild 29625Sybille kuntz riesling spätlese trocken
Niederberg-Helden 2000.

Hittade denna i beställningssortimentet och kändes som ett givet köp utifrån priset 489, ålder, stil samt de omdömen som gick att hitta var enbart positiva och beskrev en stil jag gillar. Någon som provat?
Inte specifikt den årgången, men gillar producenten. Besökte 2010 och köpte på mig en del, även med ålder. Allt har utvecklats positivt.
 

matage

Medlem
Några nya kärlekar, får man hoppas:


Visa bifogad bild 29611

På inslaget tema: Lyxrioja i tunga flaskor: 2002 3 Racimos att ta till bättre restaurang inom det närmaste. Från deras VV-stockar skördar de max 3 klasar per ranka, därav namnet ("3 klasar")

3 spanska som följdes åt i en lot. Pizzaviner.
2003 Clos des Menuts blir ett bra pizzavin!
Drack 05'an av Hiru 3 för fem år sen och det var klart ett av årets höjdpunkter. Dekanterade i över 3h och den var inte i närheten av nedförsbacke.
Sjukt gott vin med rätt lagring!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack 05'an av Hiru 3 för fem år sen och det var klart ett av årets höjdpunkter. Dekanterade i över 3h och den var inte i närheten av nedförsbacke.
Sjukt gott vin med rätt lagring!
Nu har du skruvat upp förväntningarna på högsta volym ! ! ! 🙉
 

mackan92

Medlem
Tips, kommit in ett gäng Comtes Champagne 2012 i vissa butiker. Verkar som importören gjort en blunder som till en början sa skulle släppas på BS men kom istället ut till butikerna idag.
 

jrick

Medlem
Att ta bort möjligheten att beställa från andra butiker i kombination med en fortsatt skevdelning till förmån för butikerna i Stockholm är kanske inte den bästa strategin om Systembolaget söker ett folkligt stöd för ett fortsatt monopol.
Folkligt stöd får man av att sälja massor med billiga boxar, inte genom att fördela 2000-kronorsflaskor jämnt över landet.
 

LeChat

Medlem
IMG_5257.jpeg

2020 Domaine de Montcalmes Terrasses du Larzac (60% Syrah, 20% Mourvèdre, 20% Grenache)

Köpte denna även förra året i årgång 2019 men inte hunnit prova ännu.
Borde dock vara ett vin i min smak så vågade chansa på några flaskor av årgång 2020 också.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack 05'an av Hiru 3 för fem år sen och det var klart ett av årets höjdpunkter. Dekanterade i över 3h och den var inte i närheten av nedförsbacke.
Sjukt gott vin med rätt lagring!
Din inspiration har vingar!
Råkade förbi fyra flaskor av ’05:an. De dyker upp nästa vecka. De var inte direkt gratis, men, är de bara i närheten av så underbara som du beskriver lär vi bli lyckliga. Bara det att du fortfarande minns ditt möte med sådan stark glädje säger mig att dina 94p på CT var i underkant. 2005 är fö den årgång av 3 Racimos som har högst rating på CT. Gör mig extra exalterad! 🤡

Bild kommer då flaskorna sedermera dyker upp.

Tack för inspiration och jag hakar på samma tåg som @Thirsty : FW-effekten 😍
 

matage

Medlem
Din inspiration har vingar!
Råkade förbi fyra flaskor av ’05:an. De dyker upp nästa vecka. De var inte direkt gratis, men, är de bara i närheten av så underbara som du beskriver lär vi bli lyckliga. Bara det att du fortfarande minns ditt möte med sådan stark glädje säger mig att dina 94p på CT var i underkant. 2005 är fö den årgång av 3 Racimos som har högst rating på CT. Gör mig extra exalterad! 🤡

Bild kommer då flaskorna sedermera dyker upp.

Tack för inspiration och jag hakar på samma tåg som @Thirsty : FW-effekten 😍
Hoppas de lever upp till förväntningarna!
Det ska bli kul att höra dina erfarenheter av dem :)
 
Toppen