Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

tvkd5

Medlem
Vilka viner och, framförallt, årgångar?
Biondi Santi Annata 2001
Biondi Santi Riserva 2004
Biondi Santi 1985.
Fattoria Dei Barbi 1977
San Polino 2016
Biondi Santi Tenuta Greppo 2015
La Rasina 2016
La Magia 2016
Il Poggione 2016

Champagnerna var N.V från 70 resp 80-talet och producenterna var Pommery och Billecart-Salmon.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Biondi Santi Annata 2001
Biondi Santi Riserva 2004
Biondi Santi 1985.
Fattoria Dei Barbi 1977
San Polino 2016
Biondi Santi Tenuta Greppo 2015
La Rasina 2016
La Magia 2016
Il Poggione 2016

Champagnerna var N.V från 70 resp 80-talet och producenterna var Pommery och Billecart-Salmon.
Wow!
Woah!
Fantastiskt!
Både 1977 och 1985 ser ut att närma sig plopp.
Så helt underbart! 😍

⚠️ Warning! ⚠️
Det finns ett getingbo här som anser att dricka kvalitativa BdM från innan 2017 är "onaturligt".

Det finns så mycket underbart som kommer med BdM från 60- pch 70-talet att det är svårt hålla tillbaka entusiasmen…

Slutsats: ett fantastiskt inköp som lämnar mig grön av avund………
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fick en gåva i afton…
2018 Biogrape Vinho Regional Alentejano A Parte
Portugal

PXL_20230712_160559794.PORTRAIT_Original.jpeg


Någon som vet någonting om detta vin¿ Han jag fick det av har ingen clue. Hans portugisiske far rekommenderade det som ett riktigt bra Portugisiskkt vin med microskopisk produktion…

Om vinet, dess druvor mm:

Låt mig berätta om ett spännande vinäventyr. En nyligen tillagd pärla till min 'viner som giftats till mig'-samling är denna extremt begränsat producerade flaska. En rik blandning av portugisiska druvsorter påstås bidra till dess unika karaktär.

Namnet: "À parte" betyder att de satt detta vin "åt sidan" för det är helt enkelt sinnessjukt bra…

Aragonez är en druva med många namn och ansikten. I norra Portugal kallas den Tinta Roriz, medan den under Spaniens soliga himmel känner sig hemma som Tempranillo. Denna druva bidrar med fyllighet och robusta röda frukttoner till vinet.

Trincadeira, även känd som Tinta Amarela, är unik ampelografi från Portugal. Denna druva är mest känd för att bidra med tanniner och rika mörka frukttoner till blandningen. Den är unik för Portugal.

Alicante Bouschet, med rötter i Frankrike, är en tämligen sällsynt druva med böring åt Grenache (Escombro är mitt bästa skolboksexempel) känd för sitt röda fruktkött - ett unikt drag som inte är helt vanligt bland röda druvsorter. Denna druva används ofta för att förbättra färg och kropp i vinblandningar. Bara sällan tillåts den vara primadonna.

Tänk dig dessa tre druvsorter, varje en med sina egna unika egenskaper, sammanfogade i en blandning. Tillsammans lär de ha skapat ett rikt och fylligt rött vin, som i den bästa av världar är en symfoni av både röda och mörka frukttoner, väl strukturerat på ett fundament av kraftiga tanniner och draperat i en djup, rik färg/frukt.

Denna flaska är en generös gåva från en portugisisk kendospelare. Jag hade förmånen att hjälpa honom hitta en lämplig dojo i Japan, bli medlem där och börja bygga ett socialt nätverk. Ett fint exempel på att goda gärningar kan återgäldas på oväntade och underbara sätt. 😋

Ser mycket fram mot denna flaska!

Min tarm säger 10-15 år.

Min verklighet säger: nästa vecka.

Vi får helt enkelt se vem som vinner 🤔
 
Last edited:

Nodvall

Head Sommelier & Wine Buyer
Senaste veckans inköp känns riktigt bra då det blir lugnt med inköp för resten av sommaren:
3 x 2016 Chevreux-Bournazel La Parcelle Millesime
3 x MV Dhondt-Grellet Les Terres Fines
3 x MV Dhondt-Grellet Dans un Premier Temps
2 x 2018 Dominus
6 x 2021 Envinate Parcella Margalagua
Visa bifogad bild 29478
Hej,

Vart fick du tag i flaskorna från Dhondt ? =)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Några nya kärlekar, får man hoppas:


IMG_2821.jpg


På inslaget tema: Lyxrioja i tunga flaskor: 2002 3 Racimos att ta till bättre restaurang inom det närmaste. Från deras VV-stockar skördar de max 3 klasar per ranka, därav namnet ("3 klasar")

3 spanska som följdes åt i en lot. Pizzaviner.
2003 Clos des Menuts blir ett bra pizzavin!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
IMG_2820.jpg


2005 Raul Pérez Monterrei A Trabe, Galicien
2016 La Clape av Gerard Bertrand (älskar hans toppviner!)

Le Macchiole skapr bara för underbara viner:
  • 1998 Paleo
  • 2003 Paleo

2013 Napier Winery Cabernet Sauvignon, Wellington (Sydafrika - som vi dricker alldeles för lite från)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
IMG_2819.jpg


1996 Casanova di Neri Tenuta Nuova, BdM (mums!)
2018 Il Carbonaione (ett helt annat djur än den förföriska 2019)
1975 Chateau Canon
1989 Torres Mas La Plana
2005 Domaine Vincent Paris Granit 60, Cornas

Blir min första V. Paris. Som jag har längtat!
På papperet är alla dessa viner utsökta. Hoppas korkarna mår gott bara...

Canon är alltid kanon!
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
FW-effekten gav dessa till källaren! När ska man dricka?

Gourt de Mautens 2015.

Visa bifogad bild 29614
Varje dag.:D

Tänkte själv korka upp på semestern och dricka min femte flaska.

Finns ingen anledning att spara av kvalitetsskäl. Är det mognad, nedtonad frukt och tertiära aromer du är ute efter så är det så klart för tidigt.
 
Toppen