Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

katho27

Medlem
Dagens hämtning - från två olika webbsläpp och några från BS.

IMG_6281.jpg
 
BAC033D2-7F6F-4852-8E8E-4D734C9D9999.jpeg

Hämtade ut ytterligare tre flaskor av 2020 Sabelli-Frisch Faun Zinfandel efter att ha öppnat en flaska förra veckan och träffat rätt på hela min smakpreferens. Ren fin frukt, lätt som en PN, silkeslen i mun och för mig en utmanare till ”ersättare” för Ridge Geyserville som börjar dra iväg i pris.

Efter allt snack om Tio Pepe Fino en Rama blev det en bonusbutelj från hyllan.
 

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 29390
Hämtade ut ytterligare tre flaskor av 2020 Sabelli-Frisch Faun Zinfandel efter att ha öppnat en flaska förra veckan och träffat rätt på hela min smakpreferens. Ren fin frukt, lätt som en PN, silkeslen i mun och för mig en utmanare till ”ersättare” för Ridge Geyserville som börjar dra iväg i pris.

Efter allt snack om Tio Pepe Fino en Rama blev det en bonusbutelj från hyllan.
Testade också Sabelli-Frisch Faun Zinfandel och gjorde en ny beställning direkt. Gillade stilen mycket !
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Min favoritiriesling som smakar riesling! Antar att det är från Vinunic för de har varit billigast de senaste åren. Missade 2020 (kändes som den tog slut snabbt) så får väl kompensera för det...

Yes, jag körde PI från Vinunic. Fick testa två gånger då den var slut när jag försökte första gången.

Älskar Riesling från Rangen så måste ju fråga var har du köpt dessa ?
Läs några sekunder till så har du svaret...:ängel:
 

Adam Frisch

Vinmakare
Visa bifogad bild 29390
Hämtade ut ytterligare tre flaskor av 2020 Sabelli-Frisch Faun Zinfandel efter att ha öppnat en flaska förra veckan och träffat rätt på hela min smakpreferens. Ren fin frukt, lätt som en PN, silkeslen i mun och för mig en utmanare till ”ersättare” för Ridge Geyserville som börjar dra iväg i pris.

Efter allt snack om Tio Pepe Fino en Rama blev det en bonusbutelj från hyllan.
Kul! Säljs dom på specialsortimentet i vissa SB's butiker eller måste du beställa separat och hämta ut? Osäker på hur upplägget är för denna.
 
Kul! Säljs dom på specialsortimentet i vissa SB's butiker eller måste du beställa separat och hämta ut? Osäker på hur upplägget är för denna.
Det säljs via systembolagets beställningssortiment vilket innebär att man lägger en onlinebeställning och sen hämtar ut i önskad butik efter ca en vecka. Samma sak gäller med Mariedam som @Sonderlese nämner här ovan.
 

Ozric

Medlem
Även jag (och många med oss på forumet verkar det!) har hämtat ut en Tio Pepe Fino En Rama.
I mitt fall första sherryn nånsin vad jag vet (förutom till matlagning).
Vilken temperatur och vilka andra dryckesomständigeter rekommenderar ni mer bevandrade?

Eftersom det är en fino sherry så börja med kylskåpskallt och sedan låt den gå upp några grader och se vad du tycker om det.

Jag älskar fino sherry och dricker det gärna med lite ibercoskinka, mandlar och oliver på klassiskt vis. Man kan även ha det till mer "ordentlig" mat, men fino sherry är så speciellt i smaken att jag tycker det är svårt att rekommendera något, man får känna efter lite själv.

Om du gillar denna så tycker jag nästa steg är att beställa en flaska Valdespino Inocente, i mitt tycke en av de mest prisvärda flaskorna på Systembolaget, alla kategorier.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Även jag (och många med oss på forumet verkar det!) har hämtat ut en Tio Pepe Fino En Rama.
I mitt fall första sherryn nånsin vad jag vet (förutom till matlagning).
Vilken temperatur och vilka andra dryckesomständigeter rekommenderar ni mer bevandrade?
Fino och sill brukar vara en härlig kombo. Passar väl bra att tipsa om just denna vecka.
 

Adam Frisch

Vinmakare
Mkt elegant producent. Hade i veckan också chansen dricka 2021 Arnot-Roberts Que Syrah och den var magiskt elegant. Mkt bra Syrah från CA just nu.
Hade ikväll deras 2021 Arnot-Roberts Clary Rach Syrah från Petaluma Gap i Sonoma. Oerhört explosiv näsa, fantastisk attack och oerhört smidiga tanniner. Så väldigt elegant - lyxigt. Enda var att den avslutade inte like långt som Que Syrah gjorde, så "endast" 93 poäng. Men verkligen ett bra vin. Fy fan va Syrah knäcker.
 

Bastardo

Medlem
Vi fick lite påfyllning till skafferiet i dag, jag och en av mina vinvänner. Från ’hovleverantören’, som vanligt och vinpaketet anlände hela tre dagar i förtid. Det tackar vi för.
Det är dessa tre viner vi köpte, gånger fyra:
Planeta Maroccoli Syrah 2019
Fruity/berry/juicy
Harmonious/soft and round

Feudi San Gregorio Greco di Tufo Cutizzi 2021
Harmonious/soft and round

Fattoria Selvapiana Pomino Rosso Villa Petrognano 2020
Harmonious/soft and round!

Totalpriset var 2576,70 SEK, så det blir relativt förmånligt ändå, med tanke på att dessa viner inte säljs var som helst. Två sistnämnda har vi druckit redan förut och gillat, men Planeta Maroccoli Syrah 2019 är en ny bekantskap. Producenten har ett mycket gediget rykte om att tillverka kvalitetsviner, sen är det helt annan sak om man gillar stilen eller inte.
 

Attachments

  • 20230630_093742.jpg
    20230630_093742.jpg
    45,1 KB · Visningar: 69
  • Skärmavbild 2023-06-22 kl. 09.30.08.png
    Skärmavbild 2023-06-22 kl. 09.30.08.png
    74,8 KB · Visningar: 67
Toppen