Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sonderlese

Medlem
Var köpte du från? Tacksam för tips.
Det är olika år till år, beroende av vem som tillhandahåller de viner som jag vill ha; ibland beställer jag från ett par butiker för att få alla.



Weingalerie skickar inte till Sverige, men man kan beställa frakt med upphämtning med DHL enkelt och billigt.

Det finns även andra online handlare, det är bara att googla.
 

Mexikanaren

Medlem
Tänkte kolla om det finns någon Stockholmare här på forumet som brukar handla på Bolaget i Gustavsberg/Sthlm och som brukar resa över till Västkusten/Skåne lite då och då?

Har varit intresserad av 3L flaskan av Nik Weiss Kabinett som ska finnas i butiken där uppe.
Men med tanke på att de inte skickar längre så tänkte jag kolla om det är någon som hade kunnat agera proxy å mina vägnar?

Tack på förskott även om jag räknar med att det inte kommer att hända, men är ju ändå värt ett försök!

Aktuella flaskan:

Speciellt nu när @Sonderlese lyckades få tag på den sista Henriot 08 i landet så blev man ju lite sugen.

Men ja om det finns någon som känner de kan hjälpa till så släng bara ett meddelande eller något så fixar vi det :)
 

Adam Frisch

Vinmakare
Visa bifogad bild 29010
2019 Piedrasassi Syrah Rim Rock Vineyard
2019 Piedrasassi Syrah Bien Nacido Vineyard


Årgång 2018 imponerade på senaste provningen så det fick bli en privatimport från The Wine Agency till källaren.
En norra Rhone wannabe med omisskännlig amerikansk finess.
Mkt elegant producent. Hade i veckan också chansen dricka 2021 Arnot-Roberts Que Syrah och den var magiskt elegant. Mkt bra Syrah från CA just nu.
 

Jesper L

Medlem
Impulsköpte en Keller Limestone Riesling Kabinett Goldkapsel 2021 och vill veta om det är lagring som gäller eller om den kan avnjutas i sommar?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tusen tack, thunberg! Du är min hjälte. :D
Nu väntar jag med en stor spänning vad Vingubben och mina andra antagonister säger …
Fy fasicken, säger jag bara. Har ni inget annat att göra än att försöka bracka ner någon som försöker få lite liv i luckan?
Ni kommer inte ens tillsammans med så mycket ämnen som jag gör och så får man utstå bara spott och spe nästan hela tiden. :rolleyes:
Kämpa på!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Impulsköpte en Keller Limestone Riesling Kabinett Goldkapsel 2021 och vill veta om det är lagring som gäller eller om den kan avnjutas i sommar?
Om du frågar mig är en 10-15 år lagom för att komma till startbanan med stormognad tüsk Rieslingkaraktär.
Den är garanterat god redan nu, men om du föredrar ungfrukt rekommenderas andra viner.
Men, smaken är ju minst som baken 🥂
 

Kaptenen

Medlem
3 x von Winning Ozyetra 2020

20230511_183402.jpg
 

katho27

Medlem
Fredagskänsla med en hämtning av förra veckans webbsläpp, en sent på bollen Månadens Pava samt en random flaska från Azorerna.

IMG_6171.jpg

Har druckit Aldo Conterno Barbera d'Alba Conca Tre Pile tidigare och gillat, spännande med -19.
Nyfiken också på "pavan" Llanos Negros Tabaqueros.

Däremot är jag, kanske lite fånigt, besviken på att Billecart Elisabeth Salmon Rosé levererades naket skramlande med Barberor i plastpåse!
Var det naivt att förvänta sig någon slags liten kartong till denna typ av champagne?
 

LeChat

Medlem
IMG_4948.jpeg

2019 Domaine Santa Duc Châteauneuf-du-Pape Habemus Papam

Drack 2016 av denna nyligen och tyckte att det var en riktigt god chateauneuf. Missade 2019 när den såldes i höstas så får betala några tior extra när den nu handlas hos Comptoir des Millésimes, men det kan det nog vara värt.
 
Toppen