Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

katho27

Medlem
Beställde för att komplettera Barbaresco Cottà -19 från Albino Rocca som varit restad men uppgavs ha kommit in igen.
Hade dock fått en 2020 levererad! Vet inte om synd eller kul, framtiden får utvisa..

IMG_6097.jpg
 

Sonderlese

Medlem
Se där! Idag dämpade ner årets påfyllning av Hofgut Falkenstein:

2022 Niedermenniger Sonnenberg Riesling Kabinett Trocken AP 9 ”Munny”

2022 Krettnacher auf dem Hölzchen Riesling Kabinett Trocken AP 21

2022 Krettnacher Ober Schäfershaus Riesling Spätlese Trocken AP 18 ”Lorenz Manni”

2022 Krettnacher Euchariusberg Riesling Kabinett Alte Reben AP 8 ”Gisela”
5474660F-146D-4D5D-BE3B-3AB1B8861E90.jpeg
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Släpptes en Barolo Brunate -19 från Saglietti i BS imorse, någon som har erfarenhet av eller tankar om detta vin?
har köpt en hel del Saglietti, men inte -19 (än). Har varit väldigt bra för priset, men nu har det gått upp en del. Dock fortfarande billigt för lägena. Cerequio brukar vara bättre varma år och Brunate är bättre när det är lite svalare.
 
Spontanköp via Kobaj:

  • ½ fl. Märzlese TBA Grüner Veltliner "Sweet March" 2019 (96 p. Wine & Spirits Magazine)
  • ½ fl. Beerenauslese Riesling "Ried Dornleiten" 2017 (94 p. Falstaff)
  • ½ fl. Eiswein Riesling "Ried Schneiderberg" 2016 (97 p. Falstaff, 94+ p. Robert Parker"
Höga förhoppningar. Några förslag på hur länge dessa bör ligga som minimum?

DSC_0273.JPG
 

Sonderlese

Medlem
Hur verkar '22 generellt som årgång?
Generellt i Tyskland är det mycket varmt och extremt torrt. Vinrankorna ”stannade upp - stängde av” för att klara av stressen.
Årgången är kanske att likna med 2020 men här är det extremt viktigt med vingårdsläge och ålder på rankorna. Gamla vinrankor (alte reben) klarade sig ”bra”; med sina djupa rötter hade de tillgång till vatten och utvecklade druvor med bra syra och inte överdrivit socker. Unga och yngre vinrankor inte så bra. vingårdslägena åt syd hade det tuffare än andra lägen.
Sen är det vingårdsskötseln som spelar avgörande roll; hur tidigt man kom igång med värme- och vattenstress åtgärder (det är långt ifrån alla som kan de här teknikerna eller orkar en hel lång sommar).

Jag har inte provsmakat årgång 2022 men Hofgut Falkenstein rapporterar att de har lyckats bra med att bibehålla bra socker/syra balans och vinerna ligger på en jämförlig nivå som för tidigare årgångar. Syran är inte lika hög eller samma beskaffenhet som för 2021, vilket gör vinerna tillgängliga tidigare. Men H.F. är extremt skickliga i sitt arbete och vinerna är pålitliga från årgång till årgång. Svårare är det för andra producenter.
Jag köpte på mig av 2021 så jag skulle kunna låta bli de här kommande varma, torra åren men vissa producenter försöker jag ändå beställa några flaskor av.
Alkoholhalten på H.F. Riesling Kabinett- och Spätlese Trocken är bara 10,5 procent, samma som för 2021, med undantag för ”auf dem Hölzchen” som ligger på 11%, vilket inte är överdrivit för ett trocken vin. Kabinett vinerna ligger också inom sin prädikat och inte svulstiga spätlese etiketterade som kabinett.
 

Martin F

Medlem
Generellt i Tyskland är det mycket varmt och extremt torrt. Vinrankorna ”stannade upp - stängde av” för att klara av stressen.
Årgången är kanske att likna med 2020 men här är det extremt viktigt med vingårdsläge och ålder på rankorna. Gamla vinrankor (alte reben) klarade sig ”bra”; med sina djupa rötter hade de tillgång till vatten och utvecklade druvor med bra syra och inte överdrivit socker. Unga och yngre vinrankor inte så bra. vingårdslägena åt syd hade det tuffare än andra lägen.
Sen är det vingårdsskötseln som spelar avgörande roll; hur tidigt man kom igång med värme- och vattenstress åtgärder (det är långt ifrån alla som kan de här teknikerna eller orkar en hel lång sommar).

Jag har inte provsmakat årgång 2022 men Hofgut Falkenstein rapporterar att de har lyckats bra med att bibehålla bra socker/syra balans och vinerna ligger på en jämförlig nivå som för tidigare årgångar. Syran är inte lika hög eller samma beskaffenhet som för 2021, vilket gör vinerna tillgängliga tidigare. Men H.F. är extremt skickliga i sitt arbete och vinerna är pålitliga från årgång till årgång. Svårare är det för andra producenter.
Jag köpte på mig av 2021 så jag skulle kunna låta bli de här kommande varma, torra åren men vissa producenter försöker jag ändå beställa några flaskor av.
Alkoholhalten på H.F. Riesling Kabinett- och Spätlese Trocken är bara 10,5 procent, samma som för 2021, med undantag för ”auf dem Hölzchen” som ligger på 11%, vilket inte är överdrivit för ett trocken vin. Kabinett vinerna ligger också inom sin prädikat och inte svulstiga spätlese etiketterade som kabinett.
Tack för bra rapport!
 

Sonderlese

Medlem
Spontanköp via Kobaj:

  • ½ fl. Märzlese TBA Grüner Veltliner "Sweet March" 2019 (96 p. Wine & Spirits Magazine)
  • ½ fl. Beerenauslese Riesling "Ried Dornleiten" 2017 (94 p. Falstaff)
  • ½ fl. Eiswein Riesling "Ried Schneiderberg" 2016 (97 p. Falstaff, 94+ p. Robert Parker"
Höga förhoppningar. Några förslag på hur länge dessa bör ligga som minimum?

Visa bifogad bild 29086
De där är fina viner som kräver låååååång lagring för att komma till sin rätta! Med undantag för Eiswein...

Trockenbeerenauslese har en tidshorisont på 1/2 - 2 evigheter (@StefanAkiko —> 5 evigheter).
Beerenauslese 20 år till en evighet.
Eiswein 5/6 år till 20 år brukar vara lagom.

Eiswein är lite speciellt i sammanhanget; de brukar kräva några få år att bli sammansatta men sen blir ofta inte bättre med längre tids mognad, tvärtom skall drickas ”relativt” unga, men det beror mycket på producent och årgång.

Beerenauslese är lättare att ta till sig och mer mångsidig än TBA tack vare att den inte är så kompakt sött och trögflytande.
Trockenbeerenauslese på Grüner Veltliner låter intressant, jag har ingen aning om hur det väntas utvecklas - beror nog på syrahalten som allmänt är lägre än för Reisling.

DISCLAIMER: Jag har ingen personlig erfarenhet av just dessa viner.
 
De där är fina viner som kräver låååååång lagring för att komma till sin rätta! Med undantag för Eiswein...

Trockenbeerenauslese har en tidshorisont på 1/2 - 2 evigheter (@StefanAkiko —> 5 evigheter).
Beerenauslese 20 år till en evighet.
Eiswein 5/6 år till 20 år brukar vara lagom.

Eiswein är lite speciellt i sammanhanget; de brukar kräva några få år att bli sammansatta men sen blir ofta inte bättre med längre tids mognad, tvärtom skall drickas ”relativt” unga, men det beror mycket på producent och årgång.

Beerenauslese är lättare att ta till sig och mer mångsidig än TBA tack vare att den inte är så kompakt sött och trögflytande.
Trockenbeerenauslese på Grüner Veltliner låter intressant, jag har ingen aning om hur det väntas utvecklas - beror nog på syrahalten som allmänt är lägre än för Reisling.

DISCLAIMER: Jag har ingen personlig erfarenhet av just dessa viner.
Tack för utförligt svar. Då skulle jag ju kunna knäcka isvinet relativt snart för att få ett hum om producenten :). TBA på GV känns ovant. Lägre syra = snabbare "klar" och lägre maxpotential?
 

Sonderlese

Medlem
Tack för utförligt svar. Då skulle jag ju kunna knäcka isvinet relativt snart för att få ett hum om producenten :). TBA på GV känns ovant. Lägre syra = snabbare "klar" och lägre maxpotential?
Ja, jag tycker du inte behöver begrava Eiswein längst ner, längst bak i källaren, utan njut av det vid ett härligt tillfälle de närmsta åren; inget bråttom, men behöver inte vänta heller.

TBA på GV behöver ändå en evighet (20+ år gissningsvis) för att komponenterna skall integreras och ge ett hum om vad en TBA är och handlar om. Det går naturligtvis att dricka innan men då upplevs det mest som en sött sirapsaktigt dessertvin. Om man kan vänta minskar sötman och lager-på-lager av marsipan, frukt, bär, nötter, torkad frukt, kryddor m.m. utvecklas.

Bara för skojsskull:

 

Hipshot

Medlem
Bilade runt lite i norra Portugal för några veckor sedan och spontanbesökte Quinta Seara D'Orderns och Real Companhia.
1st NV Sandeman Porto 20 Year Old Tawny
1st NV Quinta Seara D'Ordens Porto 20 years Old White Port
3st Quinta Seara D'Ordens Douro Vindimas 2a Edição
1st 2016 Quinta Seara D'Ordens Porto Vintage Talentus
2st 2011 Real Companhia Velha Douro Quinta das Carvalhas Vinhas Vel
 

Attachments

  • IMG_1587.jpeg
    IMG_1587.jpeg
    52,9 KB · Visningar: 42
  • IMG_1586.jpeg
    IMG_1586.jpeg
    42,5 KB · Visningar: 44
  • IMG_1585.jpeg
    IMG_1585.jpeg
    56,3 KB · Visningar: 41

JonasBo

Medlem
IMG_20230501_214110919.jpg

Renato Corino Barolo 2016 Riserva. 1 magnum och 6 halvmagnum. Äntligen leverans efter två års väntan :)

IMG_20230502_095919660.jpg

Idag kom även Trediberri Barolo 2019 Rocche dell Annunziata och Barolo 2019 Berri från Philipsonwine som beställdes med andra medlemmar på forumet.

Har att hämta 3 st Barolo 2019 Cannubi från Rinaldi Francesco och i onsdags ett gäng Giovanni Corino Barolo 2019 och LN 2021 så sannerligen en tung barolovecka!
 

Sarco

Medlem
Se där! Idag dämpade ner årets påfyllning av Hofgut Falkenstein:

2022 Niedermenniger Sonnenberg Riesling Kabinett Trocken AP 9 ”Munny”

2022 Krettnacher auf dem Hölzchen Riesling Kabinett Trocken AP 21

2022 Krettnacher Ober Schäfershaus Riesling Spätlese Trocken AP 18 ”Lorenz Manni”

2022 Krettnacher Euchariusberg Riesling Kabinett Alte Reben AP 8 ”Gisela”
Var köpte du från? Tacksam för tips.
 

Bastardo

Medlem
Ja, jag tycker du inte behöver begrava Eiswein längst ner, längst bak i källaren, utan njut av det vid ett härligt tillfälle de närmsta åren; inget bråttom, men behöver inte vänta heller.

TBA på GV behöver ändå en evighet (20+ år gissningsvis) för att komponenterna skall integreras och ge ett hum om vad en TBA är och handlar om. Det går naturligtvis att dricka innan men då upplevs det mest som en sött sirapsaktigt dessertvin. Om man kan vänta minskar sötman och lager-på-lager av marsipan, frukt, bär, nötter, torkad frukt, kryddor m.m. utvecklas.

Bara för skojsskull:

Synd bara att goda viner i den klassen kostar ganska mycket i dag och är även relativt svåra att hitta, men det kanske vore någonting för mig även personligen. Det är klokare att dricka mindre av hög kvalitet än att samla på sig en massa ’dussinviner’ …

Mycket trevlig och sympatisk kille, som är dessutom MW. Blandar fakta med humor och ger ett proffsigt intryck. Man kan inte bli master of wine om man är inte riktigt duktig på många saker som handlar om vin. Allting handlar inte heller just om vin, utan en jäkla massa andra saker också, vad jag har läst. Ekonomi, handel, marknadsföring etc.
”MW kvalificeringen anses allmänt inom vinindustrin som en av de högsta kvalificeringarna inom vin.” – Källa: wikipedia/
Vad kan ha ännu högre status? Det har jag mycket svårt att föreställa mig, men om någon, så borde Jancis Robinson veta det i så fall. Då måste man nästan ha en doktorstitel, eller kanske även docent osv.

Sök gärna vad han tycker om Luca Maroni och hans sätt att värdera viner … Innehållet är blandad med vingrejs som vem som helst kan titta på, kanske inte så mycket riktat för de som har kommit riktigt långt i deras hobby. Jag tycker personligen att han gör ett mycket bra jobb, så jag hoppas att han får även lite ersättning för alla videos, men det är långt ifrån säkert. En del människor kan göra sånt bara för skojs skull.
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Var köpte du från? Tacksam för tips.
Här kanske?
 
Toppen