Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Äntligen, efter 5 år så kunde jag äntligen beställa Jean Jacques Confuron Côte de Nuits Villages les Vignottes. Vinbudgeten var hårt ansträngd av studieåren.

Grandsbourgognes.com hade äntligen inne 2020 årgången, och jag hoppas att den är lika bra som 2015 som jag drack på påskafton.
Priset är lite dyrare denna gång, kronkursen och den allmänna inflationen hjälper inte. Nu 600kr per flaska ink frakt, förra gången var det 360kr per flaska. För den kvaliteten är det dock helt okej
 

Sonderlese

Medlem
För ett par veckor sedan hämtade jag ut min beställning från Systembolaget och som jag nämnde i tråden för webblanseringen 9/3 avser jag att avsluta livet med att avnjuta det här vinet och låta finishen bära mig som på älvvingar in i efterlivet.

2021 Dr. Hermann Erdener Prälat Riesling Trockenbeerenauslese Alte Reben LGK

5680CE16-DBF0-4FB9-AA0A-2DCE0F01D2B4.jpeg




Men, så är det det här med tajmningen...

Det är inte alltid lätt med att pricka in slutskedet av ens liv, och det är fullständigt hopplös att planera, ”Life is what happens while one is making plans” som ordspråket lyder på engelska, ”death too” vill jag tillägga.

Råga på allt är man en tidsoptimist och lära komma försent till sin egna begravning! För väl det i sammanhanget, för det här vinet kräver tid: 15 g/l syra kräver sin tid att integreras.

“So the race is on!” Jag hoppas på dött lopp(!), att jag lämnar chatten lagom till att vinet någorlunda hunnit integrera socker och syra.

Men jag har en plan B: 2021 Selbach-Oster Zeltinger Sonnenuhr Riesling TBA

C7F8CD4D-E69F-43B6-AF9A-F397912A4924.jpeg

Tack Johannes Selbach att jag fick lov att köpa en (endast EN!), ifall jag boomer ovannämnde tajmningen.


Och...


Plan C: 2019 Selbach-Oster Zeltinger Sonnenuhr Riesling TBA

EFCCF1FC-C9F7-4670-8549-41747E235C5C.jpeg



Jag har även garderat mig med ett par beerenauslese för att hålla orkan uppe under maratonens gång och ifall tålmodigt börjar tryta.

2019 Selbach-Oster Zeltinger Sonnenuhr Riesling Beerenauslese
E45295D5-24BA-4460-BA03-34C79FD7798A.jpeg


Plan D:
Tajmningen går åt helvete - jag kommer inte i mål - barnen ärver kvarvarande flaskor och dricker till mitt minne!
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Hämtade hem senaste beställningen från bolis i dag på väg hem från barberaren. Namnet står på flaskan, jag rekommenderar er att söka info om vinet ifall det inte redan är bekant. Flaskorna börjar vara slut på flera håll och vinet är inte så vanligt. Med andra ord: en läcker doldis, fast inte för de som gillar ultrasura och supervresiga viner som behöver lagras flera mansålder för att komma till sin rätt … :D

DSC_0246.JPG
 

Bastardo

Medlem
Lite suddig bild, men det går att se. Annars är väl best practice att skriva ut namnet för att underlätta sökning.
Du har helt rätt. Brukar själv påpeka om samma sak. Jag har en ganska bra mobilkamera = Sony Xperia 5II, men kan inte riktigt använda den, tyvärr. Vet inte hur man ställer in autofokus på den etc. men försöker lära mig att utnyttja de flesta finesser med tiden.
Vinet är Feudi di San Gregorio Sirica 2018 där Sirica är druvan och producenten så klart är Feudi di San Gregorio.
Men jag vill gärna att ni söker själv fakta om vinet, så att det inte blir som reklam om jag skriver hit allting som jag har tagit reda på om vinet. (Gäller de som är intresserade; de flesta är nog inte det.)
 

Thirsty

Smygnykterist
Du har helt rätt. Brukar själv påpeka om samma sak. Jag har en ganska bra mobilkamera = Sony Xperia 5II, men kan inte riktigt använda den, tyvärr. Vet inte hur man ställer in autofokus på den etc. men försöker lära mig att utnyttja de flesta finesser med tiden.
Vinet är Feudi di San Gregorio Sirica 2018 där Sirica är druvan och producenten så klart är Feudi di San Gregorio.
Men jag vill gärna att ni söker själv fakta om vinet, så att det inte blir som reklam om jag skriver hit allting som jag har tagit reda på om vinet. (Gäller de som är intresserade; de flesta är nog inte det.)
Bilderna blir av lägre kvalitet när de laddas upp på forumet, så det torde inte bero på fotografen.

Om du inte har ekonomiskt intresse hos producenten eller importören så är det inte reklam. Info om viner är lite av grejen med forumet. :)
 
Last edited:

Sonderlese

Medlem
Åter rättning till köpfokuset igen efter utsvävningen vad gäller Catenas Argentino!

Denna gången har det blivit 6 flaskor Willi Schaefer!
3st av Graacher Domprobst 2016 och 3st av Graacher Himmelreich 2017.
Klickades hem för lite drygt 260kr flaskan
Grtz till att kunna hitta och köpa äldre årgångar till en skälig peng! Gôtt!!!
 

Bastardo

Medlem
Bilderna blir av lägre kvalitet när de laddas upp på forumet, så det torde inte bero på fotografen.

Om du inte har ekonomiskt intresse hos producenten eller importören så är det inte reklam. Info om viner är lite av grejen med forumet. :)
Tack, Thirsty!
Du har rätt, så klart. Jag glömmer alltid bort reglerna på Munkis forum också. Ska göra/kopiera en sammanfattning. Den finns fortfarande på SB.

”The Sirica is an ancient variety with a mystery behind its origins, and in all likelihood it was used by the Romans in their winemaking. Although it apparently disappeared without trace over the centuries, we can still find it nowadays sparsely scattered over Italy. After the discovery in Irpinia of four vines aged more than two hundred years old, Feudi di San Gregorio has carried out an in-depth study of this variety's DNA and reproduced it in a small vineyard from which stems a unique wine, profoundly Mediterranean and with great personality.

Sirica appears a beautiful ruby colour (the name of the variety itself probably derives from "syricum", a red dye widely used in Roman times) and releases rich notes of blackberry, myrtle, liquorice and black pepper, in a clean-cut bouquet from which each nuance emerges with amazing vitality. The wild nature of this variety is tamed in the cellar through ageing in French oak barrels, and this makes Sirica a pleasant drink suiting all palates. A fresh, smooth wine that's very well-balanced and has some characteristically velvety tannins.” Källa: https://www.vinissimus.com/en/wine/feudi-di-san-gregorio-sirica/

”Part of the Excellencies range of wines, this is an unusual one being 100% Sirica* 🍇, aged for 12 months in medium toasted French oak barriques then 9 months in bottle. (*Sirica is an ancient grape variety which was thought to have been lost, but 4 vines were discovered by Feudi di San Gregorio in Irpinia around 10 years ago. It is genetically linked to Syrah, Teroldego and Refosco). Ruby red in colour with a vinous bouquet, with hints of red fruit, cloves and tar. Dry, balanced acidity with medium body (cont.)” Källa: Vivino. Steve Standbridge (5811 betyg), Dec 13, 2022
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
”The Sirica is an ancient variety with a mystery behind its origins, and in all likelihood it was used by the Romans in their winemaking. Although it apparently disappeared without trace over the centuries, we can still find it nowadays sparsely scattered over Italy. After the discovery in Irpinia of four vines aged more than two hundred years old, Feudi di San Gregorio has carried out an in-depth study of this variety's DNA and reproduced it in a small vineyard from which stems a unique wine, profoundly Mediterranean and with great personality.
De verkar ha fastställts att Sirica är en korsning mellan Syrah, Teroldego och Refosco. Just namnet Sirica är normalt sett en synonym till just Syrah så detta kan ju lätt bli förvirrande.
Intressant att det endast är Feudi di San Gregorio som producerar vin på druvan. Har de fått ensamrätt på de få hittade rankorna? Spännande med "nya" druvor.
 

Bastardo

Medlem
De verkar ha fastställts att Sirica är en korsning mellan Syrah, Teroldego och Refosco. Just namnet Sirica är normalt sett en synonym till just Syrah så detta kan ju lätt bli förvirrande.
Intressant att det endast är Feudi di San Gregorio som producerar vin på druvan. Har de fått ensamrätt på de få hittade rankorna? Spännande med "nya" druvor.
Precis. Så här skriver Vinbanken:
”Stor bärig doft med mörka körsbär, svarta vinbär, björnbär, blommor och charkuterier. Medelfyllig energirik smak med kaffe, blodapelsin, mineraler, fat och en fin körsbärssyrlighet. Inte helt olikt ett syrahbaserat vin.”

”Sirica bär på en alldeles egen historia: i början på 2000-talet hittades tre trädliknande vinrankor på egendomen som inte hade något gemensamt med de närliggande vinstockarna. Efter mycket analyserande och forskning kom man fram till att det här var en art man kände väl till men som man trodde hade försvunnit. Sirica har ett släktskap med syrah och teroldego och var en mycket vanlig druva under romartiden.”
Något förkortad text.
 

Bastardo

Medlem
Keep ’em coming! :p
På förmiddagen kom den här sändningen fram i rasande fart från Italien; (hälften av lådan). Jag måste skriva en fin recension för XW & TNT.
Om det är svårt att läsa etiketterna så listar jag vinerna även här. Egenskaperna är hämtade från Superiore.

Feudi di San Gregorio Sannio Falanghina Serrocielo 2021

Elegant/mineral
Fruity/berry/juicy


Feudi di San Gregorio Greco di Tufo Cutizzi 2021
Harmonious/soft and round

Feudi di San Gregorio Fiano di Avellino Pietracalda 2021
Elegant/mineral
Fruity/berry/juicy


Alla vinerna har fått mycket positiva omdömen på flera håll och producenten brukar hålla hög kvalitet, så det blir intressant att få dricka dem. Totalpriset var cirkus 1008 sekiner, så det var inte så dumt alls då vinerna finns inte att köpa varken hos Alko, Systembolaget eller Vinmonopolet.

DSC_0248.JPG
 
Last edited:
Äntligen, efter 5 år så kunde jag äntligen beställa Jean Jacques Confuron Côte de Nuits Villages les Vignottes. Vinbudgeten var hårt ansträngd av studieåren.

Grandsbourgognes.com hade äntligen inne 2020 årgången, och jag hoppas att den är lika bra som 2015 som jag drack på påskafton.
Priset är lite dyrare denna gång, kronkursen och den allmänna inflationen hjälper inte. Nu 600kr per flaska ink frakt, förra gången var det 360kr per flaska. För den kvaliteten är det dock helt okej
Uppdatering: Beställningen lades i lördags och leverans skedde hos UPS ombud i eftermiddags. Mycket imponerande, bra inpackning och jag rekommenderar Grands Bourgognes.
 

Vingubben

Medlem
Keep ’em coming! :p
På förmiddagen kom den här sändningen fram i rasande fart från Italien; (hälften av lådan). Jag måste skriva en fin recension för XW & TNT.
Om det är svårt att läsa etiketterna så listar jag vinerna även här. Egenskaperna är hämtade från Superiore.

Feudi di San Gregorio Sannio Falanghina Serrocielo 2021

Elegant/mineral
Fruity/berry/juicy


Feudi di San Gregorio Greco di Tufo Cutizzi 2021
Harmonious/soft and round

Feudi di San Gregorio Fiano di Avellino Pietracalda 2021
Elegant/mineral
Fruity/berry/juicy


Alla vinerna har fått mycket positiva omdömen på flera håll och producenten brukar hålla hög kvalitet, så det blir intressant att få dricka dem. Totalpriset var cirkus 1008 sekiner, så det var inte så dumt alls då vinerna finns inte att köpa varken hos Alko, Systembolaget eller Vinmonopolet.

Visa bifogad bild 28977
Hej,

Jag gissar att XT sår för Xtrawine? Om det var Xtrawine så betalar dom, vad jag kan förstå, inte punktskatt i Sverige, så jag gissar att du har betalat punktskatten i egen regi? Kan du ge en kort recension på hur det funkade med det nya systemet? Var det smidigt?
 

Boletus

Medlem
Hej,

Jag gissar att XT sår för Xtrawine? Om det var Xtrawine så betalar dom, vad jag kan förstå, inte punktskatt i Sverige, så jag gissar att du har betalat punktskatten i egen regi? Kan du ge en kort recension på hur det funkade med det nya systemet? Var det smidigt?
Xtrawine lägger på punktskatten till priset vid köp från Sverige.
 

Bastardo

Medlem
Hej,

Jag gissar att XT sår för Xtrawine? Om det var Xtrawine så betalar dom, vad jag kan förstå, inte punktskatt i Sverige, så jag gissar att du har betalat punktskatten i egen regi? Kan du ge en kort recension på hur det funkade med det nya systemet? Var det smidigt?
Nu pratar du strunt, Vingubben, utan att kolla fakta! ;) Det står mycket tydligt redan när man ska betala för viner att Xtrawine visst betalar punktskatt till Sverige. Jag vet inte varifrån du har fått fel information. Gå själv på sajten och se med dina egna ögon, utan att komma med falska påståenden.
Det ska ganska mycket till, att jag ska själv betalar in punktskatt, men det kan hända om jag hittar något extra speciellt vin som jag vill köpa. Men chansen att det händer är inte särskild stor.
Obs! Excise duty är ungefär det samma som vi kallar för punktskatt här i Sverige. Det står på bilden att den är på 27.12 euro totalt. Dela den med 12 så får du priset per flaska. Nu har du lärt något nytt som du inte visste förut. :cool:
När jag betalade så var eurokursen 11.52, vad den är just nu, vet jag inte.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2023-04-11 kl. 09.40.14.png
    Skärmavbild 2023-04-11 kl. 09.40.14.png
    33,3 KB · Visningar: 53
Last edited:

Bastardo

Medlem
Xtrawine lägger på punktskatten till priset vid köp från Sverige.
Precis! Och det är inte exakt så att allting är speciellt biligt hos de heller. Idén att köpa vin därifrån handlar mest om att hitta sådana viner som inte säljs hos de andra aktörer och ibland säljer de vin även betydligt förmånligare än Systembolaget. Om man är ute efter att göra ett klipp på vin, så får man gå på andra sajter, men det ska påpekas att jag lyckas göra vettiga inköp hos de nästan varje gång. Som nu senast gällande viner från Feudi di San Gregorio.
P.S.
Jag har dock aldrig provat dessa förut, så trots goda vitsord är det inte helt säkert att jag gillar viner ändå. Den risken får man ta när man köper vin. Det är omöjligt att kunna ha provat varenda flaska man köper. Om man inte litar på merparten av vinexperter så bör man ha ganska mycket på fötterna, fast varje människa har sin egen smak, så klart. Jag skulle aldrig lita bara på en röst som rekommenderar något vin! I så fall bör man känna denne oerhört väl och ha ungefär likadan vinsmak.
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Xtrawine lägger på punktskatten till priset vid köp från Sverige.
”Hej, jag kan inte se att bolaget du nämner är registrerade i Sverige som distansförsäljare.

Du behöver, om du köper vin från någon som inte är godkänd som distansförsäljare och om de anordnar med transporten av varorna till dig i Sverige, anmäla dig som "mottagare vid distansförsäljning" och betala in den svenska alkoholskatten.”

Ovan är svaret från skattemyndigheten när jag ställde frågan om Xtrawine var registrerade som distansförsäljare.
 

Boletus

Medlem
”Hej, jag kan inte se att bolaget du nämner är registrerade i Sverige som distansförsäljare.

Du behöver, om du köper vin från någon som inte är godkänd som distansförsäljare och om de anordnar med transporten av varorna till dig i Sverige, anmäla dig som "mottagare vid distansförsäljning" och betala in den svenska alkoholskatten.”

Ovan är svaret från skattemyndigheten när jag ställde frågan om Xtrawine var registrerade som distansförsäljare.
Intressant! Har tyckt att det är lite märkligt att de lägger på just den exakta punktskatten (högre för viner över 15% t.ex.) - den är ju inte direkt kopplad till distanshandeln i sig. Trodde i min enfald att det var deras sätt att skapa mervärde för sig själva för att motivera högre omkostnader i.o.m. distanshandel, det är ju inte så att de kan betala punktskatten "åt en".

Så om det nu stämmer att Xtrawine inte är godkända som distansförsäljare (vilket låter märkligt ändå) så innebär det att punktskatteavgifterna de lägger på enbart hamnar i egen ficka. Svenska kunder tror att de följer svensk alkohollagstiftning men luras bara på meningslösa avgifter.
 
Toppen