Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

katho27

Medlem
Beställde en sån här på ren nyfikenhet och chans. Nån som vet något om eller har provat (kanske @Adam Frisch som väl är local i närhet av Paso Robles)..?

Skärmavbild 2023-04-03 kl. 12.42.30.png
 
En gång om året släpper jag mitt trigger finger fri på Catawiki med sikte på gamla och för mig oftast okända viner från Bordeaux. Idag var det dags!

1995 Chateau Tour Marcillanet x2
1995 Chateau Jeanrousse x2
1995 Chateau Riviere Pelgris x2
1990 Chateau La Tour de Mons
1977 Chateau Lescure
2010 Chateau Larose-Trintaudon
2014 Chateau Le Chêne de Margot

1700:- inkl. alles känns ok.
 
Last edited:

HerrMelin

Medlem
En gång om året släpper jag mitt trigger finger fri på Catawiki med sikte på gamla och för mig oftast okända viner från Bordeaux. Idag var det dags!

1995 Chateau Tour Marcillanet x2
1995 Chateau Jeanrousse x2
1995 Chateau Riviere Pelgris x2
1990 Chateau La Tour de Mons
1977 Chateau Lescure
2010 Chateau La Rose Trintaudon
2014 Chateau Le Chêne de Margot

1700:- inkl. alles känns ok.
Intressant, hur brukar utfallet bli? nitlotter kontra vinster
 
Intressant, hur brukar utfallet bli? nitlotter kontra vinster
Förvånansvärt bra ändå. Oftast någonstans mellan nitlott och vinst i kvalitet. Någon enstaka har varit korkad. Säg 2 av 30 hittills och då köper jag mindre, ”okända” och lite billigare slott mest för det är roligt att testa lite äldre utan att betala en månadslön för det. Drygt en handfull har varit riktigt fina.
 

Bastardo

Medlem
Lite påfyllning till vinskafferiet. Budbilen var försenad nästan en timme, så jag fick tillbaka mina småslantar för att få hemkörning på viss tid. Jag hatar innerligt det där när man beställer nånting och så kan budet dyka upp precis i sista minuten eller kanske inte alls! Men tack och lov har nästan alla flaskor klarat sig hittills resan bra. Bara en enda gång gick en av flaskorna sönder och jag/vi fick en liten ersättning också.
Det står på etiketten vilka viner det handlar om. Åtminstone ett av vinerna har varit omnämnd på forumet. :D

DSC_0236.JPG
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Lyckades att klicka hem en 2020 Perrin Château De Beaucastel, Châteauneuf-du-Pape på magnum for c:a 170 eu-pengar (inkl. avgifter, frakt, osv) vilket för mig känns som ett OK pris ändå.
Någon som har en uppfattning på hur länge man bör låta en sådan här pjäs ligga innan man ens tänker på att poppa korken?

b4c9f08d-6719-4be7-af4c-545d541a9e44.jpg
Off topic, men riktigt snygg bild, lite smutsig men ändå clean! Forumet hade behövt en egen tråd för lite läckra vin-bilder. Tycker alltid bl.a du, @LeChat, @Per Stade och många andra knäpper fina vinbilder! (take the hint, do it!) 😅
 

Mexikanaren

Medlem
Off topic, men riktigt snygg bild, lite smutsig men ändå clean! Forumet hade behövt en egen tråd för lite läckra vin-bilder. Tycker alltid bl.a du, @LeChat, @Per Stade och många andra knäpper fina vinbilder! (take the hint, do it!) 😅
Inte för att sabba din bild du nu fått av mig, men det är faktiskt inte min bild utan den är från catawiki-auktionen :ängel: Men ja, ditt budskap går ju fram ändå :p
 

Lennart

Medlem
E0A5A906-D63D-42E3-BCF4-38AD8C3A19BC.jpeg
Lucien Le Moine Santenay 1er Cru Clos Rosseau 2019
Lucien Le Moine Puligny-Montrachet 1er Cru Champ Gain 2019
Lucien Le Moine Puligny-Montrachet 1er Cru Les Chalumaux 2019


Hade lite flax vid släppet härom veckan och lyckades klicka hem dessa tre trots minimal allokering (tror det bara fanns 17 flaskor av respektive sort). Ska bli spännande att prova men de får vila några år först.
 

Sonderlese

Medlem
Tyvärr gick jag själv bet på Pie Franco och fick köplats men inga flaskor. :mad: Jag blev väldigt förvånad över hur snabbt flaskorna försvann. Det kom trots allt dryg 70 flaskor och ingen på detta forum hade överhuvudtaget nämnt vinet.
Ibland tror jag att det existerar ett skuggsamhälle utanför forumet som också handlar på SB! Det är i just sådana sammanhang som det tillkännager sig.
 

Mexikanaren

Medlem
Är det någon som har koll på priserna för 2019 Produttori del Barbaresco riservas?

Hittade precis erbjudande om primeur på philipsons men med priser mellan 570kr och 720kr per flaska för hela 6pack så känns det inte speciellt billigt.

Har priset skjutit upp så mycket den senare tiden eller vad är det som händer?

 

BallyJ

Medlem
Är det någon som har koll på priserna för 2019 Produttori del Barbaresco riservas?

Hittade precis erbjudande om primeur på philipsons men med priser mellan 570kr och 720kr per flaska för hela 6pack så känns det inte speciellt billigt.

Har priset skjutit upp så mycket den senare tiden eller vad är det som händer?

Ser ut som att 2016 kostade 549:- https://www.finewines.se/threads/webblansering-9-september-2021.7519/
 

Boletus

Medlem
Är det någon som har koll på priserna för 2019 Produttori del Barbaresco riservas?

Hittade precis erbjudande om primeur på philipsons men med priser mellan 570kr och 720kr per flaska för hela 6pack så känns det inte speciellt billigt.

Har priset skjutit upp så mycket den senare tiden eller vad är det som händer?

Köpte primörer årgång 2016 från Philipson, det var inte billigare då. Vi gav 575 för Montestefano och Montefico och 645 för Rabaja. Det fanns även några för över 700 då. Monte x2 var de billigaste då, nu är de dyrast - gissar att Philipson har samma inköpspris för alla nio och att de sätter sitt prisspann främst efter hur närliggande årgångar betygssatts. Jag letade efter bättre erbjudanden då men hittade inga, så kan nog vara värt att kika på Philipson om du vill garantera att du får några flaskor.
 

Mexikanaren

Medlem
Köpte primörer årgång 2016 från Philipson, det var inte billigare då. Vi gav 575 för Montestefano och Montefico och 645 för Rabaja. Det fanns även några för över 700 då. Monte x2 var de billigaste då, nu är de dyrast - gissar att Philipson har samma inköpspris för alla nio och att de sätter sitt prisspann främst efter hur närliggande årgångar betygssatts. Jag letade efter bättre erbjudanden då men hittade inga, så kan nog vara värt att kika på Philipson om du vill garantera att du får några flaskor.
Får tacka för informationen!
Kändes lite otroligt att 2016 skulle kostat 700kr+ som primeur men där ser man.

Blir nog till att försöka dela en/några lådor med någon intresserad då 6 flaskor av varje blir lite väl mycket för mig.
Men ännu finns det tid kvar så inte brått precis
 
Toppen