Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

MartinBz

Medlem
En liten julklapp kom idag.
Fontodis Chianti Classico -21 får nog ligga till sig ett tag. (bilden är från auktionen på catawiki, inte hemma hos mig... tyvärr).
211f9407-d9c2-4cd5-80f1-c461734b14ff.jpg
 
Visa bifogad bild 30938

En av familjens ungdomar kom på mig när jag öppnade dagens vinleverans. "Inga paket öppnas innan julafton!", deklarerades. Innebär det att man måste lägga dem under granen? Eller kan jag gömma dem i vinkällaren direkt?
När kartongerna från Tyskland packats upp uppenbarade sig ett gäng nebbiolos. Mest 2019 men även lite enstaka 13/14/15/16. Från Produttori, Guido Porro i alla tre vingårdslägena, dvs en i Vignarionda och två i Lazzarito), ett par Pira Vingarionda, G. D. Varja (vanliga och Bricco delle Viole) och Renate Corino.

IMG_7660.png


IMG_7661.png
 
Last edited:

m3lk3r

Medlem
Har beställt ett par St Joseph, La Croix de la Perrière 2020, från i beställningssortimentet: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/saint-joseph-2005101/
Priset på 149 kr känns lite väl lågt. Som producent anges Maison Johanès Boubee vilket snarare verkar vara ägare.
Bildgooglar man får man upp ett vin med rätt namn på bilden som kostat så lite som ca 7 euro i Frankrike vid någon lokal rea. Ändå har munskänkarna gett den 15p och skrivit "mer än prisvärt" vid dåvarande 199 kr.
Producenten verkar egentligen heta Les Caves Saint Ronain och har mest grejer från södra Rhone, inget jag känner igen men har noll koll på Rhone.
Fel tråd men kan nämna att den var ok men inte mer. Var orolig att vinet var värmeskadat då korkarna stack upp någon enstaka mm på båda flaskor, funderade på om det var därför det var så lågt pris. Aja, väldigt sluten och anonym. Vet inte om det kan vara ett tecken, tyckte jag inte kände någon märkbar defekt i vinet annars. Blev bättre framåt kvällen, doft av bär, lätt rökt korv och även lite bdx-blyerts. Inte mycket kraft.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fel tråd men kan nämna att den var ok men inte mer. Var orolig att vinet var värmeskadat då korkarna stack upp någon enstaka mm på båda flaskor, funderade på om det var därför det var så lågt pris. Aja, väldigt sluten och anonym. Vet inte om det kan vara ett tecken, tyckte jag inte kände någon märkbar defekt i vinet annars. Blev bättre framåt kvällen, doft av bär, lätt rökt korv och även lite bdx-blyerts. Inte mycket kraft.
Låter som girighetens FRAUD och att dina pengar offrades för någon ryssjävels lyxyacht...

Bestrid med allt du har! Oacceptabelt på alla plan. ..
 

LeChat

Medlem
Det blev lite handlat i juldagarna…

IMG_5607.jpeg

2000 Château Croque Michotte

Gjort ett köp redan av dessa flaskor på rekommendation av @StefanAkiko, men tänker att några flaskor till kan inte skada. Riktigt bra bordeaux. En underdog som kan mäta sig med betydligt kändare slott och som skulle kunnat haft en större prislapp.

IMG_5608.jpeg

1996 Château Poujeaux

Ett slott som jag druckit många årgångar av tidigare och som jag tycker ofta ger mycket bordeaux för liten peng. Har dock inte druckit -96 tidigare så det blir spännande.

IMG_5606.jpeg

1998 Château Poujeaux

Har druckit denna några gånger tidigare och minns den som bra.


Snittpriset för flaskorna landade på 385:- inkl. frakt vilket är helt rimliga pengar. Har den senaste tiden fokuserat just på mogen bordeaux med lite ålder, ungefär runt 1990- 2000, så trevligt att källaren återigen har ett gäng flaskor.

Återstår några dagar av 2023 men detta är förmodligen de sista köpen för i år. Men, vem vet… :cool:
 
Det blev lite handlat i juldagarna…

Visa bifogad bild 31015
2000 Château Croque Michotte

Gjort ett köp redan av dessa flaskor på rekommendation av @StefanAkiko, men tänker att några flaskor till kan inte skada. Riktigt bra bordeaux. En underdog som kan mäta sig med betydligt kändare slott och som skulle kunnat haft en större prislapp.

Visa bifogad bild 31014
1996 Château Poujeaux

Ett slott som jag druckit många årgångar av tidigare och som jag tycker ofta ger mycket bordeaux för liten peng. Har dock inte druckit -96 tidigare så det blir spännande.

Visa bifogad bild 31016
1998 Château Poujeaux

Har druckit denna några gånger tidigare och minns den som bra.


Snittpriset för flaskorna landade på 385:- inkl. frakt vilket är helt rimliga pengar. Har den senaste tiden fokuserat just på mogen bordeaux med lite ålder, ungefär runt 1990- 2000, så trevligt att källaren återigen har ett gäng flaskor.

Återstår några dagar av 2023 men detta är förmodligen de sista köpen för i år. Men, vem vet… :cool:
När jag såg budgivningen med svensk flagga på Croque Michotte hade jag en känsla att du var inblandad så jag skippade för egen del😊
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det blev lite handlat i juldagarna…

Visa bifogad bild 31015
2000 Château Croque Michotte

Gjort ett köp redan av dessa flaskor på rekommendation av @StefanAkiko, men tänker att några flaskor till kan inte skada. Riktigt bra bordeaux. En underdog som kan mäta sig med betydligt kändare slott och som skulle kunnat haft en större prislapp.

Visa bifogad bild 31014
1996 Château Poujeaux

Ett slott som jag druckit många årgångar av tidigare och som jag tycker ofta ger mycket bordeaux för liten peng. Har dock inte druckit -96 tidigare så det blir spännande.

Visa bifogad bild 31016
1998 Château Poujeaux

Har druckit denna några gånger tidigare och minns den som bra.


Snittpriset för flaskorna landade på 385:- inkl. frakt vilket är helt rimliga pengar. Har den senaste tiden fokuserat just på mogen bordeaux med lite ålder, ungefär runt 1990- 2000, så trevligt att källaren återigen har ett gäng flaskor.

Återstår några dagar av 2023 men detta är förmodligen de sista köpen för i år. Men, vem vet… :cool:
2000 CM har jag bara avnjutit en flaska av hitintills. Den var magnifik efter några timmar i decantern.
Nästa plopp är planerat till den 5 jan.
Önskar jag hade sex!
 
IMG_2227.jpeg


Har haft den liggandes i tjugo år, for better or for worse. Har funderat på den då och då, men idag kändes det rätt. Så jävla gott!

Moulin Touchais Anjou Blanc Reéserve de Fondateur 1983. Aprikos, annans, torkad frukt, sötma och fin syra. Pigg och fräsch. Och färgen – helt otrolig!

Den har många år kvar, men önskar jag hade fler (som så ofta)! 95p.

Ps. Hamnade visst i fel tråd. Admin får gärna flytta den 😅
 

buteljen

Medlem
Visa bifogad bild 31047

Har haft den liggandes i tjugo år, for better or for worse. Har funderat på den då och då, men idag kändes det rätt. Så jävla gott!

Moulin Touchais Anjou Blanc Reéserve de Fondateur 1983. Aprikos, annans, torkad frukt, sötma och fin syra. Pigg och fräsch. Och färgen – helt otrolig!

Den har många år kvar, men önskar jag hade fler (som så ofta)! 95p.

Ps. Hamnade visst i fel tråd. Admin får gärna flytta den 😅
Lite kuriosa:
Var på en Moulin Touchais provning för några år sedan med deras exportchef och provade då 1983, fast inte den du provade 😊.

” 1983 Avg vintage. Quite dark. Usually we make one cuvee but -83 we made two cuvees and one was sold earlier as Anjou Blanc (quite large volumes to Sweden). This is the second cuvée. ”

(Den utmärkte sig dock ej i konkurrensen (13 årgångar)).
 
Last edited:
Lite kuriosa:
Var på en Moulin Touchais provning för några år sedan med deras exportchef och provade då 1983, fast inte den du provade 😊.

” 1983 Avg vintage. Quite dark. Usually we make one cuvee but -83 we made two cuvees and one was sold earlier as Anjou Blanc (quite large volumes to Sweden). This is the second cuvée. ”

(Den utmärkte sig dock ej i konkurrensen (13 årgångar)).
Kul info! 😊 Japp, verkar finnas ”min” cuvée och en vanlig anjou blanc från 1983. Ingen aning om skillnaden dock. Vet du varför de gjorde två olika det året?
 
Toppen