Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu är buteljerna hemkomna. Dettta samman med några andra spännande buteljeringar som också hittat hem till mig och min ploppsugna korkskruv:
Tycker lite synd om dessa flaskor som ännu inte fått sprida sin inneboende glädje!

PXL_20240109_160039880.jpg

1975 Chateau Pedesclaux, Pauillac
1968 Bertani Recioto Amarone
1958 Fossi Chianti Classico Riserva

1975 Bdx har givit mig flera av mina största Bdx-upplevelser någonsin. Ännu så länge leder Pomerol, men besvikelserna lyser med sin frånvaro!
Bertani är bara så fjääääädra bra!
Chianti med över 60 år på nacken har jag ännu inte testat. Ser fram mot att ploppa denna med @Patrik Sellin för en balanserad sammanvägning av intryck.

PXL_20240109_162115335.jpg


2012 o 2015 av Pierre Latine särskilda Chasselas, Schweitz
2011 Les Roches Vertes, Muscadet
2015 Gilles Robin Crozes-Hermitage 1920

Chasselas har jag bara ytligt berört två gpnger tidigare i mitt liv. Lite moget borde bara kunna bli helt underbart!
Muscadet met liten mognad är vanligtvis fantastiska, men inte alltid.
Och en (vad jag förväntar mig) magis Crozes Hermitage av Gilles Robin, som jag tidigare aldrig druckit, men längtat efter att få äran att!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 31203
Årets första inköp och nytt till källaren, en Gaja Rennina 2006 som borde vara drickfärdig och en 2015 Gaja Pieve Santa Restituta som ska vara en bra årgång.
Någon som har jämfört dom?
Vilken stor lycka att få hem sådana underbara buteljer!
Det är skitbra BdM! Jag håller alla tre (inkl Sugarille) som tillhörandes det absoluta toppskiktet från BdM. Underbara är bara förnamnet 🥰
2006 Gaja Pieve Santa Restituta gav jag 94p och Renninan borde vara bättre än så.
Den enda jag blivit besviken på hitintills var 2008 Rennina. Men, jag har långt kvar innan jag druckit dem alla.

Oavsett: du behöver inte på något vis känna ploppångest över dessa guldklimpar. De är byggda för långa liv.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har köpt in två 1999 Domaine de Chevalier.
Auktionsfynd för spottstyvrar.
Den från Restaurant Taillevent Tokyo läckte vid ankomsten och var (tyvärr) sönderoxiderad. Oavsett pris = waste of money. Men, tack och lov, händer det bara sällan.
Den flaska som hedrar Japans tidigare störste baseball-legend, Nagashima, kommer jag öppna inom det närmaste.

PXL_20240109_160314725.jpg


För er som kanske inte följer Major League Baseball, kan jag berätta att den störste spelaren och mest hedrade, under de senaste två säsongerna är Sho Ohtani.
Han är både den bästa pitchern och den bästa slagmannen av alla spelarna i världen!
Typ en 100p baseballstjärna.
Också ödmjuk.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
PXL_20240109_160238205.jpg

2004 Bodegas Fernando Castro Valdepeñas Gran Reserva Viloria

2015 Pascual Toso Finca Pedregal Single Vineyard

2011 Vinicola del Pais Vino de la Tierra de Castilla Las Corazas

Två "medel-utan-ssk-hopp" av Tempranillo och en CS-Malbec som kommer med stora förhoppningar om att leverera en lysande upplevelse!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
PXL_20240111_145026220.jpg


Efter skräpet sorterats bort ur en fyndlåda, återstår dessa viner:
2020 Château La Patache
  • Grape: Red Bordeaux Blend
  • Origin: Pomerol
2014 Ca' Marcanda (Gaja) Promis Toscana IGT
  • Grape: SuperTuscan Blend
  • Origin: Toscana IGT
2016 Le Duc Noir
  • Grape: Pinot Noir
  • Origin: Sonoma Coast
2004 Bodegas Casado Morales (två flaskor)
  • Grape: Tempranillo Blend, Tempranillo
  • Origin: La Rioja Alavesa, Rioja Gran Reserva
2018 Clos du Val
  • Grape: Cabernet Sauvignon
  • Origin: Napa
1992 Wynns Coonawarra Estate Black Label, troligen DoA (Dead on Arrival)
  • Grape: Cabernet Sauvignon
  • Origin: Coonawarra
Har bokfört dem som 100 kr per flaska.
 

Vingubben

Medlem
Har köpt in två 1999 Domaine de Chevalier.
Auktionsfynd för spottstyvrar.
Den från Restaurant Taillevent Tokyo läckte vid ankomsten och var (tyvärr) sönderoxiderad. Oavsett pris = waste of money. Men, tack och lov, händer det bara sällan.
Den flaska som hedrar Japans tidigare störste baseball-legend, Nagashima, kommer jag öppna inom det närmaste.

Visa bifogad bild 31217

För er som kanske inte följer Major League Baseball, kan jag berätta att den störste spelaren och mest hedrade, under de senaste två säsongerna är Sho Ohtani.
Han är både den bästa pitchern och den bästa slagmannen av alla spelarna i världen!
Typ en 100p baseballstjärna.
Också ödmjuk.
Annorlunda etikett på riddaren. Japanspecial?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ena vinet ett fynd, det andra lite lurigt, då priset var helt ok för en helflaska, men inte för en halva…

PXL_20240118_022501428_Original.jpeg


1985 Ygrec är till mitt forskningsprojekt: mogen torr vit Bdx.
1973 Clos Fourtet var tänkt till en trevlig middag. Men, det får väl bli som en aperitif istället.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
4 halvlådor 2020 Famille Bougrier Muscadet de Sèvre-et-Maine
Efter att ha avverkat en halvlåda med snittbetyget 94p i upplevelserna, kändes det helt rätt att köpa upp hela lagret.

Har avnjutit en halvlåda av NV Josef Biffar 'Adela' Pinot Noir (Pfalz) och plingade hem både en hel och en halvlåda. Dessa flaskor är i det nya praktiska/knepiga formatet 500 ml.
Som Marie Antoinette kanske skulle ha uttryckt det hela: "För lite för en och på tok för lite för två."

PXL_20240114_105628687.jpg


Alla dessa flaskor var veritabla fynd och kommer avnjutas som bonus efter bra dagar. Adela var dessutom föremål för utförsäljning. Ibland har man tur! 😍
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Köpstoppet fortsätter att göra annat medan jag kämpar på... Men, lite skoj blev det i veckan!

PXL_20240125_083837328.jpg

Alla flaskor representerar långa och djupa, intensivt passionerade kärleksrelationer...

1994 Fattoria Le Pupille (Elisabetta Geppetti) Saffredi Toscana IGT det är bara att älska Elisabettas kärleksfrön...

2001 Le Macchiole Paleo Rosso , Toscana IGT CF Detta är alltså deras första släpp av 100% CF

2009 Le Macchiole Paleo Rosso, Toscana IGT CF 20 års jubileum på etiketten, första årgången således 1989

1958 Rivesaltes, okänd makare, gissar på rött ... och hoppas på tur med innehållet på en halvliter.

1967 Barros Porto Colheita Port kanske lite i yngsta laget, men det får vi ta 🤤

1988 Bürgerspital zum hl. Geist Würzburger Pfaffenberg Riesling Spätlese, Franken Mums!
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
1958 Rivesaltes, okänd makare, gissar på rött ... och hoppas på tur med innehållet på en halvliter.
Blev nyfiken på vad det kunde vara. Hittade en likadan flaska (utan guldtrycket) som verkar levereras från ett lager i Rivesaltes. Kanske gamla fat köps upp och buteljeras anonymt? Ska bli intressant att höra vad du tycker.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blev nyfiken på vad det kunde vara. Hittade en likadan flaska (utan guldtrycket) som verkar levereras från ett lager i Rivesaltes. Kanske gamla fat köps upp och buteljeras anonymt? Ska bli intressant att höra vad du tycker.
Bra jagat!
Flaskan är helt renons på uppgifter om företag, ägare, proprietor osv. Nästan lite mystiskt. Men, förhoppningsvis gott.

Är it som om denna inte blir ploppade förrän i höst. Självklart rapporterar jag här.
 
Toppen