Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

LeChat

Medlem
IMG_5762.jpeg

2000 Château Montus Cuvée Prestige
Köpte dessa ikväll på auktion. 1995 av samma vin är väldigt bra så chansar på att dessa kanske kan vara intressanta. Dock en alkoholhalt på 14% och förmodligen gjord i en fruktigare stil jämfört med -95.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 31586
2000 Château Montus Cuvée Prestige
Köpte dessa ikväll på auktion. 1995 av samma vin är väldigt bra så chansar på att dessa kanske kan vara intressanta. Dock en alkoholhalt på 14% och förmodligen gjord i en fruktigare stil jämfört med -95.
För 10 år sedan gav jag den 93 p och uttryckte lyckliga läten. Hustrun kan inte med Tannat och dissade med 83 p…
Noterade att den betedde sig mycket som en återhållen Bdx med lite tunn mittpalett. Tror du har tre flaskor mycket stor njutning att se fram mot.

Lyckost!
 

stevie22002

Medlem
IMG_5427.jpg


Har alldeles för lite Bordeaux i källaren. Har även en alldeles för ung vinsamling.

Så fick bli lite påfyllning av lite mogna viner från min trotjänare "Comptoir des Millésimes".

Alltid kul med moget vitt från Rhone! Slank med en flaska Le Vieux Donjon, gjort på druvan Clairette.

Skål!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 31625

Har alldeles för lite Bordeaux i källaren. Har även en alldeles för ung vinsamling.

Så fick bli lite påfyllning av lite mogna viner från min trotjänare "Comptoir des Millésimes".

Alltid kul med moget vitt från Rhone! Slank med en flaska Le Vieux Donjon, gjort på druvan Clairette.

Skål!
1989 Troplong Mondot är ett alldeles förtjusande vin! Kräver rätt lång luftning för att tända till på alla cylindrar.
 

stevie22002

Medlem
IMG_5472.jpeg
Påfyllning av härligt Italienskt från Il Quadrifoglio. Slank även med 6 flaskor PdB Langhe Nebbiolo 2022 för omedelbar konsumtion.

Nöjd att jag hittills lyckats följa mitt köpfokus för 2024 - köpa fler viner med lite ålder och att försöka blunda för webbsläppen på bolis. ;)
 

LillLasse

Medlem
Visa bifogad bild 31661Påfyllning av härligt Italienskt från Il Quadrifoglio. Slank även med 6 flaskor PdB Langhe Nebbiolo 2022 för omedelbar konsumtion.

Nöjd att jag hittills lyckats följa mitt köpfokus för 2024 - köpa fler viner med lite ålder och att försöka blunda för webbsläppen på bolis. ;)
Det är en favorit-langhe, jag har dock inte druckit 2022 än, hämtade en låda från BS förra veckan. Vad betalade du hos fyrklövern?
 

stevie22002

Medlem
Jag har aldrig testat den själv, men priset var löjligt bra - 14 EUR (De hade 10% rea på typ hela sortimentet för några veckor sedan), så slängde på 6 flaskor Langhe då frakten typ blev samma. Mitt fokus är som sagt äldre viner, men perfekt som vårvin på balkongen tänkte jag. :)
 

LeChat

Medlem
IMG_5797.jpeg

1983 Château Chasse-Spleen

Köpte 4 flaskor av 1983 Chasse-Spleen för ett tag sedan och har redan avnjutit 2. Helt underbara!
Och igår köpte jag 6 flaskor till i en auktion från samma handlare. Bra köp!

IMG_5799.jpeg

2000 Château Malartic-Lagravière

Kvällens auktionsköp blev ett gäng 2000 Malartic-Lagraviere. Merlot dominerar, men här finns även en liten andel CF som brukar ge karaktär. Förmodligen bra köp även detta.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 31663
1983 Château Chasse-Spleen

Köpte 4 flaskor av 1983 Chasse-Spleen för ett tag sedan och har redan avnjutit 2. Helt underbara!
Och igår köpte jag 6 flaskor till i en auktion från samma handlare. Bra köp!

Visa bifogad bild 31664
2000 Château Malartic-Lagravière

Kvällens auktionsköp blev ett gäng 2000 Malartic-Lagraviere. Merlot dominerar, men här finns även en liten andel CF som brukar ge karaktär. Förmodligen bra köp även detta.
Underbaringar, helt klart!
Avundas dig som får tag i flera flaskor i loterna. Här blir det enbart en flaska i taget…
 

Boletus

Medlem
2000 Château Malartic-Lagravière

Kvällens auktionsköp blev ett gäng 2000 Malartic-Lagraviere. Merlot dominerar, men här finns även en liten andel CF som brukar ge karaktär. Förmodligen bra köp även detta.
Jaså, det var du som norpade dem :) Man får gratulera!
 

JonasBo

Medlem
Jag lyckades fånga en Ester Canale LN från webbsläppet häromsisten, och igår togs det hem två flaskor vardera av Raúl Pérez La Vitoriana 2021 och Cordier Mâcon-Milly-Lamartine.
Imorgon blir det säkert ett par Alain Graillot Crozes-Hermitage men ogillar att de gått upp i pris så mycket på två år.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kvällens oförhappandes Bdx-fynd.
Innan kvällens träning lade jag minimibud på denna Bdx:

IMG_3319.jpeg


1998 Château Faugeres, 75kr
…och under kvällens hårt svettiga träning vann jag :cigarr:
Har betalat och ser fram mot storartad njutning av denna speciella årgång.

…kanske också min kärlek till Lafaurie Peyraguey spelar in här. Samma ägare… Ja, du vet!
 
Last edited:
Toppen