Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Boletus

Medlem
Vad den 12e är det som man "måste ha"? Jag drabbas inte direkt av köpsug när jag ser listan. Det kan ju vara så att jag både har dålig smak och är obildad. Upplys mig gärna!
Foillard (dock tokigt dyr nu), Isole e Olena CC, Assyrtikon och Kellers kabinett är väl det som jag är intresserad av (fast det lär bara bli CC). Cordiers Saint-Veran är lite lockande även om mitt nyårslöfte var att inte köpa en enda flaska bourgogne då jag alltid blir besviken (tycker bgn oftast är som bäst när det redan är för dyrt). Shafer skoj men kostar ju en slant och är inget måste för mig.
 

MartinBz

Medlem
Foillard (dock tokigt dyr nu), Isole e Olena CC, Assyrtikon och Kellers kabinett är väl det som jag är intresserad av (fast det lär bara bli CC). Cordiers Saint-Veran är lite lockande även om mitt nyårslöfte var att inte köpa en enda flaska bourgogne då jag alltid blir besviken (tycker bgn oftast är som bäst när det redan är för dyrt). Shafer skoj men kostar ju en slant och är inget måste för mig.
Hm. Nu får du sluta. Det där är ju viner jag faktiskt vill ha... åtminstone ha druckit. :rolleyes:
Men visst ha både Foillard och Cordier gått upp i pris rätt rejät de senaste åren? Jag vill minnas att jag har köpt dem till en billigare penning tidigare.
 
Vad den 12e är det som man "måste ha"? Jag drabbas inte direkt av köpsug när jag ser listan. Det kan ju vara så att jag både har dålig smak och är obildad. Upplys mig gärna!
Kanske Schafer för många här? Personligen utanför mina preferenser både smak och -prismässigt

Jag kommer nog att köpa Foillard och Sandhi, men en del annat som ser intressant ut också
 

Boletus

Medlem
Hm. Nu får du sluta. Det där är ju viner jag faktiskt vill ha... åtminstone ha druckit. :rolleyes:
Men visst ha både Foillard och Cordier gått upp i pris rätt rejät de senaste åren? Jag vill minnas att jag har köpt dem till en billigare penning tidigare.
Tja, allt är ju relativt. Jag har mest köpt Foillard utomlands och tidigare har det gått på 240-250 kr inkl frakt, några tior mer på bolaget. Det är inte möjligt nu utan systemets pris är rätt bra. Så det är väl mest kronkursen som spökar.
 
Hm. Nu får du sluta. Det där är ju viner jag faktiskt vill ha... åtminstone ha druckit. :rolleyes:
Men visst ha både Foillard och Cordier gått upp i pris rätt rejät de senaste åren? Jag vill minnas att jag har köpt dem till en billigare penning tidigare.
Samma pris som förra året för CdP åtminstone, man får väl vara tacksam för det (...dock upp 40 spänn året innan)
 
Tips på viner som kostar under 350 kr och är i stil med Barolo, Le Volte, Brunello?

Är en nybörjare men t.ex Le Volte är en av de godaste och mest prisvärda jag hittat på bolaget, så nått i den stilen kanske?
 

MartinBz

Medlem
Tips på viner som kostar under 350 kr och är i stil med Barolo, Le Volte, Brunello?

Är en nybörjare men t.ex Le Volte är en av de godaste och mest prisvärda jag hittat på bolaget, så nått i den stilen kanske?
Jag tycker att Vajras Barolo Albe för 299 är prisvärd. Åtminstone var den det då jag smakade sist (har inte smakat senaste årgången). Även Col d'Orcia och Polizianos Vino Nobile di Montepulciano Maria Stella är bra, har jag för mig.
 

Jos

Medlem
Tips på viner som kostar under 350 kr och är i stil med Barolo, Le Volte, Brunello?

Är en nybörjare men t.ex Le Volte är en av de godaste och mest prisvärda jag hittat på bolaget, så nått i den stilen kanske?
Det där är en ganska bra beskrivning av 3 olika druvor och 3 olika stilar. Är det Le Volte som är en favorit så pröva kliva upp på lite exklusivare supertoscanare med Cab Sauv som bas. Finns en hel drös på Bolaget om det är där du handlar, sök på toscana och cab så får du upp alla. Eller håll utkik efter deals på Guidalberto t.ex. hos Dansken, brukar dyka upp då och då
 

mackan92

Medlem
Det där är en ganska bra beskrivning av 3 olika druvor och 3 olika stilar. Är det Le Volte som är en favorit så pröva kliva upp på lite exklusivare supertoscanare med Cab Sauv som bas. Finns en hel drös på Bolaget om det är där du handlar, sök på toscana och cab så får du upp alla. Eller håll utkik efter deals på Guidalberto t.ex. hos Dansken, brukar dyka upp då och då
Vinoteket har 6 pack för 499kr flaskan Guidalberto 2021 för den intresserade.
 

zippan

Medlem
Tips på viner som kostar under 350 kr och är i stil med Barolo, Le Volte, Brunello?

Är en nybörjare men t.ex Le Volte är en av de godaste och mest prisvärda jag hittat på bolaget, så nått i den stilen kanske?
Halvflaska Ciacci Piccolomini är ju bara 235 pix.

 

Sigdarve

Medlem
2019. Elvis skrev:
Har haft ett par middagar de senaste veckorna och har fått viner i present som jag inte vill dricka. Någon 89 kronors-rosé och någon billig Côte-de-Rhône. :eek:

jag köpte en flaska Chateau Suduiraut 1999
SBs kanske mest "prisvärda" vin just nu

Rejäl prisökning. Idag är det dags.

Skärmavbild 2024-03-28 kl. 19.54.34.png
 

Babinski

Medlem
Är sugen på att utvidga källaren med lite Chianti classico och Isole e Olena verkar vara en (av många) populära producenter så tänkte prova hugga ett par flaskor. Några tankar här kring Isole e olena?

Annars är det nog släppet den 19e med gajas brunello samt dr. hermanns riesling kabinett som gäller för min del samt hugga lite efter By Farrs pinot på lanseringen.
 
Toppen