Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Pichon

Medlem
Dagens inköp bestod av gamla favoriter, men det var många årgångar sedan jag drack dem sist, både Fèvre och Graillot.

fevre_graillot.jpeg


Priset på 2021 Alain Graillot Crozes-Hermitage, 349 kr, är en intressant datapunkt i de senaste årens prisökningar. Inte dyrt internationellt sett (440 kr är snittpriset enligt CT) men jag minns att senast jag köpte vinet så kostade det under 200 kr. Jag plockade fram lite prisstatistik och så här ser det ut. Det är tydligt hur de senaste årens kronfall och inflation har accelererat prisökningen rejält.

Screenshot 2024-03-20 at 21.18.49.png
Alain Graillot Crozes-Hermitage prisutveckling.png
 
Dagens inköp bestod av gamla favoriter, men det var många årgångar sedan jag drack dem sist, både Fèvre och Graillot.

Visa bifogad bild 31727

Priset på 2021 Alain Graillot Crozes-Hermitage, 349 kr, är en intressant datapunkt i de senaste årens prisökningar. Inte dyrt internationellt sett (440 kr är snittpriset enligt CT) men jag minns att senast jag köpte vinet så kostade det under 200 kr. Jag plockade fram lite prisstatistik och så här ser det ut. Det är tydligt hur de senaste årens kronfall och inflation har accelererat prisökningen rejält.

Visa bifogad bild 31728Visa bifogad bild 31729
Ser iof ut att vara oerhört låg korrelation med kronkurs gentemot euro.

Screenshot 2024-03-20 at 22-02-03 EUR_SEK Currency Exchange Rate & News - Google Finance.png
 

Silex

Medlem
Dagens inköp bestod av gamla favoriter, men det var många årgångar sedan jag drack dem sist, både Fèvre och Graillot.

Visa bifogad bild 31727

Priset på 2021 Alain Graillot Crozes-Hermitage, 349 kr, är en intressant datapunkt i de senaste årens prisökningar. Inte dyrt internationellt sett (440 kr är snittpriset enligt CT) men jag minns att senast jag köpte vinet så kostade det under 200 kr. Jag plockade fram lite prisstatistik och så här ser det ut. Det är tydligt hur de senaste årens kronfall och inflation har accelererat prisökningen rejält.

Visa bifogad bild 31728Visa bifogad bild 31729
Lite off-topic, men jag kan inte undgå att notera att katten inte alls verkar lika nöjd med dina viner som du. 🐱 Bra köp annars!
 

Lee

Medlem
Ibland har man tur. Satt och skrolla efter eventuella trevliga Barolo viner som eventuellt fanns på diverse bolag i huvudstaden. Till min stora förvåning hittade jag en del Luigi Pira på ett bolag. Sprang ditt så att jag va där innan öppning och kunde plocka hem några fantastiska viner.
 

Attachments

  • IMG-20240321-WA0002.jpeg
    IMG-20240321-WA0002.jpeg
    43,4 KB · Visningar: 111
Last edited:
Av en ren slump kollade jag mina mejl strax efter 10:00 igår och såg att det var ett dolt släpp av Kistler (Johan Lidby skickade mejlet exakt 10:00). Så jag klickade hem en flaska, har aldrig provat Kistler förr. Antar att de tog slut ganska fort efter det, även om det var rätt många flaskor (420 st)
 
Av en ren slump kollade jag mina mejl strax efter 10:00 igår och såg att det var ett dolt släpp av Kistler (Johan Lidby skickade mejlet exakt 10:00). Så jag klickade hem en flaska, har aldrig provat Kistler förr. Antar att de tog slut ganska fort efter det, även om det var rätt många flaskor (420 st)
Grattis till grymt köp.

Någon som missade som vill ha så har jag kran som tar 880 ink frakt
 

MartinBz

Medlem
Spontanklickade en 2019 Kershaw G.P.S. Lower Duivenhoks River Chardonnay efter mailet från Tryffelsvinet. Någon som har erfarenhet av vinet?
Jag gjorde samma sak. Har varit nyfiken på Kershaws viner ett litet tag, så jag tänkte att det var väl lika bra. Nyfiken på att höra vad folk har att säga (om de har något att säga).
 

katho27

Medlem
Spontanklickade en 2019 Kershaw G.P.S. Lower Duivenhoks River Chardonnay efter mailet från Tryffelsvinet. Någon som har erfarenhet av vinet?
+1 ända fram till avbruten swish..
Hade hunnit kika på vad som släpps i TS 12e april innan - tvingade på mig själv lite disciplin för en gångs skull.
Jädrarns vad trevliga saker som verkar vankas. Väntar med spänning och viss bävan på noterna från @Patrik Sellin 🫣
 
+1 ända fram till avbruten swish..
Hade hunnit kika på vad som släpps i TS 12e april innan - tvingade på mig själv lite disciplin för en gångs skull.
Jädrarns vad trevliga saker som verkar vankas. Väntar med spänning och viss bävan på noterna från @Patrik Sellin 🫣
12e måste vara ett av de värre släppen bortsett från decembersläppen
 
Toppen