Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sigdarve

Medlem
Nej. Tog bara en halv buljongtärning (flytande fiskfond från Bong smakar skit) och egen buljong på knappt 100 gram räkskal till 7-8 dl vätska. Sex hg. fisk till det. Eller vad menar du med buljongig?
Känns mer som att vinet är i buljongiska laget för mig efter ett glas till. Nä, det där var inget vin för mig.
 

Wintermute

Medlem
Nej. Tog bara en halv buljongtärning (flytande fiskfond från Bong smakar skit) och egen buljong på knappt 100 gram räkskal till 7-8 dl vätska. Sex hg. fisk till det. Eller vad menar du med buljongig?
Jag menar att umami i alltför rikliga mängder ibland kan göra det lite svårt för vinet.
 

BallyJ

Medlem
Efter enorm otur förra veckan med tappade Felton road var turen framme idag. Sex flaskor dök upp på Gårda och jag lyckades knäppa samtliga
BC0A0611-9E9A-43B0-B647-F09730CD0060.jpeg
 

Johan L

Medlem
Efter enorm otur förra veckan med tappade Felton road var turen framme idag. Sex flaskor dök upp på Gårda och jag lyckades knäppa samtliga Visa bifogad bild 19590

Lådor där de skurit av locket ska man aldrig bära i handtagen, då just handtagen går sönder väldigt mycket lättare då. Håll under lådan eller packa i osnittade lådor (eller påsar). Sen kan man ju komma ihåg att om olyckan ändå är framme brukar det gå bra att få pengarna tillbaka mot uppvisande av obruten kork och kvitto (även om den officiella regeln nog begränsar det till om det sker på väg ut ur butiken så brukar det i praktiken även vara okej om det sker mellan butiken och hemmet).
 

BallyJ

Medlem
Lådor där de skurit av locket ska man aldrig bära i handtagen, då just handtagen går sönder väldigt mycket lättare då. Håll under lådan eller packa i osnittade lådor (eller påsar). Sen kan man ju komma ihåg att om olyckan ändå är framme brukar det gå bra att få pengarna tillbaka mot uppvisande av obruten kork och kvitto (även om den officiella regeln nog begränsar det till om det sker på väg ut ur butiken så brukar det i praktiken även vara okej om det sker mellan butiken och hemmet).
Ändå skön kommentar...
 
Efter enorm otur förra veckan med tappade Felton road var turen framme idag. Sex flaskor dök upp på Gårda och jag lyckades knäppa samtliga Visa bifogad bild 19590
Tråkigt. Ett annat alternativ är att köpa påsar som är designade för att ha vin i sig. Systembolaget har sådana att köpa vid kassa för 35kr. Än bättre är vinmonopolets alternativ om du skulle befinna dig i Norge någon gång
 

Sigdarve

Medlem
Vettefan. Tycker nog skumpa passar bäst
ändå. Grytan innehåller mycket fett, 2 dl. grädde och en dl Crème fraishe, 2 dl vitt vin och en dl. vatten och lite saffran. Vilket vin ska man då välja? Ska man anpassa sig efter saffranet eller fettet?
 
Last edited:

lukastollig

Pudelfantast
Vettefan. Tycker nog skumpa passar bäst
ändå. Grytan innehåller mycket fett, 2 dl. grädde och en dl Crème fraishe, 2 dl vitt vin och en dl. vatten och lite saffran. Vilket vin ska man då välja? Ska man anpassa sig efter saffranet eller fettet?

Tycker nog det låter som vit burg skulle funka rätt bra, kanske mer åt det friska unga håller än det feta, lagrade dock. Saffran kan ibland vara lite svårt, beror på hur mycket det är. Är det mycket tar det bort en del av detaljerna i vinet upplever jag, ungefär som för chilli. Men lägger du pengarna för en bättre standard champagne (Pol Roger, Roederer..) så får du förutom bra champagne också mycket bättre vit burg än Les Setilles. Pris/kvalite ration är väl rätt likartad när man jämför champagne/bourgogne. 199 kronors skumpa kan vara ok men sällan mer än så.
 

The Wall

Medlem
Prova Olivier Leflaive Bourgogne Les Setilles (nr 5657) istället. Brukar vara betydligt bättre än Couvent des Jacobins som ofta underpresterar tyvärr.
Pålitlig och bra vit Bourgogne. Den enda nackdelen är väl att det är den enda som regelbundet står till buds om man till äventyrs inte har planerat lite i förväg.
 

The Wall

Medlem
Lådor där de skurit av locket ska man aldrig bära i handtagen, då just handtagen går sönder väldigt mycket lättare då. Håll under lådan eller packa i osnittade lådor (eller påsar). Sen kan man ju komma ihåg att om olyckan ändå är framme brukar det gå bra att få pengarna tillbaka mot uppvisande av obruten kork och kvitto (även om den officiella regeln nog begränsar det till om det sker på väg ut ur butiken så brukar det i praktiken även vara okej om det sker mellan butiken och hemmet).
Sovjetbolagets egna lådor med handtag och lock är ungefär som bokhyllor från Ikea; de är utmärkta till det mesta utom till det som de är avsedda för. En 12-flaskorslåda kan man bära i handtagen om lådan innehåller max 4 flaskor. Lådorna håller inte heller att stapla på varandra om man som vi är lite dåliga på att sortera och konsumera.
 

The Wall

Medlem
Prova Olivier Leflaive Bourgogne Les Setilles (nr 5657) istället. Brukar vara betydligt bättre än Couvent des Jacobins som ofta underpresterar tyvärr.
Om du springer på en vettig chenin blanc borde en också kunna fungera. Tex Anima för 180 kr eller den numera slutsålda Graff för 100 kr (som jag sniffade upp tack vare finewines).
 

Johan L

Medlem
Sovjetbolagets egna lådor med handtag och lock är ungefär som bokhyllor från Ikea; de är utmärkta till det mesta utom till det som de är avsedda för. En 12-flaskorslåda kan man bära i handtagen om lådan innehåller max 4 flaskor. Lådorna håller inte heller att stapla på varandra om man som vi är lite dåliga på att sortera och konsumera.

Jag tycker deras egna lådor funkar fint, men i det här fallet var det ju en låda från producenten. De skär av toppen på sådana lådor när de packar upp på hyllorna och sen ställer de ut en del tomlådor som kunder kan använda att lasta i. Handtagen försvagas dock så mycket av att de skurit av lådan att de inte är att lita på.
 

The Wall

Medlem
Jag tycker deras egna lådor funkar fint, men i det här fallet var det ju en låda från producenten. De skär av toppen på sådana lådor när de packar upp på hyllorna och sen ställer de ut en del tomlådor som kunder kan använda att lasta i. Handtagen försvagas dock så mycket av att de skurit av lådan att de inte är att lita på.
Men det är väl ovanligare med handtag på producentlådor?
 

Johan L

Medlem
Men det är väl ovanligare med handtag på producentlådor?

Det är det nog, ser nu att den aktuella lådan faktiskt var en av Systembolagets egna lådor. De ska ju absolut gå att bära i handtagen och då är det ännu mer befogat att få pengarna tillbaka vid en olycka.
 
Toppen