Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Fick panik igår över nyheten om indragna Tillfäligt Sortiment så antar att även övrig BS kommer kunna påverkas... Så jag beställlde Eric Rodez Ambonnay Rosé och Ambonnay BDN för att testa. Någon som druckit tidigare?
 

FredrikC

Medlem
Fick panik igår över nyheten om indragna Tillfäligt Sortiment så antar att även övrig BS kommer kunna påverkas... Så jag beställlde Eric Rodez Ambonnay Rosé och Ambonnay BDN för att testa. Någon som druckit tidigare?
Vad är de för nyhet? Ska alla tillfälliga dras in?
 

Wintermute

Medlem
Vad är de för nyhet? Ska alla tillfälliga dras in?
Screenshot_20200320-170704_Chrome.jpg
 

jrick

Medlem
Fick panik igår över nyheten om indragna Tillfäligt Sortiment så antar att även övrig BS kommer kunna påverkas... Så jag beställlde Eric Rodez Ambonnay Rosé och Ambonnay BDN för att testa. Någon som druckit tidigare?
Beställningssortimentet har inget med bolagets centrallager att göra.
 

IsKr

Medlem
1 flaska vardera av följande
Laforge Testa 2008
Georg Breuer terra montosa 2018
Can ràfols dels caus sumoll 2017
Celler de cérvoles coster del segre negre 2016
Mas doix priorat salanques 2017
 

Elvis

Medlem
Inte en stark årgång kanske, men den har ju kommit i skymundan lite pga 08 och 12.
Men vissa hus av vad jag förstår hoppade 10 helt och spar druvorna.

När en årgång är för svag för att champagnehus ska vilja släppa ett årgångsvin så betyder det inte att de spar druvorna eller lägger undan extra mycket reservviner från det året. Tvärtom gör det ofta mer non-vintage med det året som basår och så kompenserar de den lägre kvaliteten med reservviner.

Sedan kan det förstås finnas andra skäl till att champagnehus väljer att inte släppa årgångsvin, till exempel att de har för mycket årgångsvin på lager och har större efterfrågan på non-vintage.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
När en årgång är för svag för att champagnehus ska vilja släppa ett årgångsvin så betyder det inte att de spar druvorna eller lägger undan extra mycket reservviner från det året. Tvärtom gör det ofta mer non-vintage med det året som basår och så kompenserar de den lägre kvaliteten med reservviner.

Sedan kan det förstås finnas andra skäl till att champagnehus väljer att inte släppa årgångsvin, till exempel att de har för mycket årgångsvin på lager och har större efterfrågan på non-vintage.
Du kan mycket mer om champagne så där har du rätt.
Jag har precis kommit in i champagnen så ska försöka mig på att testa mer NV och andra årgångar än 08 och 12.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ja nu förstår jag varför jag inte är lika imponerad av CH som jag var förr, - hälften tid? :eek:Visa bifogad bild 19407
Fick den blint av @Mattias Schyberg och gissade chardonnaydriven Franciacorta! Riktigt blek och tror nästan samtliga hade den som sämst i flighten. Var var de rostade tonerna och kraften? Kändes som de även minskat andel reservviner. Riktig besvikelse mot tidigare gånger. Sämsta C-H:n jag druckit och lockade inte till merköp. Kanske inte så konstigt med 3 år på jästen. Å andra sidan var 08an märkligt tam den med...

Helt rätt, är lite snurrig bara, oavsett så är väl inte 2010 en jättestark årgång heller? Kanske inte alls har något med det att göra så klart, bara en teori
2010 anses väl vara runt medel. Själv håller jag den som under medel.

Krug GC med basår -10 vann nyligen blint i en provning mot 7 andra olika GC... ;)

...och just CH Brut Reserve är fantastisk med bas -10.
Jag drack bas -12 alldeles nyligen och den kändes ung men med stor potential till att bli riktigt god i framtiden. Samma sak tror jag gäller den ännu yngre med bas -15. Bra årgång, men det är ju väldigt ungt även om den innehåller 40% äldre reservvin. Sen är den ju alldeles nyligen degorgerad (2019). Några år på korken brukar ju betyda mycket. Så jag hoppas och tror att CH vet vad de sysslar med annars är det ju bedrövligt tråkigt.

Det här med att korrelera basårgångar i NV med kvalitén på en viss årgång har vi diskuterat innan. Anser att det är feltänkt. Det finns så många variabler i en NV med reservvin att det blir svårt att dra sådana förenklade slutsatser. Själv har jag en mer holistisk syn på NV i allmänhet och Krug samt CH med mycket reservvin i synnerhet.

Aggregerat resultat från GC vertikalen i Stockoholm där 8 st provade 8 flaskor halvblint:
1. 166 ème (10-bas) - 18 poäng varav 4 förstaröster
2. 159 ème (03-bas) - 8 poäng, 1
3. 164 ème (08-bas) - 7 poäng, 1
4. 163 ème (07-bas) - 5 poäng, 1
4. 162 ème (06-bas) - 5 poäng, 1
6. 160 ème (04-bas) - 3 poäng
7. 1978-82 - 2 poäng
8. 167 ème (11-bas) - 0 poäng

Här får var och en avgöra om det finns något samband mellan kvaliteten på basårgången och betyg.

Fick panik igår över nyheten om indragna Tillfäligt Sortiment så antar att även övrig BS kommer kunna påverkas... Så jag beställlde Eric Rodez Ambonnay Rosé och Ambonnay BDN för att testa. Någon som druckit tidigare?
Absolut! Eric Rodez är en av mina gamla favoriter. BdN är bra klassisk äpplig skumpa i den kraftigare mustigare stilen. Inget stort vin men bra NV. Kommer nog inte köpa mer med tanke på nuvarande priset (300 kr när jag började). Rosén har jag bara druckit en gång och har inga särskilt minne mer än att man inte fick köpa den på plats och att jag tänkte på @Christer J...

Prova Grands Vintages som är Rodez bästa vin enligt mig. Gillar du ekade viner med reservvin kommer du nog inte bli besviken.

...
Sedan kan det förstås finnas andra skäl till att champagnehus väljer att inte släppa årgångsvin, till exempel att de har för mycket årgångsvin på lager och har större efterfrågan på non-vintage.

Har du något exempel?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Fick den blint av @Mattias Schyberg och gissade chardonnaydriven Franciacorta! Riktigt blek och tror nästan samtliga hade den som sämst i flighten. Var var de rostade tonerna och kraften? Kändes som de även minskat andel reservviner. Riktig besvikelse mot tidigare gånger. Sämsta C-H:n jag druckit och lockade inte till merköp. Kanske inte så konstigt med 3 år på jästen. Å andra sidan var 08an märkligt tam den med...


2010 anses väl vara runt medel. Själv håller jag den som under medel.





Det här med att korrelera basårgångar i NV med kvalitén på en viss årgång har vi diskuterat innan. Anser att det är feltänkt. Det finns så många variabler i en NV med reservvin att det blir svårt att dra sådana förenklade slutsatser. Själv har jag en mer holistisk syn på NV i allmänhet och Krug samt CH med mycket reservvin i synnerhet.

Aggregerat resultat från GC vertikalen i Stockoholm där 8 st provade 8 flaskor halvblint:
1. 166 ème (10-bas) - 18 poäng varav 4 förstaröster
2. 159 ème (03-bas) - 8 poäng, 1
3. 164 ème (08-bas) - 7 poäng, 1
4. 163 ème (07-bas) - 5 poäng, 1
4. 162 ème (06-bas) - 5 poäng, 1
6. 160 ème (04-bas) - 3 poäng
7. 1978-82 - 2 poäng
8. 167 ème (11-bas) - 0 poäng

Här får var och en avgöra om det finns något samband mellan kvaliteten på basårgången och betyg.


Absolut! Eric Rodez är en av mina gamla favoriter. BdN är bra klassisk äpplig skumpa i den kraftigare mustigare stilen. Inget stort vin men bra NV. Kommer nog inte köpa mer med tanke på nuvarande priset (300 kr när jag började). Rosén har jag bara druckit en gång och har inga särskilt minne mer än att man inte fick köpa den på plats och att jag tänkte på @Christer J...

Prova Grands Vintages som är Rodez bästa vin enligt mig. Gillar du ekade viner med reservvin kommer du nog inte bli besviken.



Har du något exempel?
Henriot, C Heidsieck, Veuve Clicquot...
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Absolut! Eric Rodez är en av mina gamla favoriter. BdN är bra klassisk äpplig skumpa i den kraftigare mustigare stilen. Inget stort vin men bra NV. Kommer nog inte köpa mer med tanke på nuvarande priset (300 kr när jag började). Rosén har jag bara druckit en gång och har inga särskilt minne mer än att man inte fick köpa den på plats och att jag tänkte på @Christer J...

Prova Grands Vintages som är Rodez bästa vin enligt mig. Gillar du ekade viner med reservvin kommer du nog inte bli besviken
Drack faktiskt BdN flarran igår (kunde inte hålla mig). Den började väldigt syrlig och röda äpplen. Sen efter 2 timmar med lite värme så sköljdes man över av fantastisk must och ek!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Ok. Är det en delförklaring till de lite märkliga årgångsvalen på prestigesidan (tänker i första hand på Henriot och CH men även R&L Legras)?
RL legras tror jag inte har några problem även om han i mina ögon hoppar bra årgångar.
Veuve får väl bara göra 3 årgångar av 10. Heidsieck var för ett par år sen nere på 300,000 flaskor/år. Henriot har också haft det kämpigt. Årgångschampagne är mindre än 5% av totalen. Dom Ruinart kommer inte göra någon 2008!
 
Last edited:

MartinE

Medlem
Ok. Är det en delförklaring till de lite märkliga årgångsvalen på prestigesidan (tänker i första hand på Henriot och CH men även R&L Legras)?
Det är lätt att glömma nu, med tanke på deras nuvarande status, men Charles Heidsieck hade stora problem med låg efterfrågan i mitten och slutet av 90-talet! Därav inga BdM mellan 1995 och 2004.

Ingen Grande Dame 2002 är bland de märkligare
Den ska vi skylla på de ekomiska efterdyningarna efter IT-kraschen och 11 september. Den totala försäljningen av prestigechampagner rasade efter sekelskiftet och gjorde att man hade stora lager av osålda flaskor. I det läget tyckte man (läs: ägaren LVMH) inte det vore ekonomiskt försvarbart att producera en La Grande Dame 2002. Övriga hus i "familjen" gjorde ju dock det, producerade sitt prestigevin 2002, men min känsla är helt klart att just VCP är det bolag som är mest styvmoderligt behandlat av dem alla.

Man kan ju tycka att de största husen – och framförallt de med stabila ägare – borde kunna hantera en sådan situation bättre än de mindre producenterna, men effekten blir precis tvärtom! Kortsiktigt ekonomiskt tänkande går bevisligen före traditionella, historiska och bolagskulturella värden när man är ett börsnoterat bolag.
 
Toppen