Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Bastardo

Medlem
Passade på att nypa några Barbaresco från Oleg Bondonio. 2017 är en årgång som får blandad kritik men Oleg verkar kunna leverera oavsett förutsättningar. Vin & Natur släppte ett trepack idag och dom lär gå rätt snabbt.
Out of reach för mig, men verkar finnas kvar. Det måste man väl lagra ganska länge innan det går att dricka? Hur länge tror du att vi kan chansa på vinlagring i vår ålder … eller alla fall i min ålder? ;) Jag köper numera vin bara för nästan omedelbar konsumtion, eller kanske för att sparas någon enstaka år. :)
 

Vingubben

Medlem
Out of reach för mig, men verkar finnas kvar. Det måste man väl lagra ganska länge innan det går att dricka? Hur länge tror du att vi kan chansa på vinlagring i vår ålder … eller alla fall i min ålder? ;) Jag köper numera vin bara för nästan omedelbar konsumtion, eller kanske för att sparas någon enstaka år. :)
Dom behöver generellt bra med tid men 2017 verkar inte allt för lagringskrävande så jag räknar med att njuta av första flaskan redan i år.
 

Oscaro

Medlem
Lite påfyllning av CH, borde räcka månaden ut iaf :D
9AD173C8-F3BC-46DE-AE77-59C2A21F7DED.jpeg
 

LarsW

Medlem
2016/2019, så mår nog bäst av att ligga några år innan de öppnas
Hoppsan! Intressant!
Köpte CH nyligen och då var det bas 2012 respektive 2013 med degorgering 2019.
Trodde CH låg längre på jästen än tre år men har ingen säker uppgift på det.
 

Elvis

Medlem
Känns ändå som om basårgången för Charles Heidsieck gått framåt rätt snabbt de senaste åren. Har de blivit så kommersiellt framgångsrika att de börjat korta ner tiden på jästen?
 

MartinE

Medlem
Den här diskussionen börjar bli ganska återkommande på forumet. :)

Så här skrev jag i en annan tråd i höstas:

Charles Heidsieck degorgerar sina flaskor löpande och lite hipp som happ, utan synlig logik. Jag har exempelvis en Brut Réserve på magnum med 2012-bas som också är degorgerad 2016. Samtidigt har jag sett halvmagnum med 2010-bas som är degorgerade 2018. Man ska ju dock vara tacksam för att de oftast skriver ut deg-datum på sina enklare champagner – till skillnad mot Blanc des Millénaires där de märkligt nog mörkar informationen...
 

Jonas J

Medlem
Hämtade i veckan ut pre-birthday & Corona treat:

Palladius 2017, Columella 2017 och Skerpioen 2018 från The Sadie Family. Antar att både Palladius och Columella mår bra av många års lagring? :)
 

Attachments

  • A508B754-FB47-45D4-ACFF-5523923E4F8D.jpeg
    A508B754-FB47-45D4-ACFF-5523923E4F8D.jpeg
    41,8 KB · Visningar: 169
Toppen