Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

katho27

Medlem
Efter att ha läst reseberättelsen av @pinoten kunde jag inte hålla mig från att beställa en Cordier-låda som jag sneglat på tidigare och som innehåller de vingårdslägen som provades på plats.

Skärmavbild 2025-06-08 kl. 19.35.57.png

Har bara druckit Cordiers vanligare viner tidigare men aldrig blivit besviken på dem.
Lädan lanserades för 2 1/2 år sedan när vingårdarna uppgraderades till 1er Cru, så hoppas den finns kvar och att jag slipper mejl med makulering imorgon.

IMG_8079.jpeg

2023 Sabelli-Frisch Alcott
Många Zins har druckits hos oss genom åren, men få, kanske inga har nått nivån som
”Alcott” gör idag. Jag var ledsen för att Faun försvann men Alcott fyller ut platsen och mer därtill. Till viss del tycker jag att de påminner om varandra med sin slanka profil men Alcott är lite mer bredaxlad, lite mer kraft.
Det finns gott om syra, frukt och struktur för att lagra några år men det är vansinnigt bra redan idag. I sann @StefanAkiko anda får det 100p på Zinfandel-skalan för vilken Zin är bättre? I jämförelse med andra vinupplevelser får det en solid 94p.

Edit: Fel tråd men va fan. Lika gott för det😅

LeChat

Medlem
IMG_7269.jpeg

2021 Château Vannières Bandol

Idag hämtade jag en låda med godingar från Bandol. Och eftersom Vannières är uppe och nosar på samma kvalitet som Tempier och Pibarnon så var det lite extra kul att ropa hem dessa för fyndpriset 250:- flaskan allt inkluderat.

pinoten

Medlem
Min frus favoritvin, Tapiz Black Tears, har försvunnit från bolaget så jag fick beställa utomlands. 8wines i Tjeckien har ganska bra priser på viner från Argentina så fick bli därifrån. Sen vill man ju åtminstone fylla upp en låda så att man optimerar fraktkostnaden…men då hamnade jag så nära gränsen för fri frakt 😄
Blev även två Bourgogne från Guillon, två Cremant de Bourgogne med bra omdömen och tre Paul Bara. Har inte provat hans Champagne tidigare men verkar få bra omdöme här på forumet så blir kul att testa.
IMG_0674.jpeg

IMG_0673.jpeg

IMG_0675.jpeg

IMG_0676.jpeg

Toppen