Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

isak

Medlem
SIsta året som Vinexpo hölls i Bordeaux, jag tror att det var 2019, råkade jag helt oplanerat springa rakt in i en provning som Rotem och Mounir höll i sin monter. Det var tidigt, ca 10.30, och de körde igenom hela sin Chateauneuf-range, både rött och vitt, även några äldre årgångar av ett par av vinerna.

Även om jag provade mycket grymma grejer på mässan, bl.a. en rätt galen Dominus-vertikal, så var nog den här provningen i deras monter det bästa på hela mässan det året. Grymma viner!

Sedan tycker jag iofs att riktigt bra Condrieu från topproducenter som André Perret och Georges Vernay smiskar upp även det bästa från Chateauneuf.
För någon som är nyfiken och inte provat något från producenten tidigare, skulle du rekommendera att man provar något avklassifierat först, eller skulle du gå för guld direkt och hoppa på Chateauneuf-
tåget? Forumet verkar ju verkligen digga Rotem och Mounir, och jag letar efter nästa stopp i min utforskning av Rhônedalen 🙏🏻

yquem

Medlem
Det kom hem lite gôtt från websläppet förra veckan.

Attachments

• 20250523_134447.jpg
    20250523_134447.jpg
    47,8 KB · Visningar: 100

LeChat

Medlem
IMG_7067.jpeg

2022 J.A. Ferret Pouilly-Fuissé
Inte provat tidigare men älskar årgången så har gott hopp.

2022 Christophe Cordier Saint Véran Vieilles Vignes
Påfyllning av budgetfavorit. Köps ofta. Dricks ofta.

IMG_7068.jpeg

2023 Henri Boillot Bourgogne
Röd & Vit instegsbourgogne av en producent som inte provats tidigare.

2021 Produttori del Barbaresco Barbaresco
Har egentligen slutat köpa nebbiolo men blev ändå nyfiken på denna efter diverse fina omdömen.

IMG_7066.jpeg

Birra Moretti
Dricker väldigt lite öl men en kall lager i solen sitter fint!

MartinBz

Medlem
Hämtade ett par flaskor från webbsläppet förra veckan, och köpte ett par från TS i fredags.
IMG_1228.jpeg

Produttori del Barbaresco Ovello 2020
Produttori del Barbaresco Pora 2020
Domaine Marc Morey Chassagne Montrache premiere cru Morgeot 2023
2 st Fabien Trosset Roussette de Savoie La Dévire 2023

yquem

Medlem
Idag kom det lite mer godis, bland annat Ch l'Arrosee som är/var ett favvoslott innan den dummer prinsen av Luxemburg köpte och införlivade vingården med Ch Quintus. 3x så dyrt plötsligt...

Attachments

• 20250527_183346.jpg
    20250527_183346.jpg
    70,2 KB · Visningar: 66
För någon som är nyfiken och inte provat något från producenten tidigare, skulle du rekommendera att man provar något avklassifierat först, eller skulle du gå för guld direkt och hoppa på Chateauneuf-
tåget? Forumet verkar ju verkligen digga Rotem och Mounir, och jag letar efter nästa stopp i min utforskning av Rhônedalen 🙏🏻
Med Saouma skulle jag nog hoppa på Chateauneuf-tåget direkt.

Sedan är ju inte det här ett svar på frågan, men om man utforskar Rhône, så skulle jag säga att Emmanuel Reynaud är prio ett, om du inte redan har upptäckt honom. Man kanske inte måste börja med Château Rayas, det går precis lika bra med Ch de Fonsalette, Ch des Tours eller Domaine des Tours. Och andra producenter som jag skulle prioritera före Saouma är Clos des Papes och Ch Pégau i Châteauneuf, och Clape i Cornas.

Smaken är som baken men jag köpte en del Chateau des Tours för runt 10 år sen på hörsägen. Allt från Vacyueras till Vin de Pays. Efter ett par provade flaskor så gav jag upp. Det var söt motbjudande likör med hästskit. Gav bort alla flaskor till en sockerberoende vän i Stockholm.

Clos des Papes är toppen av Ch9dP. Jag köper dock bara ”svala” årgångar. Tyvärr kör de raketbränsle a la Parker i många årgångar. 2001 är magiskt bra. 2021 lär också vara en riktig toppårgång som inte självantänder. Vad jag läst om 2022 skulle jag inte ta i den med tång.

Sonderlese

Medlem
IMG_0410.jpeg
Jag har en Riesling beroende jag borde söka hjälp för! Riesling Anonymous, finns det?!?

På grund av frosten 2024 i större delen av Tyskland, lovade jag mig själv att låta bli beställa i år…
… men jag har hittills lagt tre beställningar!

Nåväl - det var regn och svalt i både Tyskland som här hemma i Sverige så jag passade på att ta hem en låda Weingut Keller Von der Fels och lite Limestone.
- två flaskor 2018 VdF
- sex flaskor 2024 VdF
- fyra flaskor 2024 Limestone

På två dagar var lådan levererad!
De hade bara två flaskor 2018 VdF; de kommer att drickas under sommaren. De andra får ligga i ide i några år.

Vinum

Medlem
Visa bifogad bild 34504Jag har en Riesling beroende jag borde söka hjälp för! Riesling Anonymous, finns det?!?

På grund av frosten 2024 i större delen av Tyskland, lovade jag mig själv att låta bli beställa i år…
… men jag har hittills lagt tre beställningar!

Nåväl - det var regn och svalt i både Tyskland som här hemma i Sverige så jag passade på att ta hem en låda Weingut Keller Von der Fels och lite Limestone.
- två flaskor 2018 VdF
- sex flaskor 2024 VdF
- fyra flaskor 2024 Limestone

På två dagar var lådan levererad!
De hade bara två flaskor 2018 VdF; de kommer att drickas under sommaren. De andra får ligga i ide i några år.
Bra köp! Vilken sida köpte du ifrån?

Toppen